להיות טום רינגר

להיות טום רינגר

להיות טום רינגר / טלי איסרוב

על מה הספר?

תומר כוהנר עובד במוסד (“המשרד”) והחלום שלו הוא להיות סוכן כפול למען ישראל. הוא נשלח למשימה בארה”ב, להתחבר למדען ממוצא פלשתיני שמעביר מידע לאיראן, ולסכל את ההעברה. תומר טס לשם בזהות הבדויה שלו – טום רינגר הקנדי – אבל המשימה לא הולכת כמו שהוא ציפה…

מה חשבתי עליו?

קודם כל התרגשתי לקרוא סופסוף ספר של הוצאת “שתיים”, הוצאה שכולם מדברים כמה היא איכותית. עד עכשיו הם הוציאו בעיקר ספרי פרוזה בסגנון שאני פחות קוראת, אבל לאחרונה הם התחילו להתרחב לז’אנרים נוספים כמו מד”ב (“שמונה דקות”), פנטזיה (עדיין לא יצא), ומתח – “להיות טום רינגר”.

אבל למרות שכתוב “מתח” על הכריכה, מדובר ברומן-מתח, שעלילת הריגול בו היא רק הרקע לסיפור שמתמקד בעצם בהתמודדות של גיבור הספר להיות טום רינגר הקנדי אנטי-ישראלי, השונה לחלוטין באופיו מתומר כוהנר. תומר מתמודד עם הקושי הכמעט סכיזופרני לתחזק שתי דמויות במקביל ולעבור בין שתיהן בהתאם לצורך.

מה אהבתי?

הספר נותן הצצה לחיים של סוכן חשאי, ועל הויתורים שהוא עושה בחייו, כמו הקמת משפחה, הדילמות שהוא נתקל בהן, הקושי והסכנות. הספר כתוב טוב, במשפטים קצרים וקולחים, בלי תיאורים מוגזמים. היה מעניין לקרוא אותו ועצרתי בכוח כדי ללכת לישון. מאד מסקרן אותי מה התחקיר שהסופרת עשתה סביב הספר ועד כמה הוא מעוגן במציאות.

קצת חששתי מהתקציר בגב הספר שהספר יתייחס לסוגיה הישראלית-פלשתינית מזווית שתגרום לי להירתע, אבל האמת שהוא בקושי נוגע בה, וגם כשכן – זה מהצד המאד ישראלי. למשל, כשטום רינגר לובש חולצת פרו-פלשתין כדי להיטמע בקבוצה אחרת, וצריך להתנתק מהתחושות הישראליות שלו עליה.

מה פחות אהבתי?

קודם כל קצת התבאסתי שהספר לא היה כל כך מתח אלא פרוזה-מתח, זה אחלה למי שאוהב, אבל אני רגילה לספרים הרבה יותר מותחים.
דבר שני, היו בספר כמה קווי עלילה שלא לגמרי היה ברור למה הם נחוצים, כמו אשתו של דייויד שחשבתי שיהיה שם איזה טוויסט אבל לא יצא מזה כלום ונראה שהיא הומצאה רק כדי לתת רקע לפרישה של דייויד מהשב”כ ומוטיבציה להמשך, וזה לא הצדיק בעיני את כמות הטקסט שנכתב עליה.

עוד דבר קטן שלא אהבתי – ויש פה ספוילר אז מי שרוצה שידלג הלאה – יש בספר בגידה זוגית ואני פשוט שונאת שמנרמלים בגידות.

בשורה התחתונה?

ספר פרוזה-מתח שכתוב היטב ובצורה קולחת, שנותן הצצה לחיים של סוכן ריגול מטעם המוסד, ובעיקר על הקונפליקט הפנימי לזגזג בין שתי זהויות שונות. מתאים יותר לחובבי פרוזה מאשר אוהבי מתח, ורלוונטי מאד לתקופה הנוכחית.

אני מקווה שהוצאת שתיים יוציאו עוד ספרי מתח, מד”ב ופנטזיה, שאוכל לקרוא עוד ספרים שלהם.

טריגרים ותכנים רגישים (עלול להכיל ספוילרים): 

מוות (טבעי), מוות מסרטן, סצנה אלימה, סכנה, בגידה זוגית, סצנת מיטה, מעט קללות. לצערי גם הספר הזה מסמן הרבה “וי” בצ’קליסט שלי על ספרים ישראליים. רק חסר סמים ואלכוהול כדי להשלים את הרשימה המלאה.


שתים בית הוצאה לאור | 287 עמ’ | ספטמבר 2023


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.

כתיבת תגובה