קול הצללים [אהבתי]

קול הצללים / פרנסס הרדינג
מתת-שלום (שם פוריטני, מסתבר) סובלת מסיוטי לילה שבהם רוחות רפאים מנסות להכנס אליה. יום אחד היא מגלה שאלה לא סתם סיוטים, והיא לומדת בדרך הקשה להתמודד עם הרוחות. כשאמא שלה נהרגת היא נאלצת לעבור לאחוזה של משפחתו של אביה שמעולם לא הכירה, ושם היא מגלה סודות משפחתיים מטרידים.
על סף מלחמת האזרחים של אנגליה במאה ה17, מתת-שלום ניצבת בין שני צדי המתרס, ובידה כוח שישכול לשנות הכל. אבל מתת-שלום לא לגמרי לבד – יחד איתה נמצאת גם רוח של דוב שנכנסה אליה בלי כוונה, והופכת להיות היצור היחיד שמתת-שלום יכולה לבטוח בו באמת.
קול הצללים הוא ספר פנטזיה-אימה-נוער (ומעלה). הוא משלב מתח, היסטוריה, פוליטיקה, פנטזיה (רוחות וכישוף) ואימה. הרדינג מצליחה, כרגיל, לטוות סיפור מורכב שמצליח להפתיע ולרגש. מתת-שלום צריכה להתמודד עם פחדים אמיתיים של מציאות אכזרית, לחוות בגידות של אנשים שקרובים אליה אבל גם עזרה ממקומות לא צפויים. היא צריכה לגייס כל טיפה של אומץ, נחישות ושכל כדי לשרוד ולטוות תוכנית שתוכל לחלץ אותה מהמצב ואף יותר מכך – להשפיע לטווח הארוך.
הספר מיועד לנוער ומבוגרים, אבל בעיני לא לצעירים מדי. יש בו כמה סצנות מאד מפחידות לדעתי, חלק סביב הרוחות וחלק סביב בגידה של אנשים קרובים. גם החלק שבו אמא של מתת-שלום מתה הוא קשה בעיני, כך שהספר מתאים לפחות מחטיבה ומעלה אם לא יותר.
הספר נקי ממיניות, יש התייחסויות לילדים שנולדו מחוץ לנישואין כמו מתת-שלום עצמה, או שמתת-שלום נמצאה לבושה “כמו זונה” כשהיא הרימה חלק מהבגדים שלה כדי להכנס לנחל. מבחינת אלימות יש הרג וסוגים שונים של אלימות, התעללות ופציעות.
הספר מתרחש במאה ה17, על המתיחות בין בית המלוכה לפרלמנט, ומתייחס גם לעוינות שבין זרמים שונים בנצרות – הפוריטנים והקתולים. אני מודה שהייתי צריכה לפתוח ויקיפדיה על הנושאים האלה כדי ללמוד עליהם קצת בעצמי…
את הספר קיבלתי בקופסת ההפתעה של בוקופסה- , שהנושא הרבעוני שלה הוא רוחות רפאים. לספר התלוותה גם כריכה ייחודית שעיצבה אבישג תורג’מן + סימניה תואמת (וגם את קלפי רוחות הארי פוטר שאני איירתי, כמובן 😉 )
נ.ב. אם לא קראתם את הספרים האחרים של פרנסס הרדינג בעברית (עץ השקרים, שירת הקוקיה), לכו לקרוא עכשיו. דחוף.
נ.ב.2: כל הכבוד להוצאת עוץ שכותבת את שם המתרגמת על הכריכה.
עוץ הוצאה לאור | 408 עמ’ | תרגום: יעל ענבר | עורכת ראשית: Gili Bar-Hillel Semo

כתיבת תגובה