מה זה סוקר ספרים?

מה זה בכלל סוקר ספרים? מה הם עושים? זה עולה כסף? מה זה נותן לי בכלל?

למי שלא מכיר אותי, אני תמר – סוקרת ספרים ומנהלת את קבוצת המלצות אמיתיות על ספרים.

הרבה סופרים אובדי עצות כשהם מגיעים לשלב השיווק של הספר. מה הדרך הכי נכונה וטובה להפיץ את הבשורה? אין לזה תשובה אחת ויחידה, אבל אחת הדרכים הטובות לגרום לחשיפה לספר היא בעזרת סקירות וביקורות על הספר.

מה זה סוקר ספרים בכלל?

סוקרי הספרים מתחלקים לשניים: הסוג הראשון הוא מבקרים ספרותיים בעיתון. הם בדרך כלל מקבלים את הספר דרך מערכת העיתון או ישירות מיחצ”נים, לעתים יש להם רקע השכלתי רלוונטי (כמו תואר בספרות), והביקורות מתפרסמות בעיתון ספציפי. הסוג השני הוא משפיעני רשת שמתמקדים בספרים, ברוב המקרים ההשכלה שלהם לאו דווקא רלוונטית, ולא מדובר בתפקיד בתשלום. הם מעלים את הביקורות שלהם ברשתות החברתיות / יוטיוב / בלוג וכך מגיעים לקהל שונה מקוראי העיתונים, והרבה פעמים מדובר בקהל ממוקד יותר לספר שלכם (למשל, אם סוקר מתמקד בספרי מתח יהיו לו כנראה עוקבים שאוהבים את הז’אנר הזה).

איך יודעים אם מדובר בסוקר מוצלח?

מנסים לבדוק סקירות קודמות שלו. האם הוא כותב מעניין ומושך? האם הסקירות שלו מגוונות או שבלוניות? על איזה ז’אנרים הוא כותב בדרך כלל? איפה הוא מפרסם את הסקירות? כמה תגובות/לייקים הוא מקבל בממוצע? יש גם סוקרים שהם “מובילי קהל” בקהלים מסויימים. נסו לבדוק, האם יש מובילי קהל כאלו בקהל היעד של הספר שלכם?


האם הסופר פונה אל הסוקר או להפך?

ברוב המקרים ההוצאה, היחצ”ן או הסופר עצמו פונים לסוקר ומציעים לו את הספר לסקירה, אך לעתים קורה גם ההפך כשסוקר מתעניין בספר מסויים ומציע לשלוח את הספר אליו לסקירה אם הצד השני מעוניין.

האם סקירה של ספר עולה כסף?

בארץ לא מקובל לקחת כסף על סקירה. ההוצאה הכספית מצד הסופר היא על עלות העותק והמשלוח.

האם הסוקר יכול לכתוב משהו רע על הספר?

יש סוקרים שכותבים תמיד את דעתם הכנה, בין אם היא טובה ובין אם היא רעה. רובם ישתדלו לא “לקטול” אבל הסקירה יכולה בהחלט לכלול ביקורת שלילית. יש גם סוקרים שנמנעים מכך וכותבים רק על ספרים שהם אהבו או מתעלמים מהפגמים שבספר. אפשר לברר מראש מול הסוקר מה קורה במצב שהוא לא נהנה מהספר שלכם, כדי להחליט אם אתם רוצים לשלוח לו את הספר או לא. מצד שני, קחו בחשבון שסוקרים שתמיד רק מחמיאים לספרים נתפסים לפעמים כפחות אמינים.

האם הסוקר מתחייב לכתוב סקירה על הספר? ותוך כמה זמן?

משתנה בין סוקר לסוקר, כדאי לתאם ציפיות מראש.


מה האינטרס של הסוקרים?

לקבל ספרים טובים לקריאה / הרגשה טובה וסיפוק של עזרה לסופרים / הוספת תוכן (סקירות) לאתר/קבוצה/בלוג.


האם מקובל לשלוח ספר פיזי או דיגיטלי?

מקובל לשלוח עותק פיזי, במיוחד בספרי ילדים. יש סוקרים שקוראים גם בדיגיטלי אך לא כולם. אם אתם מעוניינים וזה אפשרי לכם, ניתן להציע לסוקר לבחור מה שנוח לו.

יקר לי לשלוח ספר בחינם…

גם פרסומת בעיתון, טלוויזיה, רדיו או פרסומת מממומנת בפייסבוק. שיווק עולה כסף. בשורה התחתונה, זה שיקול שלכם.

מאמר המשך: עבודה מול סוקרי ספרים

כתיבת תגובה