עולם הדיסק של טרי פראצ’ט בעברית – עושה לכם סדר [מדריך]

עולם הדיסק בעברית – עושה לכם סדר

מהו עולם הדיסק?

עולם הדיסק הוא עולם פנטזיה עצום ומפורט שהמציא טרי פראצ’ט, בו ספרים רבים המחולקים לתתי סדרות. עולם הדיסק הוא עולם שטוח בצורת דיסק עגול שניצב על ארבעה פילים שעומדים על צב ענק, ובו מכשפות, אנשי זאב, ננסים, קוסמים ודמויות רבות ומשעשעות. הספרים הם ספרי פנטזיה משולבים בהומור, ולעתים גם ביקורת מוסווית בפארודיה על העולם שלנו – על האנושות והאנושיות, מוסר ודתות, פמיניזם ומגדר, שלטון ומשטר, ונקודות רבות נוספות. העיר הגדולה והעיקרית בעולם הדיסק נקראת אנק-מורפורק, ומהווה בסיס להרבה מתתי העלילות בסדרה.

רוב הספרים יצאו בהוצאת כנרת, ותורגמו על ידי מתרגמים שונים לאורך השנים אך לא כל הספרים בעולם הדיסק תורגמו.


תתי הסדרות בעולם הדיסק

  • סתמרוח: סדרה שמתמקדת בעלילותיו של סתמרוח – קוסם כושל, חסר מזל ופחדן.

    הספרים בסדרה: צבע הכשף, אור מופלא, מעשי קסמים, ו-4 ספרים שלא תורגמו: Faust Eric, Interesting Times, The Last Continent, The Last Hero

  • מכשפות: סדרה שמתמקדת במכשפות בעולם הדיסק – בראשן סבתא רוח-שעווה, ויחד איתה מכשפות נוספות כמו נני אוג, מאגרט שן-שום, ועוד. סדרה עם הרבה הומאזים לספרות קלאסית כמו שייקספיר ועוד.
    הספרים בסדרה: פולחני כשף, אחיות הגורל, מכשפות בחוץ לארץ, ו-3 ספרים שלא תורגמו: Lords and Ladies, Maskerade, Carpe Jugulum
  • טיפני אייקין: תת סדרה של סדרת המכשפות, מתמקדת בטיפני אייקין – נערה צעירה (שמתבגרת עם הסדרה) שרוצה להיות מכשפה, וגם מצליחה בזה לא רע. אליה מצטרפים גם בני החורין הקטנים – עם של ננסים קטנים ומופרעים שמסייעים לה (ולפעמים גם מפריעים לה), והם אחד הדברים הכי מצחיקים שנכתבו אי פעם בעולם הספרים. תת הסדרה של טיפני אייקין היא הסדרה היחידה שנכתבה לנוער, ולכן יש בה פחות אלימות ומיניות לעומת הסדרות האחרות. עם זאת, הספרים נהיים יותר אפלים ובוגרים עם התקדמות הסדרה. רצוי לקרוא את הספרים לפי הסדר. היא גם תורגמה במלואה ע”י יונתן בר ויצאה בהוצאת סיאל.
    הספרים בסדרה: בני החורין הקטנים, כובע מלא שמים, חרש החורף, אלבש חצות ליל, כתר הרועים (ספרו האחרון של פראצ’ט, לפני שנפטר).
  • מוות: תת סדרה שמתמקדת במוות (כן, בעולם הדיסק מוות הוא דמות) ומשפחתו.הספרים בסדרה: תרועת מוות, איש הקציר, ו-3 ספרים שלא תורגמו: Soul Music, Hogfather, Thief of Time.
  • משמר העיר: סדרה שמתמקדת במשמר העיר של אנק-מורפורק.
    הספרים בסדרה: שומרים! שומרים!, אנשי המשמר, Feet of Clay, Jingo, The Fifth Elephant, Night Watch, Thud!, Snuff
  • ספרים נוספים ונפרדים: פירמידות (סיפורה של ממלכת דג’ליבייבי), מוריס המדהים ומכרסמיו המלומדים (מיועד יותר לנוער, יצא בהוצאת סיאל), וספרים שלא תורגמו: אלים קטנים (סאטירה על דתות ופילוסופים) ו – Monstrous Regiment
  • המהפכה התעשייתית: ראי-נוע (הקולנוע הראשון באנק-מורפורק), The Truth (העיתון הראשון באנק-מורפורק)
  • שפריץ פון-סתמבור: תת סדרה של המהפכה התעשייתית. מספרת את סיפורו של שפריץ, גנב מורשע שמקבל חנינה בתמורה לתפקידים שונים בעיר אנק-מורפורק. שני הספרים הראשונים יצאו בהוצאת אופוס ותורגמו ע”י ורד טוכטרמן. בתכנון לתרגם (מתישהו) גם את הספר השלישי. רצוי לקרוא את שלושתם לפי הסדר.
    הספרים בסדרה: מהומה רבה על לא דוור (הקמת הדואר המודרני של אנק-מורפורק), קומדיה של מטבעות (הקמת המסחר המודרני באנק-מורפורק), וספר שלישי שעוד לא תורגם: Raising Steam (המצאת רכבת הקיטור באנק-מורפורק)

מאיפה להתחיל? מה סדר הקריאה המומלץ?

זו שאלה מצויינת. באופן אישי, ורבים חושבים כמוני, ככל שמתקדמים בספרים כך הם משובחים יותר (וגם התרגום טוב יותר) ואין חובה לקרוא את הסדרות בסדר כרונולוגי. לכן לא כדאי להתחיל מצבע הכשף, אלא מספרים אחרים. ההמלצות המקובלות (מתוך הספרים שתורגמו לעברית) הן להתחיל מאחד מהספרים האלו:

  • “שומרים! שומרים!” (סדרת המשמר)
  • “מהומה רבה על לא דוור” (הטרילוגיה של שפריץ)
  • “תרועת מוות” / “איש הקציר” (סדרת מוות)
  • “ראי נוע” (ספר נפרד)
  • “פירמידות” (ספר נפרד)
  • (לקוראי האנגלית – גם “אלים קטנים” במומלצים להתחלה)

כל תתי הסדרות מתקיימות בתוך עולם הדיסק, אך כל תת סדרה מתקיימת גם בפני עצמה, כאשר דמויות מתתי-סדרות אחרות מופיעות כדמויות משנה או לא מופיעות כלל.

בתוך כל תת סדרה, יש סדרות שבהן הסדר חשוב ויש כאלה שפחות. בדרך כלל, כל ספר עומד בפני עצמו מבחינת עלילה כך שניתן לעצור גם באמצע סדרה.

חלק מהספרים כוללים אלימות, אמנם מעטה יחסית אבל לעתים גרפית מאד. בחלק מהספרים יש גם מיניות כזו או אחרת (תיאורי גוף שונים, בעיקר).


לקרוא באנגלית או בעברית?

אם הרמה שלכם באנגלית מספיק גבוהה, אין ספק שאין כמו שפת המקור – פראצ’ט משלב הרבה מאד משחקי מילים שקשה לתרגם לעברית. כמו כן לא כל הספרים תורגמו לעברית.

מצד שני, אם אתם לא מספיק חזקים באנגלית אתם עלולים לפספס את משחקי המילים והשנינויות, ואז עדיף בעברית.


הספרים/סדרות שקראתי עד כה:

  • צבע הכשף (הראשון בסדרת סתמרוח) – לא נהניתי בכלל. השפה מסורבלת, התרגום כבד, ההומור לא מספיק טוב, ובאופן כללי העלילה לא מעניינת מספיק. לא המשכתי לשאר הסדרה. הזהירו אותי על זה מראש, אגב, ולא הקשבתי.
  • סדרת טיפני אייקין – סדרת התבגרות יפהפיה לנוער (ומעלה) שמצליחה לשלב באופן מופלא דרמה, מתח וקומדיה. קראתי את הראשון, הרביעי והחמישי (ואולי גם השני או השלישי, לא בטוחה. לא היה הכל בספריה).
  • שומרים! שומרים! – חמוד מאד ומשעשע, קראתי אחרי זה גם את אנשי המשמר. הדמות של גזר היא אחת הדמויות המצויינות שנכתבו.
  • שפריץ פון-סתמבור: קראתי את מהומה רבה על לא דוור וקומדיה של מטבעות, ואני מחכה כבר שיתרגמו את השלישי והאחרון. תת סדרה מצויינת, קורעת מצחוק, והתרגום של ורד טוכטרמן מצויין.

בתכנון כמובן לקרוא גם את שאר הספרים בעברית בעולם הדיסק.

בהערת אגב – לפראצ’ט יש גם ספרים נוספים שהם לא חלק מעולם הדיסק, כמו טרילוגיית ספרי הננסים, אנשי השטיח, אומה, ו”בשורות טובות” שנכתב עם ניל גיימן.

בנוסף יש מספר סיפורים קצרים, ספרי רקע וספרים מאויירים (שהם חלק מעולם הדיסק) שלא כללתי כאן.


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר הוצאת כנרת לחצו כאן. לקבלת 15% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר הוצאת כנרת.
לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.

כתיבת תגובה

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. אסתי

    בעיניי סדרת המכשפות היא הטובה ביותר (וקראתי בעונג את כל ספריו של פראצ’ט). הספר הטוב להתחלה הוא בעיניי אחיות הגורל.
    אני לא קוראת פנטזיה, אבל פראצ’ט כותב על אנשים, ועושה זאת בחכמה ובהומור. הפנטזיה כאן היא רק הרקע לאמירות החכמות על האנשים והעולם.