מסכת תהום [אהבתי]

מסכת תהום

מסכת תהום / איל חיות-מן

על מה הספר?

מסכת תהום הוא מעין רומן היסטורי המתרחש בתקופה שלאחר חורבן בית המקדש השני, ומשלב אלמנטים של פנטזיה יהודית. במרכז הרומן עומד אלישע בן אבויה – התנא המפורסם שכפר בתורה. הרומן מלווה את אלישע מגיל 13, במשך מספר שנים, וכתוב מנקודת מבטו. הספר הוא ראשון בטרילוגיה ששני הספרים הבאים כבר נכתבו אבל עוד לא יצאו לאור.

מה חשבתי עליו?

איל חיות-מן לקח עליו אתגר: הוא כתב רומן היסטורי-פנטסטי שבמרכזו עומד אדם שנחשב מעין “נבל” בתרבות היהודית: תנא שמצוטט במשנה, אך התפקר ועזב את התורה. במצטבר, אנחנו לא יודעים עליו יותר מדי, אם כי אנחנו יודעים שהוא עסק בין השאר גם בתורת הנסתר (קבלה). איל חיות-מן לוקח את הדמות של אלישע ומצליח לתת לה נפח, עומק ואופי. הוא לא הקורבן הטוב שהחיים שלו היו רעים ולכן הוא החליט להיות רע (כמו מליפיסנט), אבל הוא גם לא נבל במהותו. הוא נער צעיר שמנסה לרצות את אביו ולקיים את ייעודו. הוא מורכב ואנושי, עם רצונות ושאיפות, תסכולים וקנאה. אדם שאפשר להזדהות עם המחשבות והמניעים שלו, או לפחות עם היותו דמות עגולה ומורכבת.

בהתחלה קצת חששתי לקרוא ספר שבמרכזו אדם שנחשב “מוקצה” בתרבות היהודית (למרות שאמרותיו עדיין שזורות במשנה), אבל הספר לא מנסה לצייר את אלישע כמלאך ומודל לחיקוי. מצד שני, מדובר רק בספר ראשון שעוצר בנקודה מאד מסויימת בחייו של אלישע, כשהוא עדיין מאמין באלוקים, ומשבר הכפירה יגיע רק בספרים הבאים.

העולם

העולם שבספר ברובו הוא העולם שלנו, אחרי חורבן הבית השני, לפני כ2000 שנה. הפנטזיה בעולם הזה היא בעיקר נבואות וחזיונות, ותורת הסוד – קבלה מעשית. כך שבסופו של דבר מדובר במעין פנטזיה אורבנית “קרובה לבית”, ובכל זאת איל מצליח לייצר מערכת קסם עם חוקים וכללים שאלישע הולך ונחשף אליה במהלך העלילה. כן כדאי לקחת בחשבון שזה לא ממש פנטזיה קלאסית כמו שאנחנו רגילים אליה, ובחלק גדול של הספר היא גם לא מאד נוכחת.

העובדה שהספר מתרחש בארץ ישראל, עם יהודים, ובתקופה שאחרי חורבן הבית – שמה לנו מול הפנים מראה איך ההיסטוריה חוזרת על עצמה שוב ושוב. יש בספר פלאשבקים מהחורבן שמזכירים את אירועי הטבח באוקטובר (הספר נכתב עוד קודם!), והדור המבוגר מזכיר בהתנהגות שלו לפעמים ניצולי שואה.

“כל בית חדש שמוקם בארץ הקודש,” הזכיר לי, “הוא בגדר ניצחון על הרומים, תיקון לזה שנחרב”.

חלק מההשראה של איל היה הספר “שם הרוח” ואפשר להרגיש את זה בספר – גם בכתיבה היפהפיה וגם בעלילה המרכזית בה אלישע מפלס לעצמו את הדרך כנער צעיר מאד שנכנס לישיבה ומנסה להבין את דרכיה. יש בספר גם נקודות דמיון נוספות כמו ההתמקדות במילים כחלק ממערכת הקסם. הרגשתי קצת כאילו הספר הוא “אילו שם הרוח – לפחות החלקים של האקדמיה – היו קורים בישיבה בארץ ישראל של לפני 2000 שנה”. והתוצאה באמת כל כך יפה.

“כל שאתה רואה סביבך, אדמה וחיטה ושמים, אפילו רגליך העומדות על הקרקע ואוזניך השומעות את דברי, הכול ארוג ממילים, והמילים מאותיות. מילים אלה הן החומר, אם תרצה, אשר ממנו מורכב העולם.”

הדמויות

גם הדמויות שמקיפות את אלישע הן דמויות “קרובות לבית” – לפחות למי שלמד בחינוך הדתי, ועוד יותר למי שלמד גמרא: רבי אליעזר, רבי טרפון, רבן גמליאל ועוד. הדמויות קמות לתחיה בין דפי הספר ולובשות אופי ותווי פנים. דווקא לדמויות הנשיות פחות התחברתי, רות קצת עצבנה אותי ושרה היתה פאסיבית ואנמית. למרות שרבנים בדרך כלל נתפסים בעיני רוב הציבור כאנשים מבוגרים ולא רלוונטים – איל הצליח לכתוב אותם בצורה כל כך טובה, משכנעת ומעניינת. יכול להיות שלאדם שלמד גמרא והדמויות של התנאים כבר “מקובעות” לו בדמיון בצורה מאד מסויימת כפי שהן עולות מהמשנה – יהיה קצת יותר קשה לקרוא פרשנות שונה עליהם (במיוחד רבי ישמעאל שמהווה את הנבל האמיתי של הסיפור, והוא רחוק מלהיות דמות מופת רבנית).

אגב, לא מרגישים בכלל שזה ספר ביכורים.

טריגרים ותכנים רגישים

מיניות: יש כמה סצנות מיטה קצת מפורטות, בין איש לאשתו.

אלימות: יש מעט סצנות של מכות ופציעות ויש פלאשבקים לחורבן בית המקדש ולמיתות הקשות שהיו שם.


הוצאת כנרת | 384 עמ’ | מרץ 2024


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר הוצאת כנרת לחצו כאן. לקבלת 15% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר הוצאת כנרת.

כתיבת תגובה