ספרי ברנדון סנדרסון – עושה לכם סדר [מדריך]

brandon

ברנדון סנדרסון – מאיפה מתחילים?

בוודאי שמעתם על הספרים של ברנדון סנדרסון – אחד מענקי הפנטזיה בדור שלנו. אז מאיפה מתחילים ומה סדר הקריאה המומלץ?

בפוסט הזה אתן פירוט לגבי הספרים שתורגמו לעברית עד היום, ובסוף הפוסט – את סדר הקריאה המומלץ בעיני.

לפני שמתחילים

🔹 חלק מהספרים של סנדרסון מתרחשים ביקום אחד גדול בשם “הקוסמיר”. הספרים מתרחשים בעולמות שונים בתוך היקום הזה. בחלק מהספרים יש קשר ביניהם ובחלק מהספרים לא, או שיש קשר מרומז למעריצים שרופים אבל לא קריטי לעלילה.  אם בא לכם לדעת עוד על הקוסמיר – גלעד סופר כתב על זה פה. 

🔹 כמעט כל הספרים של סנדרסון יצאו בתרגום של צפריר גרוסמן ובעריכה של אייל גורן. השניים עושים עבודה מעולה, הספרים איכותיים, ערוכים היטב, ומתורגמים היטב.

🔹 יש עוד ספרים וסיפורים שלא תורגמו. חלקם יתורגמו בהמשך וחלקם לא מתוכננים כרגע. בפוסט הזה אני מתייחסת רק למה שתורגם עד כה.


אלנטריס

ספר הביכורים של סנדרסון. ספר בודד, לא חלק מסדרה (כרגע. סנדרסון אמר שיש לו תכנון לכתוב ספרים נוספים בעולם הזה). אני ממליצה להשיג/לרכוש את המהדורה החדשה עם הכריכה הסגולה שיצאה באופוס הוצאה לאור, היא עברה עריכה ותיקונים ומכילה גם תוספת קטנה בסוף.

ספר מדהים, לא קצר בכלל, שמצליח באמת להכניס סיפור שלם בספר אחד – עם התחלה, אמצע וסוף – לא כל כך נפוץ בספרי פנטזיה שנוטים להתארך לסדרות ארוכות.

מאחר וזה ספר ביכורים יש כאלו שפחות אוהבים אותו, בהשוואה לספרים אחרים של סנדרסון.

חלק מהקוסמיר: כן.

לסקירה שלי על אלנטריס


טרילוגיית הערפילאים

טרילוגיה מדהימה מדהימה מדהימה. מתרחשת בעולם שבו מתכות שונות משפיעות על כוחות ויכולות של אנשים. יצאה גם היא בהוצאת אופוס כמובן.

חלק מהקוסמיר: כן.

הספרים בסדרה: האימפריה האחרונה, באר האלוהות, גיבור העידנים.

לסקירה שלי על הערפילאים


הערפילאים העידן השני

סדרה בת 4 ספרים שמתרחשת מאות שנים אחרי העידן הראשון של הערפילאים.

בינתיים יצאו בעברית שני הספרים הראשונים. חוק ומסג (הספר הראשון) באופן ספציפי הוא סיפור קצר שיצא מכלל שליטה והפך לספר שלם (למיטב ידיעתי היה אמור להקדים את טרילוגיית העידן השני ובסוף הצטרף כספר בסדרה), והוא יותר בסגנון מערבון שמתרחש באותו עולם של הערפילאים רק בדור אחר. יכול להיות שתעדיפו לחכות עם הסדרה עד שהיא תתורגם במלואה.

חלק מהקוסמיר: כן.

הספרים בסדרה שתורגמו עד כה: חוק ומסג, צללים של הנשמה.

לסקירה שלי על חוק ומסג


טרילוגיית מלחמת הנפילים

הטרילוגיה הזו נכתבה עבור נוער YA / נוער בוגר, והיא לא חלק מיקום הקוסמיר. למרות שהיא נכתבה לנוער, היא מתאימה גם למבוגרים. היא בסגנון של גיבורי-על (משלבת פנטזיה ומד”ב), היא מלאת אקשן (והומור), ובכלליות ההרגשה היא קצת כמו לקרוא סרט ממש טוב של מארוול, רק עם יותר דגש גם על דמויות ועלילה ולא רק אפקטים.

חלק מהקוסמיר: לא.

הספרים בסדרה: לב פלדה, קרב אש, אסון.

לסקירה שלי על מלחמת הנפילים


גנזך אורות הסער

סדרת פנטזיה אפית וארוכה מאד. מתוכננים 10 ספרים בסדרה שיהיו מחולקים ל2 חמישיות. עד כה יצאו ארבעה ספרים באנגלית, שתורגמו לעברית בהוצאת אופוס. גם הסדרה הזו חלק מהקוסמיר. סדרה יפהפייה אך ארוכה מאד. בגלל אורך הספרים (הספר הראשון הוא כ1200 עמודים בעברית), כל ספר מחולק לשני כרכים, כך שבעברית מדובר במספר כפול של ספרים פיזיים.

חלק מהקוסמיר: כן.

הספרים בסדרה: דרך המלכים, רסיסים של אור, בעל השבועה, קצב המלחמה. (הספר החמישי עדיין נכתב)

לסקירה שלי על דרך המלכים, הספר הראשון בסדרה


אלקטרז נגד ספרני הרשע

סדרת פנטזיה לנוער מגיל 10 ומעלה שלחלוטין אי אפשר לנחש שסנדרסון כתב אותה כי היא בסגנון שונה לחלוטין. הרבה הומור מודע לעצמו, שיש אנשים שישנאו את זה ויש אנשים שיאהבו. זה הספר היחיד של סנדרסון למיטב ידיעתי שיצא בהוצאת מודן ולא אופוס. לא חלק מעולם הקוסמיר. שני הספרים הראשונים תורגמו לעברית.

חלק מהקוסמיר: לא.

לסקירה שלי על הספר הראשון

לסקירה שלי על הספר השני


מה הסדר שכדאי לקרוא?

בספרים שתורגמו עד כה, אין ממש קשר בין הסדרות מלבד הערפילאים העידן הראשון והשני, ואולי בספר הרביעי של גנזך אורות הסער, אבל אני תמיד ממליצה לקרוא מהקל לכבד:

להתחיל מאלנטריס שהוא ספר בודד, להמשיך לערפילאים שזו טרילוגיה, ולאחר מכן – או להמשיך לעידן השני של הערפילאים (עוד לא תורגמה כל הסדרה), או לקרוא את טרילוגיית מלחמת הנפילים (ממליצה בחום), או אם אתם ממש חסרי סבלנות – להמשיך ישר לגנזך אורות הסער.

בפעם הראשונה שקוראים ספר של סנדרסון לפעמים צריך להתרגל לסגנון. למשל לפעמים אנחנו חושבים שפספסנו משהו אבל בהמשך אנחנו מגלים שפשוט עוד לא הסבירו לנו על זה וזה בכוונה. מי שמכיר את הסגנון – לא יילחץ כשזה יקרה, ולכן אני ממליצה להתחיל מספר בודד ולא לצלול ישר לספרים של 1000+ עמודים שיש בהם הרבה יותר פרטים.

שימו לב שיש לסנדרסון סגנונות שונים – רוב הספרים שלו הם פנטזיה אפית, אבל אלקטרז הוא נוער צעיר נונסנסי, מלחמת הנפילים הוא נוער גיבורי על אקשן, והעידן השני של הערפילאים הוא יותר סגנון של מערבון (לפחות הספר הראשון).

כתיבת תגובה

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. אורי

    תודה רבה על המדריך!
    כבר המון זמן אני שם עין על ספריו של ברנדון סנדרסון, והסקירה הזאת היוותה קרש קפיצה מושלם לצלילה פנימה 🙂

    1. tamarhp

      כיף לשמוע! זו בדיוק המטרה של המדריך 🙂