החלטות מופלאות [אהבתי]

החלטות מופלאות / דן אריאלי | איורים: מאט ר’ טראוור
כשאנחנו צורכים שירות מסויים, חותמים על חוזה או קונים מוצר, כוחות השוק מאד ברורים לנו: אנחנו משלמים סכום כסף ידוע מראש, ומצפים לקבל תמורה ידועה מראש. כשאנחנו עם חברים או משפחה, החוקים סביבנו שונים לחלוטין – הרי לא נשלם להורים על ארוחה משפחתית, ולא נדרוש פיצוי אם חבר קנה לנו מתנה שלא אהבנו.
המתח והקונפליקט בין חוקי הכלכלה לבין חוקי החברה באים לידי ביטוי בספר החדש של דן אריאלי “החלטות מופלאות” אבל בניגוד לספרים אחרים – הוא מובן הפעם בצורה של מעין רומן גרפי, שבו הגיבור מתקשה להבין מתי חלים עליו חוקי השוק והכלכלה ומתי החוקים החברתיים, ודמות בשם דנדן – בעזרת פיית השוק והפיון החברתי – מסייעים לו לנתח מצבים שונים וללמוד איך לשלב ביניהם.
ההסברים מובאים בצורה מאד ברורה, והעובדה שהם מאויירים הופכת את הספר לקליל ונעים. בעיני הספר יכול לגמרי להתאים גם לצעירים – אם כי חלק מהדוגמאות שם אולי לא ידברו אליהם מספיק (למשל מוטיבציה בעבודה).
רוב הדברים שהובאו בספר היו מאד הגיוניים וכמובן גובו במחקרים, אבל כן הרגשתי שיש נקודות שקצת דילגו מעליהן, אולי מתוך אג’נדה כלכלית/חברתית מסויימת. לדוגמה, באחד הפרקים מדובר על מוטיבציה לעובד: אם יציעו לעובדים בונוס/מתנה בדמות כסף מזומן מול הטבה שוות ערך (טלוויזיה חדשה, חופש בחו”ל), רוב העובדים יעדיפו לבקש כסף מזומן, אבל מחקרים מראים שלמרות זאת רוב העובדים ירגישו יותר סיפוק מהטבה שוות ערך, במיוחד כשהטבה שוות ערך יכולה לייצר חוויה לטווח ארוך שתשאיר את העובד עם זכרונות טובים שמקושרים לאותו מקום עבודה. אבל – מה אם העובד מקבל הטבה שלא מתאימה לו? איזה תחושות זה ייצר אצלו? הספר התעלם מתרחיש כזה בהקשר של עבודה.
בקיצור, הספר עצמו בעיני מאד מעניין, מדבר על נושא מרתק וההסברים מובאים בצורה קלילה ומובנת שמתאימה לטווח גדול של גילאים. גם אם לא תסכימו עם כל המסקנות שלו, הוא מסייע מאד להכיר את הנושא מקרוב ולעומק.
ידיעות ספרים שאוהבים | 220 עמ’, כריכה קשה

כתיבת תגובה