סוקרי ספרים – מדריך למתחילים – חלק 2

איך לכתוב סקירה / המלצה / ביקורת על ספר?

יש כמה סוגים של ביקורות ספרים. יש ביקורות שהן ניתוח של הספר, ומיועדות לעתים למי שקרא אותו. מי שלא קרא את הספר פחות יבין במה מדובר. יש ביקורות שמיועדות למי שלא קרא את הספר, והמטרה שלהן היא לספר לקוראים אם כדאי להם לקרוא את הספר או לא. אני מתמקדת בסוג הזה של סקירות.

סקירה טובה על ספר תסייע לקורא להבין האם הספר מתאים לו או לא, ומה הסיכוי שהוא יתחבר אליו. יש מספר דברים שאני ממליצה להכניס לסקירה, ואותם אפרט כאן:

הפרטים החשובים

יש לציין בתחילת הסקירה את הפרטים הטכניים הכי חשובים – שם הספר ושם הסופר/ת.

תמונה

תמונה תסייע לקוראים לזהות את הספר בקלות בחנות, בספריה או בפרסומות שצצות בפייסבוק. אפשר לקחת גם את תמונת הכריכה מאתר ההוצאה – לא חייבים לצלם תמונה בעצמכם.

תקציר

חשוב לספר לקוראים על מה הספר מדבר – ללא ספוילרים כמובן. אם קשה לכם לנסח תקציר משלכם, אפשר להיעזר בתקציר מגב הספר או להעתיק אותו. התקציר לא צריך להיות שיווקי ואין צורך להכניס שאלות כמו “האם הוא יצליח במסע?” או “האם הם יתאהבו?” – אלה שאלות שהתשובה ברורה מראש ונותנות ריח שיווקי ומיותר.

דעה

את התקציר כולם יכולים לקרוא בגוגל. הדעה שלכם היא הדבר החשוב באמת. ספרו לקוראים איך היה הספר לדעתכם. נסו לפרט – בלי ספוילרים – האם אהבתם את הספר או לא, ולמה. הסקירה לא חייבת להיות ארוכה, אבל כן מנומקת. סקירה שמסתכמת ב”אהבתי, מהמם”, לא תסייע במיוחד, כי אולי מה שגרם לכם לאהוב/לא לאהוב את הספר, יגרום למישהו אחר להרגיש בדיוק להפך. ככל שסקירה תהיה מנומקת יותר, היא תסייע לקורא להבין מה הסיכוי שהספר יתאים לו. בסוף הפוסט אני מביאה רשימה של נקודות שתוכלו להיעזר בהם כדי לכתוב את דעתכם על הספר.

ז’אנר וקהל יעד

תפרטו בסקירה מה הז’אנר של הספר, כדי שאנשים יוכלו לדעת אם הספר מתאים לטעם שלהם.

וודאו שברור מהסקירה מי ומה קהל היעד של הספר. אחת השאלות הנפוצות של תגובות הגולשים בסקירות שלי בפייסבוק היא – “האם הספר מתאים לילד שלי?”. פרטו: האם הספר מתאים למבוגרים? ילדים? נוער? אולי גם וגם?

מידע נוסף

השתדלו לתת פרטים נוספים שיכולים להיות חשובים לקוראים: האם הספר הוא חלק מסדרה? האם ניתן לקרוא אותו כספר בודד? האם כל הסדרה יצאה/תורגמה? וכל פרט נוסף שיכול לסייע.

נסו לחשוב: כשאתם קוראים סקירות של אחרים או מחפשים המלצה על ספר – מה חשוב לכם לדעת עליו? נסו להכניס בסקירה את הפרטים שאתם הייתם רוצים לדעת על הספר כדי לדעת אם הוא מתאים לכם.

ציטוטים

ציטוטים יכולים לסייע להעביר חלק מהאווירה בספר: כתיבה יפה, הומור וכדו’. אין חובה להכניס ציטוטים לסקירה, וגם אם תכניסו – רצוי לא להפריז.

טריגרים ותכנים רגישים

מומלץ מאד לפרט: האם הספר מכיל תכנים רגישים? טריגרים? תכנים שיפריעו לקהלים מסויימים על רקע דתי, פוליטי וכו’?

פרטים טכניים

רצוי מאד לפרט את שם ההוצאה, ולכתוב את שם המתרגם/ת, העורך/ת, המאייר/ת ואם רוצים גם את שאר השותפים לספר במידה והם ידועים. אם אתם מפרסמים את הסקירה ברשתות החברתיות, מומלץ גם לתייג אותם.


מאיפה מתחילים?

אם אתם רוצים לכתוב סקירה / ביקורת על ספר ואתם לא יודעים מאיפה להתחיל, נסו לפרק את הסקירה לחלקים לפי החלק הראשון של הפוסט, ולחשוב על כל חלק בנפרד האם יש לכם מה להגיד עליו.

תתחילו ממה שקל לכם: לנסות לכתוב תקציר? אולי להעתיק ציטוטים? או שהכי קל לכם דווקא לכתוב את דעתכם על הספר לפני הכל? אחרי הפירוק לגורמים, חברו הכל לסקירה מסודרת.

עדיין קשה לכם לנסח? דמיינו שאתם מספרים על הספר לחבר או חברה טובים (או אפילו להיעזר בחבר/ה אמיתיים!). תתחילו פשוט לספר להם, גם אם זה בבלאגן. אחרי שתשפכו את כל המחשבות בצורה מעורבבת – זה הזמן לערוך, לשנות את סדר הפסקאות, להוסיף הקדמה או סוף, פרטים טכניים, לשפץ איפה שצריך…

אחרי שסיימתם לכתוב את הסקירה הראשונה, תוכלו – אם אתם מעוניינים – לשלוח אותה לחבר/ה טובים או סוקר/ת שאתם סומכים עליהם כדי לקבל פידבק.

טיפ: באופן אישי, כבר בזמן הקריאה אני אוהבת לסמן לי נקודות לסקירה. משפט לציטוט, חורים בעלילה, טריגרים, וכדו’. כדי לזכור את הנקודות האלה אני ממליצה לצלם בפלאפון את הקטע המדובר או לסמן עם סימניה דביקה. כך בזמן כתיבת הסקירה תוכלו להיזכר בכל הנקודות האלו ולהכניס אותן. מצד שני, יש כאלו שהמחשבה על הסקירה בזמן הקריאה מפריעה להם מההנאה מהספר, אז תבדקו מה מתאים לכם.


רעיונות לנקודות שאפשר להתייחס אליהן בסקירה

איך העלילה? מקורית? צפויה? מותחת? מרגשת? מהירה? נמתחת?

איך האמינות? האם יש בעלילה חורים? מורגש שהיה תחקיר? או להפך? אם היו חורים או חוסר אמינות, זה הפריע לך?

איך הכתיבה? זורמת? קלילה? שפה גבוהה? יומיומית? כבדה? קולחת? פיוטית? שנונה? זו צורת הכתיבה המועדפת עליך?

איך התרגום? במיוחד לגבי משחקי מילים, סלנג, מושגים מומצאים.

איך האווירה? האם הספר משעשע והומוריסטי או כבד? האם הוא אפל ומסתורי, או קליל? אהבת את האווירה בספר?

איך הדמויות? שטוחות? עגולות? מורכבות? אמינות? אפשר להזדהות איתן? למי הכי התחברת?

לספרי מד”ב ופנטזיה – איך בניית העולם? האם הוא עשיר ומלא בפרטים או חסר? האם החוקיות בו מובנת והגיונית? האם הוא מוצג בצורה ברורה ובהדרגה? התחברת לעולם שמוצג בספר? הבנת אותו?

איך הפתיחה? מסקרנת? ברורה? מבלבלת? ארוכה מדי? גרמה לך לצלול לספר מיידית?

איך הסוף? האם הסוף של הספר עונה על הציפיות? >>> להיזהר מספוילרים. עדיף לוותר על הנקודה הזו אם היא תספיילר לקורא.

איך הרגשת? צחקת? דמעת? היית במתח? לא הלכת לישון בגללו? הרגשת צורך לקחת הפסקות ממנו? הרגשת סקרנות? התרגשת? הופתעת? התאכזבת? צחקת? השתעממת? נהנית? לא נהנית?

לספרי ילדים ונוער צעיר – מה המסר? איזה מסרים יש בספר? האם התחברת אליהם? הם מועברים היטב? יש בספר מסרים שליליים מוסווים?

לספרי עיון – האם המידע ברור? האם חלוקת הפרקים טובה? האם הספר מתאים גם לחסרי רקע בתחום? ההסברים ברורים? הספר הוא יותר תיאורטי או יותר מעשי? האם התחברת למידע, השיטה או המסר שהספר מעביר?

כתיבת תגובה