זה מה שיש לי להגיד [אהבתי]

זה מה שיש לי להגיד / רינת פרימו Rinat Primo
אלמה לוי היא נערה בת 13, עם מבט מאד ציני על החיים. וכמו הרבה נערות בגיל הזה, היא מתמודדת עם בעיות-גיל-ההתבגרות הרגילות: הורים, אחים, חברים, בגדים, דימוי עצמי, שערות ברגליים ועוד. היא מבינה שאף אחד לא באמת מבין אותם – המתבגרים – ומחליטה לכתוב את “ספר המתבגרות הגדול” כדי שכל המתבגרות יוכלו לקרוא אותו ולהרגיש שמישהו בעולם מבין אותן. וככה בעצם מתחיל הספר. בכל פרק אלמה זורקת בפרצוף של הקוראים את כל האמת (שלה) בנושא אחר, והנושאים מגוונים מאד: מהחברה הכי טובה ועד המחזור החודשי, מהסלפי המושלם עד שיעורי בית עם אבא, מיום הולדת ועד “ה-שיחה”.

“ההורים שלי קראו לי אלמה כי הם רצו שם מיוחד שאין לאף אחת אחרת. שאלתי את שלוש האלמות האחרות שבכיתה שלי והן אמרו שגם ההורים שלהן בחרו את השם הזה מאותה סיבה בדיוק.”

הספר פשוט קורע מצחוק. לפעמים היה לי קשה להאמין שמי שכתבה אותו היא לא מתבגרת בעצמה. מצאתי את עצמי צוחקת בקול שוב ושוב, שולחת ציטוטים וצילומי מסך לחברות או באינסטגרם, ורוצה למרקר חצי ספר (אני לא ממרקרת בספרים! רק כביטוי). מה שכיף בו זה שגם מתבגרות יכולות להזדהות איתו, וגם ההורים (אם יש להם הומור עצמי):

כמה משפטים שכל אמא חייבת להגיד או שישללו ממנה את הרישיון להיות אמא:
1. החדר שלך נראה כמו דיר חזירים.
2. צחצחת שיניים?
3. כשאני הייתי בגילך….
4. תעזבי את הטלפון.
5. אני מדברת אל הקיר בבית הזה.
6. תדברי יותר לאט, אני לא מבינה מילה ממה שאת אומרת.
7. כמה הילדים האחרים בכיתה קיבלו במבחן הזה?
8. למה את לא יכולה להיות יותר כמו דנה/רונה/אדוה?
9.. למה את הולכת כפופה? תזדקפי.
10. אני אוהבת אותך כמו שאת.

הספר נוגע בהמון היבטים של גיל ההתבגרות, בדגש על נקודת המבט של בנות כמו מחזור או שערות ברגליים – אבל אני מניחה שגם חלק מהבנים יוכלו להנות ממנו. וכל מקרה מומלץ בחום (!!) גם להורים למתבגרים/ות.
אהבתי מאד גם את הסוף של הספר, שסוגר מעגל עם הפרק הראשון ונותן סיום מתוק ומושלם. אבל בכל זאת לא אתנגד לספר המשך.
את הספר מלווים האיורים המקסימים של רעות בורץ Reut Bortz שמוסיפים לספר עוד גוון קליל וחמוד, ובאופן כללי כל הספר מעוצב נהדר עם ראשי פרקים בתוך בועות קומיקס, ופונט קומיקסי בפרקים עצמם.
הספר מתאים בערך 11-16 פלוס מינוס, בעיקר לבנות אבל גם לבנים שלא ירתעו מדיבורים על מחזור. מבחינת תכנים – יש משפט אחד שמדבר על מין (הפין נכנס לתוך הפות, בפרק של “השיחה הזאת”), כל השאר הם דברים די סטנדרטים של גיל ההתבגרות כמו מחזור, כך שבעיני מתאים לגמרי גם לבנות דתיות בגיל המתאים – כנראה לא יהיה פה שום דבר שהן לא מכירות כבר.
הספר הוא הספר הראשון שיוצא בהוצאת המבוך ספרים – הוצאה שרינת פרימו פתחה לאחרונה, ויש לי הרגשה שיצאו משם עוד הרבה דברים טובים… ממה שאני יודעת הספר נמכר כרגע רק דרך ההוצאה ולא בחנויות. אבל תקשיבו, זו אחלה מתנה לחגים לילדה המתבגרת שלכם.
המבוך ספרים | 155 עמ’ | איורים: Reut Bortz

כתיבת תגובה