מה הגיל המתאים לקרוא הארי פוטר?

הארי פוטר היא אחת מהקלאסיקות המודרניות, וילדים רבים מעוניינים לקרוא את הספרים האלו כבר בגיל צעיר. כל מי שמכיר אותי יותר מכמה דקות יודע שהארי פוטר זו היצירה הספרותית האהובה עלי – סדרה שגדלתי עליה בזמן שהיא יצאה לאור (מגיל 12 עד 20). היא יקרה ללבי ומהווה חלק מאד חשוב בחיים שלי. לכן, אחת השאלות שתמיד שואלים אותי זה – מתי אפשר לתת לילד לקרוא הארי פוטר?

ספרות הנוער בישראל

אחת הבעיות המוכרות בספרות בישראל היא חוסר המודעות להתאמת התכנים לגיל. בעוד סדרות טלוויזיה משודרות בשעות בהתאם לגילאים הרלוונטים, וסרטים בקולנוע מסומנים בהגבלת גיל, תחום הספרים פרוץ לחלוטין.

כשהם קטנים זה קל. אפשר לזהות בקלות ספר לגיל הגן (דק, גדול, כריכה קשה, איור צבע מלא ומעט טקסט), וגם ספרים לתחילת יסודי (פונט גדול, הרבה איורים, מנוקד, לעתים כריכה קשה, עד כ150 עמודים), אבל זה נהיה קשה יותר בהמשך. ברגע שהילד עובר לספרים ללא ניקוד, בכריכה רכה, ועם 250-300 עמודים לפחות, אין שום דרך לדעת אם מדובר בספר לכיתה ה, כיתה י או מבוגרים. הכריכה גם היא לא תמיד דרך לדעת כי לפעמים היא מטעה מאד, וגם הז’אנר של הספר מבלבל – יש אנשים שמבחינתם פנטזיה או קומיקס שייך רק לילדים קטנים, ואז מגלים בטעות שהביאו לילד שלהם ספר עם תכנים קשים שמיועד לתיכון ומעלה.

בעיה נוספת היא שהרבה ספרים מקוטלגים כ”ילדים ונוער”. איך בכלל אפשר לכרוך יחד ספרים לכיתה א ולכיתה ו? ספרים לכיתה ד, וספרים לתיכון? מדובר בקהל יעד שונה לחלוטין ותכנים אחרים לגמרי. אבל מלבד בספריות – שגם שם יש לא מעט טעויות קטלוג – בחנויות ובאתרי הספרים יש הגדרות מעורפלות מאד, של “נוער צעיר” (מה זה נוער צעיר? חטיבה? סוף יסודי? כל מי שקטין?), “נוער בוגר” (הילד שלי מאד בוגר והוא בן 11, זה מספיק?) ועוד. וזה במקרה הטוב שיש בכלל קטלוג פנימי ולא סתם קטגוריית “ילדים ונוער”, ולכו תנחשו מה התוכן של הספר.

הארי פוטר נתפס כ”ספר לילדים”, בעוד המילה “ילדים כוללת טווח רחב של גילאים. התפיסה הזו מתעתעת מאד, וגורמת להורים רבים לחשוב שאפשר לתת לילד בתחילת היסודי לקרוא את כל הסדרה – “כי זה לילדים”.

נוויל לונגבוטום
לילדים? לא ממש

מה כדאי לדעת על התוכן של הספרים?

מוות

הארי מתחיל את הספר הראשון כשהוא חוגג 11, אך בסוף הספר השביעי הוא כמעט בן 18. בעוד שני הספרים הראשונים יחסית ילדותיים מבחינה עלילתית (יותר מדי דברים שנפתרים בקלות), הסדרה הולכת ומתבגרת עם הארי ומכילה תכנים כבדים, אפלים ורגישים יותר. בספר הרביעי מת אחד מ”החבר’ה הטובים”, אמנם דמות משנית, אבל ברוב ספרי הנוער הצעיר מתים בעיקר אנשים מהצד הרע, או דמויות משניות שהילד לא קשור אליהן רגשית. בספר החמישי מתה דמות מאד קרובה להארי, ובשישי נרצחת אחת מהדמויות הכי חשובות בספר. בספר השביעי מתים כל כך הרבה אנשים חשובים שאני אפילו לא אתחיל לפרט. תשאלו מעריצי הארי פוטר – כמה מהם בכו, ממש, בדמעות, כשחלק מהדמויות האלה מתו. לא מדובר במוות סטרילי של דמויות אנונימיות אלא באמת בקטעים רגשיים לא פשוטים עבור ילדים שמצליחים להכנס חזק לעלילה ולהזדהות רגשית עם הדמויות. דווקא הכתיבה המשובחת של הספר היא מה שהופכת אותו לכל כך מטלטל.

מוות בהארי פוטר
גם הטובים מתים
תכנים קשים אחרים

מלבד המוות, יש כמה סצנות מפחידות מאד שכוללות כריתת יד וטקס מפחיד בבית קברות (ספר 4), התעללות רגשית וגזלייטינג (ספר 5), גופות שחוזרות לחיים (ספר 6), נחש שיוצא מתוך אישה זקנה (ספר 7), ועוד. גם בספרים הראשונים יש כמה סצנות מפחידות כמו דמות אפלה ששותה דם של חד קרן (ספר 1) וכמעט הורגת את הארי, נחש ענק ומפלצתי שכמעט הורג את הארי ועוד דמות משנית חשובה (ספר 2), יצורים זוועתיים שמסוגלים לשאוב ממך את הנשמה (ספר 3), סצנה שבה שומעים כביכול כריתת ראש של יצור פלאי (ספר 3) – אבל הם עטופים בעלילה רכה יותר, כזו שנותנת תקווה שהכל יסתדר בסוף. וזה עוד לפני שדיברנו על כל הפציעות והפגיעות (כריתת אוזן, הרעלה וכמעט מוות, איבוד שפיות כתוצאה מעינויים ועוד). כמובן שמידת הפחד והחרדה מהקטעים האלה תלויים מאד ברגישות של הילד.

הארי פוטר
הילד יצליח לישון בלילה?
מסע התבגרות

צריך לזכור שהספרים הם גם מסע התבגרות, מגיל 11 עד 18. הגיבורים הראשיים עוברים שלבים כמו נשיקה ראשונה, דייט, קנאה רומנטית, בגרויות, טסט, תפקידי הדרכה ומנהיגות – אלה דברים שידברו הרבה יותר לילדים שכבר עברו חוויות דומות או מתקרבים לגיל המתאים, ופחות לילד בכיתה א שאפילו לא עבר מבחן אחד בחייו, ונשיקה מבחינתו זה “איכסה בנות”. הילד אמנם יבין את הטקסט מילולית, אבל היכולת שלו להתחבר רגשית לדמויות ולהתבגרות שהן עוברות יהיה הרבה יותר קטן. כמובן, יתכן שהוא יקרא את הסדרה שוב כשיהיה גדול יותר ויחווה דברים אחרת, אבל לא תמיד. לפעמים הקריאה הראשונית תתן חוויית שעמום (או פחד!) והילד לא ירצה לחזור לספר. ובינינו – קריאה ראשונה היא חווייה חד פעמית.

רון והרמיוני
גיל ההתבגרות

אבל הם גם ככה חשופים לדברים קשים במיוחד מאז 7.10, לא?

אחרי הטבח הנורא שהיה באוקטובר, רוב האנשים סביבי לא היו מסוגלים כלל לקרוא במשך תקופה, וגם אלו שכן – רובם חיפשו ספרי אסקפיזם כמו קומדיות רומנטיות, והתרחקו לחלוטין מספרים שכוללים מלחמות או רצח. גם אם הילדים שלכם נחשפו לזוועות של הטבח באוקטובר, הם מפונים מהבית, יש קרוב משפחה במילואים, או כל חוויה קשה אחרת – זה לא אומר שאם ניתן להם ספר שכולל תכנים קשים לגילם זה לא יעשה שום הבדל. לפעמים דווקא להפך. רובנו רוצים לקרוא ספר בשביל מפלט מהמציאות, ולא להזכיר לנו אותה.

אז מה הגיל המומלץ?

לפי הדירוג הגילאי בחו”ל, הספרים הראשונים בסדרה מתאימים פחות או יותר מגיל 9-10 ומעלה, כמו ספרים אחרים בז’אנר (פרסי ג’קסון, שומרת הערים האבודות, ארץ האגדות ועוד), והספרים האחרונים יותר לכיוון 11-12 (ואפילו יותר). כמובן שאני מדברת על גיל ממוצע מבחינת בשלות קריאה, בשלות רגשית ויכולת התמודדות. בפועל, קשה מאד לחכות עם הספרים עד לגיל הזה, במיוחד שהסדרה הפכה להיות קלאסיקה ויש ספוילרים אליה בכל מקום – לפעמים גם הילדים בכיתה דואגים לספיילר. לכן, יש פער בין הרצוי למצוי, והרבה פעמים מתחילים עוד קודם, ואפשר להבין את זה.

מה תכלס?

בעיני, לי כהורה יש אחריות לכוון את הילדים לצרוך דברים שמתאימים להם. בדיוק כמו שאעזור להם להקפיד על תזונה נכונה ולא אתן להם לאכול ממתקים ללא גבול, ובדיוק כמו שאגביל את זמן המסך היומי שלהם, כך אני מרגישה אחריות לעזור להם לצרוך ספרים, סרטים וסדרות טלוויזיה שמתאימות לגילם.

באופן אישי, מה שעשיתי עם שלושת הילדים הגדולים שלי ועבד טוב עד כה, זה להתחיל עם ספר 1-2 בשלב שהם מסוגלים לשבת בסבלנות ולקרוא ספר של 300 עמודים בלי ניקוד (אצלנו זה היה סביב כיתה ב, הם ידעו לקרוא שוטף כבר בגן, אצל ילדים אחרים זה בד”כ יקרה סביב כיתה ג-ד), ולאחר מכן פיזרתי את שאר הספרים כך שפחות או יותר כל שנה קראו ספר אחד, ואת ספר 6 ו7 קראו בכיתה ו. את ההסכם הזה עשיתי איתם מראש, לפני קריאת הספר הראשון, כך שהם ידעו מה מצפה להם. אם יש לכם אפשרות לדחות את הגיל הראשוני (אני מודה שלי היה קשה מאד להתאפק כמעריצת הארי פוטר נלהבת), ואם אין בסביבתם יותר מדי ילדים מספיילרים – אז עדיף לחכות לגיל 10, ואז הרבה יותר קל לתת את הספרים ברצף עם פחות הפסקות (אם בכלל).

חשוב לי לציין שגם בספרים אחרים אני משתדלת לכוון אותם לפי מה יתאים לגילם ומה לא, וגם מסבירה להם את הרציונל שעומד מאחורי זה. אני מודה שזה הרבה יותר קל בילד השני והלאה, כי אז האחים הגדולים שלו מצטרפים אלי ועוזרים לי להסביר לו למה אמא צודקת ושכדאי לו לחכות…

וולדמורט
בספר הרביעי רמת הפחד עולה

רגע, אולי כדאי לראות את הסרטים קודם?

אני מאד לא ממליצה. הסרטים משנים מאד את העלילה בספר ונותנים חווייה מרודדת מאד, מלאה בחורי עלילה ודמויות שטוחות. ולא רק זה: יש דמויות שמאבדות לחלוטין את העומק שלהן ומקבלות אופי אחר לגמרי בסרטים. כשהילד יקרא את הספר, הוא יגיע עם דמויות מקובעות בראש, שהן שונות ממה שיש בספר. הסרטים יכולים לתת חוויה משלימה אחרי קריאת הספר – אם כי גם על זה הייתי מוותרת. רוב מעריצי הארי פוטר יגידו לכם עד כמה הסרטים מעוותים את הסיפור והדמויות ולא שווים צפיה.

אז למה ילדים אחרים כן קוראים בגיל צעיר?

לפעמים אנחנו שומעים על ילדים שקראו הארי פוטר בגיל צעיר מאד (כל הסדרה בכיתה א’, למשל). אז אני רוצה להזכיר:

  1. כמו בכל דבר בחינוך, מה שהורים אחרים עושים לא תמיד אומר שזה מה שנכון. יש ילדים שקראו בלי שההורים שלהם ידעו. יש הורים שבכלל לא קראו את הספרים ולא יודעים מה יש בהם, הם פשוט שומעים שזה ספר לילדים אז נותנים להם. יש הורים מעריצי הארי פוטר שקשה להם לחכות בסבלנות עד שהילד שלהם יצטרף לפאנדום. יש הורים שחושבים שאם הילד יקרא הארי פוטר בגיל 7 זה יוכיח שהילד שלהם מחונן ומיוחד. יש הורים שקשה להם לעמוד בפרץ התחנונים של הילד להמשיך לספר הבא – זה לא אומר שהם היו רוצים מלכתחילה לתת את הספר הבא בגיל צעיר. יש גם הורים שדוגלים בשיטה חינוכית שונה משלי ולא מתערבים כלל בתכנים שהילד צורך. תבחרו אתם את מה שמתאים לכם, לילד שלכם ולמשפחה שלכם.
  2. לכל ילד יש בשלות רגשית ויכולת התמודדות שונה. יש ילדים רגישים יותר ויש ילדים אדישים יותר. מה שמתאים לילד אחד לא בהכרח מתאים לילד שני. כמובן שאתם כהורים מכירים את הילד שלכם הכי טוב. אצלי הילדים קראו את הספר השני בכיתה ב או ג, אבל שמעתי על ילדים שהנחש הענק עשה להם סיוטי לילה.

ועוד משהו

גם אם הילד שלכם בשל רגשית לקריאת ספרים לגיל גדול יותר, תזכרו שככל שתתחילו מוקדם יותר כך תעלו את הרף שלו מוקדם יותר, והוא לא יסכים יותר לקרוא ספרים לגילו. באיזשהו שלב הוא כבר יבקש מכם ספרים לנוער בוגר ומבוגרים כי לא יהיה לו מה לקרוא. גם אם הוא מחסל ספרים בחמש דקות, עדיף לא לרוץ קדימה לספרים ברמה גבוהה מדי אם יש לכם אפשרות לחכות. בנוסף, הארי פוטר היא סדרת ספרים ברמה מאד גבוהה (עולם עשיר מאד, דמויות עגולות), לא סתם הוא הצליח לייצר פאנדום מטורף כזה. אחרי שהילד יקרא הארי פוטר, הרבה ספרים ייראו חיוורים לעומתו…

אז מה כן לקרוא?

בבלוג שלי, כל הספרים מקוטלגים גם לפי גיל ממוצע מומלץ. אם הילד שלכם עוד צעיר מדי להארי פוטר, תוכלו למצוא בו ספרים לכיתה א-ב ולקוראים מתחילים, וספרים למתקדמים יותר בכיתה ג-ד. בעמוד הראשי וגם בפילטר הסינון תוכלו למצוא את כל קבוצות הגילאים – גם כיתות ה-ו, גיל חטיבה, גיל תיכון ומבוגרים. אם בכל זאת הם רוצים ספרים לא מנוקדים וארוכים (250-300 עמ’), תוכלו לתת להם לנסות את כראמל או מי רוצה כוח על – שהם עם תכנים הרבה יותר רכים מהארי פוטר, ויותר קלילים והומוריסטים.

כתיבת תגובה