אלנטריס [אהבתי מאד]

 

אלנטריס / ברנדון סנדרסון

אלנטריס היתה עיר האלים. תושביה היו עם עור כסוף, שיער לבן וכוחות קסומים. אבל יותר מכך – כוח עליון היה בוחר באופן אקראי אנשים מדי פעם והופך אותם לאלנטריים. הם היו קמים בבוקר ומגלים שהעור שלהם הפך לכסוף, השיער לבן והם מחוברים לקסם האלנטרי, ואז עברו לגור באלנטריס.
אבל לפני עשר שנים (מהזמן בו מסופר הסיפור בספר) התחולל שינוי, ומאז אלנטריס היא עיר מנודה וסגורה, ותושביה נחשבים כמתים. הכוח הקסום עדיין ממשיך לבחור אנשים באופן אקראי שיהפכו לאלנטריים, אך מאז השינוי עורם הפך למנומר בכתמים, השיער נשר ולבם הפסיק לפעום.

הסיפור פותח בראודן – הנסיך, בנו של המלך, שקם בבוקר ומגלה שהוא הפך לאלנטרי, ובשל כך מוגלה לאלנטריס העיר הסגורה. הוא מתחיל לנסות להבין מה באמת מתחולל בעיר ואיך לשרוד בה.
במקביל, סריני – נסיכה מממלכה אחרת שמגיעה להתחתן עם הנסיך בנישואים פוליטיים – מגלה שארוסה מת (זה מה שמספרים לה), ולפי חוקי המדינה היא נחשבת כעת כנסיכת המדינה וכאלמנת הנסיך. היא מנסה להבין מה באמת קרה לנסיך, ובמקביל מתחילה לנסות להציל את המדינה מאבדון.
ועוד במקביל – איש דת בכיר בשם הראתן מגיע למדינה במטרה להמיר את הדת של כולם לדת שלו ולהציל את כולם מהשמדה ע”י האל שלו.

שלושת קווי העלילה קורים במקביל ומשתלבים מהר מאד אחד בשני.
בניגוד להרבה ספרי פנטזיה אחרים – זה ספר בודד ולא חלק מטרילוגיה או סדרה, אם כי מדובר בספר לא קצר – בן 500 עמודים.

ניגשתי לספר בחששות מעורבים כי שמעתי עליו הרבה המלצות וחששתי שאגיע עם רף ציפיות גבוה מדי. תחילת הספר היתה לי קצת קשה כי הספר מכיל הרבה מאד פוליטיקה מדינית, כלכלית ודתית והתעניינתי יותר בעלילה עצמה (למשל קו העלילה של ראודן) מאשר בתמרונים פוליטים ומזימות דתיות. אבל בהמשך כשהכל השתלב ביחד בצורה נפלאה, הבנתי למה הספר קיבל כל כך הרבה תשבחות, ובסוף מצאתי את עצמי נשארת ערה עד 3 לפנות בוקר כדי לסיים את הספר.

חבל רק שמבחינת התרגום והעריכה בעברית (בהוצאה הישנה) הספר לוקה בחסר ויש הרבה מאד טעויות של חוסר הגהה/עריכה – גם דברים קטנים כמו שני פסיקים (,,) או עמוד שקופץ באמצע לעמוד חדש, וגם דברים גדולים יותר כמו בלבול בשמות (למשל ‘”אני חושב שכדאי לנו לנסות, דני”, אמר דני’).

הספר מומלץ בחום, ואחרי שנים שלא היה ניתן למצוא עותקים חדשים למכירה – הספר סופסוף יצא מחדש בהוצאת אופוס בכריכה חדשה ומהממת והגהה מחודשת.

* שימו לב שבסוף הספר יש מילון אאונים.

כתיבת תגובה