דלתות נסתרות [אהבתי]

דלתות נסתרות

דלתות נסתרות / נועה צור

על מה הספר?

אדי בן ה14 הוא נער די רגיל. לא חכם במיוחד, לא מקובל במיוחד. עד שיום אחד הוא נחטף באמצע הרחוב ומוצא את עצמו עם עוד שני נערים ושתי נערות בני גילו שנחטפו גם הם. תוך זמן קצר הם מוצאים את עצמם במין משחק מוזר, כשהם צריכים לשרוד ולעבור משלב לשלב ומדלת לדלת – כשלא ברור להם עדיין מה המטרה, ועד כמה הם בסכנה.

מה חשבתי עליו?

את “דלתות נסתרות” נועה התחילה לכתוב בגיל 13, אבל לקח ארבע שנים עד שהספר הגיע למצב בשל מספיק ויצא לאור. התוצאה – מדהימה. אין שום סיכוי בעולם שהייתי מנחשת שנערה כתבה אותו. לא מבחינת הכתיבה ולא מבחינת הסיפור עצמו, פיתוח הדמויות והקשרים ביניהן.

העמודים הראשונים הרגישו לי קצת בוסריים. שפה גבוהה ויפה – לפעמים קצת יותר מדי, ודיאלוגים שלעתים הרגישו לי קצת מוגזמים. אבל תוך שלושה פרקים בערך התחלתי להישאב פנימה, ובשליש האחרון של הספר כבר הייתי ממש במתח מטורף ולא היה לי מושג איך הספר הולך להיגמר. גם הבוסריות נעלמה לגמרי עם התקדמות הספר.

בערך בפרק השלישי חשבתי לעצמי “הממממ יש כאן משהו לא ממש הגיוני, נראה כמו חור בעלילה”, אבל אז בעמוד הבא פתאום אחת הדמויות אמרה בקול מה שחשבתי בשקט והבנתי שכל פרט ופרט מחושב היטב. זה המשיך לאורך כל הספר – הרבה דברים שחששתי שהם חורים ופספוסים, קיבלו יחס מהדמויות והבנתי שהם לחלוטין חלק מהתכנון של העלילה, והפרטים של התמונה השלמה התגלו בהדרגה.

חמשת הנערים והנערות שונים מאד זה מזה במראה ובאופי, וזה מקבל ביטוי לאורך הספר בצורה ממש יפה. הדמויות ממש קמו לתחיה בדמיון שלי, אם כי באופן טבעי הרגשתי את החיבור הכי חזק לאדי – שהספר נכתב בגוף ראשון מנקודת המבט שלו.

לגבי החלק של “כל האנושות צריכה אתכם בחיים” עוד לא הייתי ממש בטוח, כי ב14 שנות חיי אף אחד לא פיתח בי תלות. למה שהאנושות כולה תצטרך דווקא אותנו? לא. תסלחו לי. למה שהאנושות תצטרך דווקא אותי? אני לא מיוחד. אף פעם לא הייתי. ואני גם לא “נבחר” (על זה המורה שלי לספורט יכול להעיד). אני יותר מדי בנאלי. (עמ’ 119)

למרות שהספר ישראלי ומוזכר בו שהנערים מדברים עברית והם מישראל, רוב הספר מתרחש במקום אחר, כך שאין לו הווי ישראלי וגם לדמויות יש שמות מאד בינלאומיים. הספר מסתיים בסוף יחסית סגור, אבל עם פוטנציאל גדול לספר המשך והלוואי ונועה באמת תכתוב ספר כזה ותתן לי את העונג לפגוש שוב את החבורה ולדעת איך ההרפתקה שלהם השפיעה על העתיד.

הספר הוא שילוב של פנטזיה-מד”ב שמתחיל כמתח-הרפתקה ומשלב מסע התבגרות מרגש, אבל השליש האחרון שלו הרבה יותר מותח ומפחיד ואפילו אימה לייט. הוא כולל גם בובות קריפיות, יצורים מפחידים ומתקפת זומבים. הספר מתאים לנוער, הייתי אומרת שבערך גיל 12-18 פלוס מינוס (YA). אולי אפילו גם מגיל 10, תלוי מאד כמה הילד רגיש לדברים המפחידים הנ”ל.

ממליצה בחום.

טריגרים ותכנים רגישים

חטיפה, הישרדות, ילד קטן שהולך לאיבוד, פציעות בדרגות שונות, מוות, אובדן הורה (זכרונות מהעבר), סכנות שונות (כמו מתקפת זומבים).
בספר אין מיניות ומתאים לגמרי גם לדתיים ושמרנים. מתאים לגיל חטיבה ומעלה.


הוצאת טפר | 335 עמ’ | פברואר 2023 | עריכה ספרותית: תמי לבנת מלכה | עריכה לשונית: רותי חזנוביץ | הגהה: בני מזרחי | עיצוב עטיפה: מורן מאיר שלום

כתיבת תגובה