ספרי אגתה כריסטי – עושה לכם סדר [מדריך]

אגתה כריסטי החלה לכתוב ספרי בלשים כששירתה כאחות במהלך מלחמת העולם הראשונה. ספרה הראשון – “הפרשה המסתורית בסטיילס” – יצא ב1920, אך היא זכתה לפרסום עולמי כשיצא ספרה “רצח רוג’ר אקרויד” ב1926, שגם עובד למחזה. היא כתבה כ-80 ספרי בלשות, כמעט 20 מחזות, וגם סיפורי מתח קצרים. ספרים רבים שלה עובדו למחזות, סדרות טלוויזיה וסרטים. רבים מכנים את אגתה כריסטי בשם “מלכת הבלשות” או “מלכת ספרי המסתורין”, והיא אף השיגה שיא גינס במכירות לסופר. רוב הספרים שלה תורגמו לעברית – רובם בהוצאת מ.מזרחי, ובשנים האחרונות הם יוצאים מחדש בהוצאת עם עובד (עד כה יצאו בתרגום מחודש 9 ספרים).

הספרים ישנים מאד, הם יתאימו גם לדור של היום?

לחלוטין כן. גם הילדים שלי קראו ונהנו והסתדרו עם השפה והעלילה, וגם כל מי שאני מכירה וקרא לראשונה בשנים האחרונות – התלהב מאד. אם קשה לכם עם שפה ישנה או שאתם חוששים מספרים ישנים, אני ממליצה בחום להתחיל קודם כל מהספרים שתורגמו ויצאו מחדש בהוצאת עם עובד. קודם כל – קל יותר להשיג אותם בחנויות רגילות במקום בחנויות יד שניה. שנית, מדובר בתרגום חדש וקולח ולא שפה ארכאית. שלישית, מדובר בהדפסה מודרנית בלי דפים מחוקים או בלויים. ורביעית – בתרגום החדש בחרו להתחיל בעיקר מהספרים המוצלחים או הראשונים בסדרות כך שהם באמת נקודות פתיחה מצויינות. מאחר ומדובר בספרים בריטיים ישנים, לרוב אין תיאורים גרפיים ואני חושבת שהספרים מתאימים לגיל חטיבה ומעלה.

האם מדובר בספרים בודדים או סדרה?

בחלק מהספרים של אגתה כריסטי מככבות שתי דמויות שיצרה: הבלש הרקול פוארו – בלש בלגי בגמלאות שמסייע למשטרה, וגברת ג’יין מארפל – זקנה בריטית וחטטנית מאד אך חדה ושנונה, שמנצלת את הזמן הפנוי והמוח החריף כדי לפתור תעלומות סביבה. אך לא כל הספרים סובבים סביב הדמויות האלה, וחלקם ספרים עצמאיים לחלוטין.

מאיזה ספר מתחילים?

למרות שחלק מהספרים מתרחשים כרונולוגית אחד אחרי השני (לפעמים זה מרומז בטקסט כמו דמות שפוגשים שוב ומזכירים שפגשו אותה לראשונה לא מזמן), אין צורך לקרוא את הספרים לפי סדר מסויים. בכל ספר יש תעלומה בלשית נפרדת לחלוטין, וגם אם יש דמויות חוזרות הן לא קריטיות בשום צורה לעלילה או להבנת הסיפור. אז אפשר להתחיל בכל ספר (כמעט).

עם מה לא כדאי להתחיל?

  1. למרות שהספרים הם נפרדים אחד מהשני, יש ספר אחד – “מסך המוות“, שהוא האחרון בסדרה של הבלש הרקול פוארו וחשוב לקרוא אותו אחרי הפרשה המסתורית בסטיילס ואחרי שקראתם ספרים אחרים של הבלש והכרתם את הדמות שלו. את כל שאר הספרים אפשר לקרוא ללא סדר מסויים.
  2. באופן אישי אני לא ממליצה להתחיל מהספר “רצח רוג’ר אקרויד”. למרות שמדובר בספר מצויין ומומלץ מאד – מדובר בספר מאד ייחודי (מי שקרא ידע למה אני מתכוונת) ואני פחות ממליצה לקרוא אותו כספר היכרות עם הספרים של אגתה כריסטי.
  3. אני באופן אישי לא אהבתי את הספר “15 סיפורי מופת” ואני גם לא ממליצה להתחיל איתו. אם אתם מעדיפים ספרים של סיפורים קצרים ולא ספר שלם – אפשר להתחיל מ”מלכודת העכברים” שיש בו נובלה ואז סיפורים קצרים.

ובכל זאת, עם מה הכי כדאי להתחיל?

כמו שאמרתי, מלבד ההסתייגויות למעלה עם מה לא כדאי להתחיל – אפשר להתחיל עם כל ספר שהוא.
מתוך הספרים החדשים שיצאו בעם עובד, שאותם הרבה יותר קל להשיג, אני אתייחס לכמה ספציפים שיכולים להיות נקודת פתיחה טובה יותר (אבל ממש לא חייבים להתחיל איתם):


הפרשה המסתורית בסטיילס

הפרשה המסתורית בסטיילס - אגתה כריסטי

זהו ספרה הראשון של כריסטי. הוא לא הטוב ביותר שלה, אך יש משהו נחמד בלקרוא את ספר הבלשות הראשון שכתבה, במיוחד שבו מכירים לראשונה את הבלש המפורסם – הרקול פוארו. זהו ספר שבהחלט יכול להיות נקודת פתיחה טובה להיכרות עם אגתה כריסטי, גם אם הוא לא פסגת היצירה שלה. לסקירה שלי >


מוות על הנילוס

מוות על הנילוס - אגתה כריסטי

אחד הספרים המוכרים והפופולרים, בכיכובו של הרקול פוארו. בהחלט יכול לתת לקוראים היכרות טובה עם הספרים של אגתה כריסטי.


רצח במעון הכומר / מודעת רצח

רצח במעון הכומר - אגתה כריסטי מודעת רצח - אגתה כריסטי

רצח במעון הכומר הוא הספר הראשון בסדרה של גברת מארפל. ספר מוצלח ונהדר. לסקירה שלי >

הבא אחריו הוא הספר מודעת רצח – גם הוא ספר מעולה ומשעשע. באופן כללי, הספרים של גברת מארפל ניחנים בהומור וציניות יותר מהספרים הרגילים של אגתה כריסטי. לסקירה שלי >

כפי שכתבתי – אין צורך אמיתי לקרוא את הספרים לפי הסדר, ובכל ספר יש עלילה נפרדת. לעתים מוזכרות דמויות שהופיעו בספרים הקודמים אך מדובר בעיקר בקריצה לקורא ולא בפרט מידע חיוני לעלילה.


ולא נותר אף אחד (בתרגום ישן: עשרה כושים קטנים)

ולא נותר אף אחד - אגתה כריסטי

אחד מהספרים הכי טובים של אגתה כריסטי, אם לא הטוב ביותר. מדובר בספר קצת חריג ביחס לאחרים מאחר וזהו ספר מתח-מסתורין, לא בלשות. אם תקראו את הספר הזה ראשון, כמעט בטוח שתרצו להמשיך לכל הספרים האחרים שלה. החסרון הוא שאחרי שקוראים אותו, כל שאר הספרים נראים חיוורים ביחס אליו… לסקירה שלי >


רצח באוריינט אקספרס

רצח באוריינט אקספרס - אגתה כריסטי

חד משמעית זהו אחד מהספרים הכי טובים של אגתה כריסטי. תעלומת בלשות מקורית בכיכובו של האחד והיחיד – הרקול פוארו. המלצה אישית: אל תראו את הסרט מ2017, הוא חוטא מאד לספר. פשוט קראו את הספר ותתענגו על תעלומה בלשית עם סוף מפתיע מאד. גם כאן, החסרון העיקרי הוא שאחרי הספר הזה, שאר הספרים נראים פחות טובים… לסקירה שלי >

כתיבת תגובה