כראמל – סדרת הטלוויזיה [אהבתי]

כראמל סדרת טלוויזיה
כראמל סדרת טלוויזיה

כראמל

אין הרבה ספרים ישראלים שזכו לסדרת טלוויזיה, אבל כראמל – סדרת הדגל של הסופרת מאירה ברנע גולדברג – הצליחה לעשות זאת.
הספר הראשון בסדרת כראמל יצא ב2014, ומאז יצאו כבר שישה ספרים (נכון להיום) מתוך עשרה מתוכננים, כאשר בשנים האחרונות הסופרת מצליחה לעמוד בקצב של ספר חדש מדי חורף.

הספרים (והסדרה) מספרים על שלושה אחים יתומים שמקבלים בהפתעה ירושה מדודם שנפטר – שלוש טבעות מיוחדות, שכל אחת מהן מעניקה לאחים חלק מהירושה: את הטירה של הדוד, את המפעל, ו…חתול קסום שיודע לדבר. זהו כראמל כמובן. האחים עוברים לגור בטירה, אך צריכים להתמודד עם גברת בלום – סוכנת הבית המרשעת – שמנסה למרר להם את החיים ולהשיג את הירושה לעצמה.

העונה הראשונה בסדרה מתמקדת בספר הראשון, ונותנת לו עיבוד מרהיב למסך. הקאסט מעולה – אפרת בוימלד מגלמת את מילה, האמא המאמצת והנעימה של שלושת האחים. יובל סגל מגלם בכשרון רב את ספ, אב הבית של הטירה המאוהב במילה. ולירית בלבן מושלמת בתפקיד גברת בלום, הנבלית הראשית של הסדרה. את הילדים מגלמים שחקנים שרובם לא מוכרים, אך הם עושים עבודה מעולה ומשכנעת. באופן כללי כל הליהוק של הסדרה פשוט מצויין ונבחר בקפידה כדי להיות קרובים עד כמה שניתן לאופי ולמראה של הדמויות בספר.

אך לא רק בליהוק נעשתה עבודה טובה: הלוקיישנים בהם הסדרה צולמה יפהפיים, במיוחד הטירה וחדרי הטירה. הוקדשה תשומת לב לכל הפרטים הקטנים – התלבושות, התפאורה, ואפילו השפה בה השחקנים מדברים: לא רק עברית תקינה, כיאה לסדרה ב”חינוכית”, אלא גם עברית יפה, שמתאימה לתקופה בה הסדרה מתרחשת. לא תמצאו בה מילים כמו “מגניב” ו”אוקיי”, אך זה לא הפריע לילדים בכל רחבי הארץ לראות את הפרקים בהתלהבות רבה. גם הפסקול מקסים, עם מנגינות נושא לדמויות או רגעים חשובים.

למרות שהסדרה משקפת מאד את רוח הספר, יש גם שינויים. כך, למשל, צ’אנג – הטבח הסיני שמופיע במקור רק בספר השני – מופיע בסדרה מההתחלה, והדמות שלו שונה מהספר. אך השינויים והתוספות בסדרה בעיקר מרחיבים אותה, וברוב המקרים לא משנים אותה לחלוטין. הילדים שלי, שחלקם קראו את הספרים שוב ושוב, אהבו את הסדרה מאד ולא הפריע להם שהיו שינויים.

הסדרה מתאימה לכל המשפחה, וצפינו בה יחד – מגיל 5.5 ועד 14.5, כולם נהנו, גם הגדול שקרא את הסדרה רק פעם אחת, גם שני האמצעיים שיודעים את הספרים בעל פה, וגם הקטן – שלא ידע בכלל מה הולך לקרות וישב כל הסדרה על קוצים, כולל קטעים מותחים במיוחד בו האחים הגדולים שלו נאלצו לעשות לו ספוילרים רק כדי שלא יהיה בלחץ.

העונה השניה צפויה לעלות בשנה הבאה, הצילומים מתוכננים לחופש הגדול. כבר אין לנו סבלנות לחכות!

אם הילדים שלכם עוד לא קראו את הספרים, כמובן שתמיד עדיף לקרוא את הספר לפני הסדרה/סרט. אבל אם אין לכם אפשרות, או שהילד לא אוהב לקרוא, זה לא נורא לראות קודם את הסדרה ואחר כך להנות גם מהספר.

מבחינת תכנים: אין שום דבר בעייתי, אפילו לא נשיקה (לפחות בעונה 1). יש קצת “אני אוהב/ת אותך”, והצעת חברויות. יש הקנטות בין האחים כמו “מוח בוטן”, אין קללות חריפות. בכל זאת, זו “חינוכית”.

אפשר לצפות בסדרה באתר ובאפליקציה של “כאן חינוכית” וביוטיוב.

כתיבת תגובה

לפוסט הזה יש 7 תגובות

  1. מתי אולך לצאת העונה החדשה של כראמל אני והחברות שלי במתך

    1. tamarhp

      העונה השניה אמורה לצאת סביב סוף ינואר / תחילת פברואר. עד אז, ממליצה מאד לקרוא את הספרים!

  2. יעל

    איפה צולמו הפרקים של הטירה? איפה נמצאת הטירה הזאת? זה בית אמיתי?

    1. tamarhp

      ממה שאני יודעת, צילומי הטירה התרחשו במקומות שונים ולא כולם בבית אחד.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איפה צולם כראמל

    1. tamarhp

      צילומי הטירה התרחשו במקומות שונים בארץ ולא כולם בבית אחד.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איפה מצולם הטירה