פרסי ג’קסון וספרי ריק ריירדן – עושה לכם סדר [מדריך]

ספרי ריק ריירדן – עושה לכם סדר

הסדרות של ריק ריירדן (“פרסי ג’קסון” ועוד) דומות מאד אחת לשניה אבל כל אחת מתמקדת במיתולוגיה אחרת. ריירדן מצליח ליצור סדרת מתח-הרפתקה לנוער (ולבוגרים) שמשלבת גם הומור וגם דמויות מצויינות וגם המון ידע על המיתולוגיה.
הגיבורים הם בני עשרה מהעולם שלנו (שמגלים שהם צאצאים של אלים) ולכן גם הרבה מהרפרנסים בסדרות מתייחסות לעולם המודרני (ת’ור ממהר כדי לראות את משחקי הכס, להב הקיץ שר שירים של ביונסה, וכו’).
הגיבורים והדמויות מגוונים מאד – מנערה אינדיאנית (גיבורי האולימפוס) ובחור שחור (משפחת קיין), דרך בחורה ערביה ועד אלף חרש (מגנס צ’ייס). בכלליות כל העולם שריירדן יוצר הוא צבעוני ומגוון והדמויות נהדרות.

הסדרות מתאימות פחות או יותר מכיתה ה’ (פלוס מינוס) ומעלה. בסוף הסקירה שמתי מספר הערות לגבי תכנים רגישים בספרים.

שימו לב: את רוב הספרים ניתן לרכוש באתר כנרת ב15% הנחה עם הקופון realbooks (כולל כפל מבצעים) – הקופון של קבוצת המלצות אמיתיות על ספרים.

אז… בואו נתחיל. מה זו כל סדרה? מה סדר הקריאה המומלץ?


סדרת פרסי ג’קסון

הסדרה התחילה כסדרה בת 5 ספרים ומתמקדת במיתולוגיה היוונית. מומלצת מאד.
גיבור הסדרה הוא פרסי, נער בן 12 שמגלה שהוא חצי אל, ומגיע למחנה החצויים ומשם יוצא למסעות כדי להציל את העולם עם החברים החדשים שלו.

ב2023 יצא ספר שישי בסדרת פרסי ג’קסון, שמתרחש כרונולוגית אחרי סדרת גיבורי האולימפוס (שתכף תקראו עליה) אבל ניתן לקרוא אותו גם ישירות אחרי ספר 5 של פרסי ג’קסון. כבר הוכרז הספר הבא בסדרה שאמור לצאת ב2024.

הסדרה יצאה בישראל במקור בהוצאת גרף, ובהמשך הודפסה מחדש בהוצאת כנרת עם כריכות חדשות.


p

סדרת גיבורי האולימפוס

סדרת המשך לסדרת פרסי ג’קסון. הסדרה מכילה 5 ספרים. הסדרה אמנם מתמקדת במיתולוגיה הרומית, אך בהמשך הגיבורים נפגשים ומתאחדים עם גיבורי סדרת פרסי ג’קסון והעלילות והמיתולוגיות משתלבות. רצוי מאד לקרוא רק אחרי סדרת פרסי ג’קסון.

יצא בהוצאת גרף, כיום יוצא מחדש בהוצאת כנרת עם כריכות חדשות (נכון להיום שני הספרים הראשונים כבר יצאו מחדש, השאר בתכנון).


סדרת גורלו של אפולו

סדרת ספין-אוף לשתי הסדרות הנ”ל שמתרחשת כרונולוגית אחרי סיום גיבורי האולימפוס. הסדרה מתמקדת באל אפולו שהפך לנער בן תמותה בעקבות האירועים בסדרה הקודמת. חלק מהגיבורים מהסדרות הקודמות משתתפים גם בסדרה הזו ולכן חשוב לקרוא אותה רק אחרי שקראתם את הקודמות.

בסדרה יש 5 ספרים, כולם תורגמו לעברית בהוצאת כנרת.

לסקירה על הסדרה לחצו כאן.


סדרת מגנס צ’ייס

סדרה נפרדת שמתמקדת במיתולוגיה הנורדית. הסדרה מכילה 3 ספרים. בת הדודה של הגיבור היא אנבת’, אחת הגיבורות של סדרת פרסי ג’קסון, אך היא מוזכרת יחסית מעט ולכן אפשר לקרוא את הסדרה הזו לפני האחרות.
חשוב להגיד שהסדרה הזו מכילה יותר אלימות משאר הסדרות (בין השאר בגלל קרבות אימונים ויקינגים עקובים מדם). הגיבור היה הומלס במשך שנתיים אז יש כמה אזכורים על אנשים שהידרדרו לסמים ואלכוהול. אחת הדמויות היא דמות שחוותה התעללות במשפחה (בעיקר השפלה), ועוד. באופן אישי אני ממליצה על הספרים לגיל גדול יותר משאר הסדרות.

יצא בהוצאת כנרת.


סדרת משפחת קיין

סדרה נפרדת שמתמקדת באלים המצריים. הסדרה מכילה 3 ספרים. גם את הסדרה הזו אפשר לקרוא בלי הסדרות האחרות (יש כמה קריצות לסדרות האחרות, לקוראים חדי עין).
יצא בהוצאת גרף.

לסקירה מלאה לחצו פה.


בת המעמקים - ריק ריירדן

בת המעמקים

ספר בודד (יתכן שיהיה סדרה בעתיד), ונפרד לחלוטין מהיקום של פרסי ג’קסון והאלים. הוא יותר מד”בי מאשר פנטזיה, אין בו אלים וחצאי אלים, והוא גם סגנון אחר לגמרי. מתאים בערך מכיתה ד’ ומעלה.
לסקירה מלאה לחצו כאן.


טריגרים ותכנים רגישים

מוות: ברוב הספרים בסדרה, רק הרעים מתים, או דמויות שוליות יחסית. בגורלו של אפולו יש מוות של דמות אהובה.

מיניות: רוב הגיבורים הם צאצאים של אלים מצד אחד ובני תמותה מצד שני. במילים אחרות, הם תוצרים של רומן חולף בין אל נצחי לבן/בת תמותה. בנוסף, הרבה מהמיתולוגיות (במיוחד היווניות) מכילות הרבה דמויות וסיפורים על אלים שבגדו והביאו ילד מחוץ לנישואין וזה משולב בסדרה (למשל אלה X מקנאה באלה Y כי בעלה בגד בה איתה ולכן היא עוזרת / לא עוזרת לגיבורים). ריירדן מתייחס לכל הנושא הזה מאד מאד ברגישות ומנסה מאד להתחמק מהנושא בלי להזכיר את המילים “יחסי מין” אלא תמיד “אבא ואמא התאהבו” או “הם היו ביחד ואז היא גילתה שהיא בהריון”, אבל ילד חכם ובוגר כנראה כן יקלוט את הנושא. אז אם הוא עוד לא יודע שילדים יכולים לבוא גם מחוץ לחתונה, תתכוננו לשאלות. מעבר לזה, הסדרה די נקיה, יש מקסימום נשיקה.

לדתיים/שמרנים: חלק מהסדרות מכילות גם דמויות וגיבורים להט”בים. בסדרה הראשונה של פרסי ג’קסון אין התייחסות להט”בית. בסדרה גיבורי האולימפוס יש גיבור אחד שיוצא מהארון (שוב, אין שום התייחסות לנושאים מיניים אלא רק לנושא ההתאהבות), ועוד זוג לסביות שחי יחד. בגורלו של אפולו יש עוד מספר דמויות להט”ביות ובכלליות סדרת גורלו של אפולו מאד להט”בית. בסדרה מגנס צ’ייס יש דמות טרנסג’נדרית פלואידית-מגדרית (לפעמים היא בן ולפעמים היא בת). גם אפולו בעצמו מתייחס לא מעט לאהבות ישנות שלו – חלקן נשים וחלקן גברים.

ההתייחסות לדת: ריק ריירדן לא מציג את האלים בתור משהו שצריך לסגוד להם (אולי אפילו להפך) ולא בתור משהו שעומד בסתירה לדת. זה מקבל דגש מאד מאד יפה בסדרה של מגנס צ’ייס שבו אחת הגיבורות היא ערביה מוסלמית דתית שמסבירה שאללה הוא האל האמיתי שלה, ושאר האלים הנורדים שהיא פגשה הן ישויות חזקות עם השפעה על העולם אבל לא אלים שצריך לסגוד או להתפלל אליהם. וכך היא מצליחה לשלב בין האמונה הדתית שלה להתמודדות עם האלים שקיימים מולה. כנ”ל גם דמות אחרת שהיא אתאיסטית שנשארת אתאיסטית למרות הפגישות עם האלים.


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר הוצאת כנרת לחצו כאן. לקבלת 15% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר הוצאת כנרת.
לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.

כתיבת תגובה

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. הגר בן דב

    שלום תמר, אם כבר סקירה של ספרי ריק ריירדן, האם תוכלי להסביר לי מה הסיפור של “בן סובק”? למה הוא תוגם לעברית ויצא במהדורה מוגבלת, ולמה לא תורגמו ספרי ההמשך? תודה, הגר

    1. tamarhp

      האמת שאין לי מושג, צריך לשאול את הוצאת גרף…

  2. ביאנקה די אנג'לו ז"ל

    שכחת את לוויניה בקטע של הלהט”ב זה די מרגיז כי אף פעם לא זוכרים אותה.
    אבל סיקור ממש טוב. תקראו את זה ואל תתיאשו אחרי גנב הברק כי הוא חיקוי של הארי פוטר ושאר הספרים יותר טובים.

    1. Tamar Gur

      לא שכחתי, כתבתי שבגורלו של אפולו יש מספר דמויות להטביות, היא פשוט אחת מהן. אלא אם כן פספסתי משהו ואז אשמח לתקן.
      לויניה מבאסת בעיקר כי היא יהודיה שבקושי מופיעה בסדרה לעומת באמירה במגנס צ’ייס שהיא גיבורה די ראשית…