הרצח במעון הכומר [אהבתי]

הרצח במעון הכומר / אגתה כריסטי
לן קלמנט, הכומר הראשי בעיירה סנט מרי-מיד, חוזר לביתו לפגישה שנקבעה מראש עם קולונל פרותרו, ומגלה בחדר העבודה את פרותרו כשהוא ירוי. הבעיה היא שיש מגוון רחב מדי של אנשים שהיו רוצים במותו, כולל לן עצמו, וכולם עלולים להיות חשודים.
העיירה היא מקום די משעמם באופן כללי, כך שפרשיית רצח מציתה את הדמיון וההתלהבות בקרב התושבים, וכולם רוצים לתרום את חלקם לפענוח ולהביע את דעתם החשובה, במיוחד מיס מארפל – הזקנה הרכלנית והחטטנית אבל גם השנונה והחדה, שמצליחה לנתח את האירועים הרבה יותר טוב מאחרים.

“הרצח במעון הכומר” הוא הספר הראשון שבו פוגשים את מיס מארפל המופלאה – אחת הבלשיות המפורסמות בתולדות הבלשות. אין לה שום ניסיון משטרתי, אבל כזקנה רווקה שמבלה את רוב היום בגינה (עם משקפת ציפורים בעיקר) וברכלנות עם חברותיה הזקנות, היא פיתחה אינטואיציות דייקניות מאד לניתוחי אופי והבנת הנפש של האדם, ומצליחה שוב ושוב לחדור מעבר לשכבות וסודות של אנשים ולהבין לעומק את המציאות.
הספר כתוב מנקודת המבט של לן קלמנט, ומלווה בהומור שנון וחד של אגתה כריסטי, מבט ציני על המציאות, ומודעות עצמית נהדרת במיוחד של מיס מארפל.
“אני דווקא מחבב את מיס מארפל”, אמרתי. “לפחות יש לה חוש הומור”.
“היא הרכלנית הכי גרועה בכפר”, אמרה גריזלדה. “ותמיד היא יודעת על כל מה שקורה – ומסיקה את הרע מכול”.
גריזלדה, כאמור, צעירה ממני בשנים רבות. בגילי אני כבר יודע שהרע מכול הוא בדרך כלל המסקנה המתבקשת.
מיס מארפל היא דמות שאם היינו מכירים במציאות כנראה היינו שונאים – מי אוהב זקנות חטטניות שמעכבות אותך בדרך כדי להראות לכם את הגינה ויודעות עליך יותר מאשר אתה עצמך? אבל כדמות צבעונית בספר מתח היא פשוט מושלמת.
הרצח במעון הכומר הוא הספר השביעי שיוצא בתרגום המחודש של עם עובד, והוא בחירה מצויינת, ולו בגלל שהוא הספר הראשון של מיס מארפל ובו מכירים אותה ואת דמויות המשנה שחוזרות בחלק מהספרים הבאים, כמו ד”ר היידוק (שכמעט תמיד נמצא שם כדי לתת למיס מארפל הוראות לתת לחופשה…), האחיין ריימונד ווסט ושאר אנשי העיירה.
את הספר “בלעתי” בערב אחד. הטוויסט עצמו לא היה לי מאד מפתיע והרגיש לי קצת מיחזור ושילוב של שני טוויסטים אחרים של כריסטי (כמובן לא אפרט מאיזה ספרים), אבל זה לא הרס את העלילה אפילו קצת. עד לרגע האחרון הייתי במתח כדי לדעת אם צדקתי, ובמקביל נפתרו גם תעלומות אחרות שנפתחו תוך כדי החיטוט של כולם אצל כולם. אצל כריסטי תמיד צריך לזכור, שגם אם מישהו הוא חשוד – זה לא אומר שהפשע שלו הוא בהכרח דווקא הרצח שבדיוק חוקרים…
עם עובד – הוצאת ספרים | תרגום: מיכל אלפון | עורכת הסדרה: מאיה פלדמן | 328 עמ’

כתיבת תגובה