בת המעמקים [אהבתי]

 

בת המעמקים / ריק ריירדן
אנה דקר לומדת בכיתה ט’ באקדמיית תיכון למחקר ולוחמה ימית. גם אחיה הבכור לומד שם, והוריה למדו שם – אך הם מתו לפני שנתיים בתאונה. כשבחינות סוף השנה מתקרבות, העולם של אנה מתהפך, והיא מגלה שכל מה שהיא ידעה היו במקרה הטוב חצאי אמיתות, או אפילו שקרים. האם קפטן נמו היה אמיתי? האם הטכנולוגיה שכתב עליה בספרים יכולה להתקיים במציאות? ומה באמת קרה להורים שלה?
“בת המעמקים”, בניגוד לשאר הספרים של ריק ריירדן, הוא לא סיפור פנטזיה וגם לא נשען על מיתולוגיה – אבל הוא לא רחוק מכך: ריירדן לקח את ספרי הקלאסיקות “20,000 מיל מתחת למים” ו”אי התעלומות” שכתב ז’ול ורן, ויצר מהם ספר מעולה שמצליח לשלב אקשן, מתח, מדע בדיוני, סיפור התבגרות לנוער, מסתורין והומור.
כילדה ניסיתי לקרוא את 80 יום מסביב לעולם (פעמיים! בפעם הראשונה נטשתי באמצע.) וממש השתעממתי. כאמא, הבאתי את 20,000 מיל מתחת למים לילדים שלי, וגם אותו נטשתי באמצע. גם ריק ריירדן, מתברר, לא ממש התחבר לספרים – לפי ההקדמה שלו בספר. למרות זאת הוא הצליח ליצור סיפור מרתק ממש. ואל דאגה, אין חובה לקרוא את הספרים האלו – ב”פתח דבר” וגם לאורך הספר, מובא בפני הקורא כל המידע שצריך לדעת. (אם כי מי שכן קרא את הספרים, יתכן שיצליח לזהות חלק מהטוויסטים מראש)
הספר היה נהדר. אמנם פחות הומוריסטי מפרסי ג’קסון, ופחות קטעי אקשן וחרבות (יש רובים מגניבים!), אבל עדיין הצליח לשמור על רמת מתח ודמיון נפלאים – פשוט בסגנון שונה. הרגשתי ממש שאני נמצאת בתוך הספר, יכולתי לדמיין את הספינה, המצולות, וכל מה שקורה. הכתיבה של ריירדן נשארה מוצלחת כתמיד, זה מדהים שכל מה שהוא כותב שווה זהב.
עוד משהו מרענן בספר היה שהפעם הגיבורה הראשית היא נערה – ולא נער. בין הטראומה שהיא מתמודדת איתה, לוחמה ימית, גילויים מדעיים וסודות משפחתיים – היא נאלצת גם להתמודד עם כאבי מחזור והחלפת פדים. אבל שלא תטעו: הספר מתאים לחלוטין גם לבנים. הוא לא נותן הרגשה של “ספר בנות” כמו ספרי האסופית או נשים קטנות, שהרבה בנים נרתעים מהם.
גם כאן, כמו בספרים הקודמים של ריירדן, יש שילוב של דמויות מגוונות מאד ממוצאים שונים, אבל הפעם יש גם דמות חדשה שמאד אהבתי: אסטר הרדינג, נערה אוטיסטית, שהיא אחת מהדמויות החשובות אחרי אנה דקר, והדמות שלה מונגשת לקוראים בצורה מהממת, אם זה צורת החשיבה שלה, הקשיים שלה במגע וחיבוק, ההתמודדות שלה במצבי לחץ ועוד.
כרגע הספר הוא ספר בודד ולא סדרה, ויש לו סיום די סגור, אבל הייתי שמחה מאד שהוא יהפוך לסדרה שלמה. או סרט. או גם וגם.
הספר מיועד לנוער פחות או יותר מגיל 10 ומעלה, אפשר גם לפני זה אם הילד לא נבהל מקטעים מותחים ומפחידים.
כנרת זמורה דביר | מאי 2022 | 400 עמ’ | תרגום: יעל אכמון Yael Achmon

כתיבת תגובה