לא שם עין [אהבתי]

לא שם עין / רוב הארל
רוס מאלוי הוא ילד רגיל בכיתה ז’, שלא אוהב במיוחד להתבלט. אבל כשמאבחנים לו סרטן בעין, אין לו כל כך ברירה. הוא צריך להתמודד עם טיפולים רפואיים ואבחנות, וגם עם שינויים חברתיים כמו ילדים שמתרחקים ממנו, צוחקים עליו, או מרחמים עליו. רוס מנסה להתמודד עם חלק מהחששות בעזרת ציורי קומיקס של גיבור על בשם חזיר-עטלף, שבו הוא מבטא את הרצון שלו להילחם בכל מה שמפחיד ומטריד אותו.
על הספר הזה קיבלתי המלצה חמה כבר לפני הרבה זמן מחברה. לפני כמה שבועות זכיתי בהגרלת אינסטגרם של ספר לבחירה מהוצאת טל מאי – ומיד בחרתי בספר הזה. וזה באמת ספר מקסים.
הסיפור של רוס אמנם דמיוני, אבל כל החלק הטיפולי אמיתי ומבוסס על נסיונו האישי של הסופר. הספר לא קל בכלל, יש בו התמודדות עם חשש ממוות ועיוורון, בריונות כיתתית פיזית ומילולית, נשירת שיער ועוד. הספר לא מנסה לייפות את המציאות וליצור הפי-אנדינג שבו פתאום הסרטן נעלם או שהעין חוזרת לעצמה.
מצד שני, הספר רווי בהומור (גם הומור שחור), קומיקסים ואיורים משעשעים, וגם כמה דמויות מהממות ובלתי נשכחות שמסייעות לרוס לעבור את הכל בצורה המיטבית ביותר.
עם כל הקושי שהספר מביא, הוא כתוב בצורה נפלאה ועטופה בהמון הומור והוא באמת ספר מקסים. הספר בעיני מתאים פלוס מינוס לכיתה ו’ ומעלה. אולי יתאים גם לגיל צעיר יותר, אבל יכול גם להפחיד אותם, אז תלוי בילד שלכם.
טל מאי ספרי ילדים ונוער | תרגום: מאירה פירון | 285 עמ’
תכנים רגישים / טריגרים וכו’ –
יש בספר קטעים שעלולים להיות מפחידים כמו רופאה שמבשרת לרוס בחוסר רגישות מוחלט שצריך להוציא לו את העין בקרוב (בסוף מוצאים לו טיפול אחר פחות נוראי).
יש בספר מספר פעמים גם קללות כמו “תחת” או “לך להזדיין” (ללא צנזורה).

כתיבת תגובה