הפרשה המסתורית בסטיילס [אהבתי]

הפרשה המסתורית בסטיילס / אגתה כריסטי
גברת עשירה ומבוגרת נישאת לאדם שצעיר ממנה בהרבה. כולם מזהירים אותה שהוא רק רוצה את הכסף שלה, אבל היא מסונוורת ולא מקשיבה לאף אחד. אחרי כמה חודשים היא מורעלת ומתה וכולם מאשימים את הבעל. הרקול פוארו – בלש בלגי מוכשר במיוחד – לגמרי במקרה נמצא באיזור, ומוזמן בשם המשפחה לחקור את הפרשה ולגלות: מי הרוצח?
 
כמו בספרי הבלשות הבאים שכתבה כריסטי, גם כאן מתרחשת פרשיית רצח שבה מעגל סגור של דמויות שרק הן היו יכולות לרצוח את המנוחה ולחלקן היה גם מניע, אמצעים ו/או הזדמנות, אך היופי בספרים של כריסטי הוא שהיא מצליחה תמיד ליצור מעגל גדול מספיק כדי לבלבל את הקוראים שוב ושוב לגבי זהות הרוצח/ת. בכל רגע מתגלה פרט נוסף על אחת הדמויות, שמכוון את אור הזרקורים אליה.
 
הפרשה המסתורית בסטיילס היא הספר הבלשי הראשון שפרסמה אגתה כריסטי, הפרשה הראשונה שבה מוצג הרקול פוארו, וגם – לחלוטין במקרה – הספר הראשון של כריסטי שקראתי בנערותי.
פוארו, למי שלא מכיר, הוא אחד מהבלשים הספרותיים הידועים ביותר, ומופיע בספרים רבים של כריסטי. הסיפור מסופר מנקודת מבטו של הייסטינגס – שהוא סוג של “ד”ר ווטסון” של פוארו ומלווה אותו בחלק מחקירותיו, וגם מהווה בעצם ייצוג של הקורא, ודרכו אנחנו מבינים את מחשבותיו של פוארו ואת תיאור חקירת הרצח.
 
הטוויסט לגבי זהות הרוצח/ת בספר הזה מקורי במיוחד, אבל בעיני קצת מרגישים שמדובר בספר ראשון, ולכריסטי יש ספרים עם טוויסטים עוד יותר נהדרים ועלילה יותר טובה. עם זאת, זה ספר טוב בהחלט להתחיל ממנו, למי שעוד לא פגש את כריסטי עד היום.
אגב, בספר “מסך המוות” (שעדיין לא יצא במהדורה מחודשת), אנחנו פוגשים את פוארו בחקירתו האחרונה, כשכריסטי בוחרת למקם את התרחשויות הספר שוב באחוזת סטיילס – סגירת מעגל מרגשת במיוחד.
 
בסוף הספר במהדורתו המחודשת, מצורף ניתוח מעניין במיוחד של הסופר דרור משעני, תוספת נחמדה שנותנת כמה נקודות מבט חדשות על הספר. באופן כללי, הסדרה המחודשת של כריסטי בהוצאת עם עובד פשוט מצויינת. בחירת הספרים מעולה, התרגום איכותי, והיא מפיחה חיים מחדש בספרים שגדלנו עליהם (וגם הופכת את המדף לצבעוני יותר!).

עם עובד – הוצאת ספרים | תרגום: מיכל אלפון | 264 עמ’ | ספטמבר 2016

 

כתיבת תגובה