כשהעולם התהפך [אהבתי]

כשהעולם התהפך / יואב אבני Yoav Avni
רותם הוא נער צעיר שעומד להתחיל חטיבה. בחופש הגדול הוא והוריו עוברים באופן זמני ליישוב בו גרים סבו וסבתו, עד שהשיפוץ בבית יגמר. רותם פוגש בחבורת נערים בגילו ומתמודד עם עניינים חברתיים, ובמקביל מנסה להבין מה עומד מאחורי העבודה המסתורית שקיבל אביו המפתח.
רותם הוא לא נער רגיל – הוא חווה רגשות בצורה הרבה יותר חזקה ועוצמתית משאר האנשים, וגם ממש “מרגיש” צבעים שמבטאים את הרגשות שלו. האם זו מתנה / כוח על, או דווקא קושי והתמודדות? הוא בעצמו עוד לא החליט, אבל אין ספק שזה הופך את החיים שלו למורכבים יותר.
“כשהעולם התהפך” הוא ספר הנוער הראשון של יואב אבני, סופר מוכר, מתרגם וחתן פרס גפן. הוא משלב הרפתקת נעורים עם נגיעות מד”ב ומסתורין והופך לסיפור מתח-התבגרות יוצא דופן על רגשות וגיל ההתבגרות, על מטענים רגשיים והתמודדויות חברתיות ובריונות.
הספר מוגדר באופן רשמי לנוער בגילאי 9-12, אבל בעיני הוא יתאים מאד גם לגילאים מעט יותר גדולים (13-14). בעיני גם מבוגרים יכולים להנות ולהתרגש מהספר מאד, כי יש בספר עומק שאולי דווקא יתפספס בגיל צעיר מדי. דרך העיניים של רותם אפשר לראות ולחוות גם את ההתמודדות של ההורים סביב המעבר, הלידה הצפויה, עבודה חדשה, זוגיות ובעיקר המפגש החוזר של אביו עם זכרונות הילדות הלא נעימים שמהם ברח לתל אביב העירונית.
יש בספר כמה חלקים מאד מותחים וגם מעט מפחידים – כמובן הסוף טוב כי זה ספר נוער. אני מאמינה שלגילאים המוגדרים של הספר הוא לא יהיה מפחיד מדי, רק קחו את זה בחשבון אם הילד שלכם רגיש במיוחד.
ושתי נקודות קטנות לסיום: אהבתי מאד גם את שם הספר שמבטא את כל ערעור העולם של רותם גם בתחילת הספר וגם בסופו, וגם את הכריכה היפהפיה והצבעונית שכל כך מתאימה לספר.
כתר ספרים | 256 עמ’ | עריכה: מיכל פז-קלפ Michal Paz | מרץ 2022

כתיבת תגובה