נסו את זה בבית [אהבתי]

נסו את זה בבית / מכון דוידסון
בן ה[כמעט] 8 שלי הוא ילד סקרן מאד. מאז שנולד הוא היה עסוק בלחקור כל דבר סביבו. לפני שבוע בערך הוא הכריז – לא בפעם הראשונה – שהוא רוצה להיות מדען. בתזמון מושלם לגמרי, יום קודם קיבלתי מהוצאת סיגליות את הספר “מי רוצה כוח על” לסקירה, ואליו התלווו בהפתעה גם שני הספרים האלה. הבטחתי לבן שלי שבחול המועד אני אתן לו אותם. הוא בקושי הצליח להתאפק.

אתמול בבוקר הוא כבר התחיל בניסויים. כל שולחן האוכל שלנו התמלא בכוסות, קשים, אטבים, שקיות, מספריים, סלוטייפ והיה נראה כמו שולחן של מדען מטורף. אבל מה שחשוב זה שהילד נהנה בטירוף, ואליו הצטרף לחלק מהניסויים גם אחיו בן ה-11.

הספרים מתאימים לגילאי גן ויסודי. הם מנוקדים וכתובים בשפה ברורה. כל כפולת עמודים מוקדשת לניסוי שמוסבר בשלבים ברורים ומאויירים, ובסופו הסבר מדעי למה זה קורה. בנוסף בכל ניסוי יש גם ברקוד שאותו אפשר לסרוק ולראות וידאו של הסרטון. בכל אחד מהספרים יש 16 ניסויים, ואפשר לערוך אותם עם חומרים שיש כמעט בכל בית. אז אמנם לא היה לנו מרשמלו, אצטרובל ופרי הדר (אבל תכף חורף אז יהיה), אבל היה לנו כמעט את כל החומרים האחרים – חוט תפירה, שקית ניילון, בלון, כוס חד פעמית, כוס זכוכית, אטבי משרד, קשים, צימוקים, סבון כלים ועוד חומרים פשוטים שאפשר למצוא בבית בקלות או לקנות בזול בסופר.

בניסויים עצמם הם היו צריכים מעט מאד עזרה שלי – בעיקר לאסוף חלק מהחומרים מרחבי הבית (כמו כוס זכוכית שלא השתמשנו בה שנים, ממדף גבוה) או לגזור שקית ניילון בלי שהניילון יזוז וידבק למספריים.
הילדים עדיין לא ניסו את כל הניסויים – עצרתי אותם באמצע הכיף ואמרתי להם שישאירו חלק גם לשאר השבוע….

לפי מה שכתוב בספרים עצמם, ההבדל בין רמה 1 ל2 הוא שברמה 2 ההסבר כולל גם מונחים יותר “מקצועיים”. אני לא יודעת אם יש הבדל גם ברמת הניסויים עצמם, עוד לא הספקתי להשוות. בכל מקרה, בסוף כל ספר יש גם מילון מונחים למושגים מדעיים שונים.

בקיצור – אני ממליצה בחום לקנות את הספרים לילדים, ואם לא תספיקו לחופש הזה – אז לפחות לחופש חנוכה, או לבידוד הבא.

כתיבת תגובה