צעירים ללא גבולות [אהבתי]

צעירים ללא גבולות / אמנדה לי
“צעירים ללא גבולות” מאגד את סיפורם של 29 צעירים מרחבי העולם, שבעזרת אומץ, התמדה או גבורה הצליחו להגיע להישגים מרשימים. הסיפורים מגוונים מאד – ילדים שהצליחו מאד בתחום מסויים, שפרצו דרך בהמצאות שלהם, ששרדו מצב קשה בזכות אומץ ותושיה, ועוד.
יש בספר גם בנים וגם בנות (באחוזים שווים, ולסירוגין), במגוון גילאים שונים, ממוצאים שונים ומרקעים שונים. הנערים והנערות בספר גם מגיעים מתקופות שונות – חלקם מהשנים האחרונות כמו גרטה תונברג וחלקם מלפני זמנו של הדור הנוכחי, כמו הלן קלר או לואי ברייל.
הסיפורים נותנים דגש גדול על כך שכל ילד יכול להגיע להישגים – בסיפורים יש גם ילדים שנולדו עם בעיות גופניות, ילדים שנולדו בכפרים עניים, וילדים שהתמידו רבות באימונים כדי להגיע להישגים מרשימים. אין דבר העומד בפני הרצון!
בסוף כל סיפור יש מספר קטעי מידע נוספים הקשורים לסיפור – חלקם שימושיים ופרקטיים כמו טיפים לשיפור הזיכרון או עמידה בפני קהל, וחלקם קצת פחות פרקטים ליומיום אך מעניינים מאד, כמו איך לשרוד בלב ים או איך לנווט באיזורי פרא.
הספר עצמו מרהיב ומרשים מבחינה ויזואלית: כל הרקעים צבעוניים וכל סיפור מלווה באיור מקסים של אותו נער/ה גיבורי הסיפור. כל עיצוב הספר משדר וייב צעיר, קליל ומגניב. הוא גם די גדול ומגיע בכריכה קשה, ומתאים מאד כספר מתנה.
הספר עבר התאמה טובה לעברית, כך למשל בפרק על לואי ברייל – מצורף הסבר על ברייל בעברית, ובפרק על עיישה פארוק יש את האלף בית הפונטי בעברית.
הספר לא מנוקד, ומתאים לאמצע וסוף יסודי (ואפילו חטיבה, בעיני, למרות שבאתר של ההוצאה כתוב גיל 9-12). אפשר כמובן גם להקריא את הסיפורים לילדים צעירים יותר, אך מאחר והסיפורים הם אמיתיים, חלקם מכילים גם תכנים שעלולים להפחיד ילדים צעירים או רגישים מדי – למשל נערה שהתמודדה עם תקיפת כריש ואיבדה יד, או נערה אחרת ששרדה התרסקות מטוס ונפצעה קשה. אמנם אין התעמקות גרפית והסיפור די מרוכך, אבל זה מאד תלוי בילד.
הספר מקסים ומעורר השראה, ואני חושבת שמה שהכי אהבתי בו זה את הדגש על הגיוון המאד גדול בבחירת הסיפורים, כך שכל ילד יוכל להזדהות ולקבל השראה ממישהו אחר – בין אם מדובר בממציא מקורי, נערה גיבורה או נגן מוכשר. אהבתי גם את קטעי המידע והעצות, שמעודדים את הילדים להתנסות, להתאמן וללמוד דברים חדשים בתחומים שונים.
אגם הוצאה לאור | איור: איימי בלקוול | תרגום: חנה לבנת | 128 עמ’ | נובמבר 2022

כתיבת תגובה