תכנות זה בדיוק בשבילי [אהבתי]

תכנות זה בדיוק בשבילי

תכנות זה בדיוק בשבילי / ד”ר שיני סומרה

על מה הספר?

סם הולך לדודה ג’ו ליום כיף, ומגלה שהיא מתכנתת. ג’ו מסבירה לו בקצרה על עולם התכנות. למשל, שהעולם שלנו מוקף במחשבים שונים שלא כולם נראים כמו המחשב הביתי (למשל המחשב שבתוך המדיח), מה ההבדל בין תוכנה לחומרה, ושאלגוריתם הוא בעצם סדרה של צעדים של פתרון. ג’ו גם נותנת לו קצת רקע על קוד בינארי ואנשים חשובים בהיסטוריית המחשבים. בהמשך, ג’ו וסם יוצרים יחד אלגוריתם של הליכה לדואר, וכך מומחש לקוראים הרעיון של כתיבת קוד אלגוריתמי בעזרת סדרה של צעדים (פשוטו כמשמעו). הספר ממש נותן טעימה מעולם המחשבים, הרעיון שמאחורי התכנות, ומוטיבציה להשתמש בו, והכל מונגש בצורה מאויירת וחביבה לגיל צעיר.

מה חשבתי עליו?

הספר נהדר ומתאים לילדי גן ותחילת יסודי. הפורמט שלו הוא כמו לגיל גן מבחינת גודל וכמות דפים, אבל גם בכיתה א’ יוכלו להנות מהתוכן שלו. האיורים של הספר מתוקים ממש. גם נהניתי שדודה ג’ו המתכנתת היא אישה ולא גבר, ושהיתה התייחסות למתכנתות שהשפיעו על אבולוציית המחשבים, כמו גרייס הופר ומרגרט הפילד המילטון.

אחרי שבן ה6.5 שלי קרא את הספר, לאחיו הגדול היה רעיון להמחיש את הספר גם במציאות. הם יצרו מ”קליקס” צבעוני לוח עם נקודות התחלה וסוף, וגם מקרא צבעים (כחול ימינה, לבן אחורה וכו’), ואז יצרו שרשרת קליקס שבדיוק כמו בספר – מהווה אלגוריתם, סדרה של צעדים מנקודת ההתחלה לנקודת הסוף.

הספר מסתיים בהמלצה על Scratch – פרסומת לא כל כך סמויה, אבל כמתכנתת בעצמי אני מצטרפת אליה בחום. למי שלא מכיר, מדובר בשפת קוד ויזואלית תומכת עברית, שהיא נהדרת ממש לילדים שרוצים להבין את עקרונות התכנות. בן ה6.5 שלי משתמש בה כבר כמה שבועות מאז שהאחים שלו הסבירו לו את הבסיס ונהנה מאד ליצור מסכים דינמיים ומשחקים פשוטים.

אני חושבת שהביקורת היחידה שלי על הספר היא ברמת התרגום וההתאמה לקהל הישראלי. אני לא בטוחה שזה תקין לכתוב “לעשות כיף” שזה תרגום מאד מילולי של have fun. גם השם “סֵם” לדעתי אולי היה עדיף לעברת או להחליף לשם יותר מוכר לילדים ישראליים בגילאי גן – הבן שלי בהתחלה לא כל כך הבין מה זה סֵם. באחד מהאיורים מוצג מטבח עם הרבה מכשירים חשמליים כולל “תרמוסטט” שמובנה בקיר. אין לי מושג באיזה בית בישראל יש כזה דבר, ואולי היה עדיף לתרגם לבקרת חימום, מזגן, וכדו’. אבל בסך הכל זה באמת מאד בקטנה, וזה לא מפריע לי להמליץ על הספר.

בסדרה יש ספרים נוספים – הנדסה זה בדיוק בשבילי ו מדע זה בדיוק בשבילי.


הוצאת מטר | ינואר 2023 | תרגום: מיכל לבינסון | 32 עמ’


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.
לרכישה באתר הוצאת מטר לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר הוצאת מטר.

כתיבת תגובה