המכון [אהבתי]

המכון סטיבן קינג

המכון / סטיבן קינג

על מה הספר?

לוק בן ה12 הוא ילד מיוחד – גאון באופן בלתי רגיל. יום אחד הוא נחטף מביתו למקום סודי: מכון מיוחד בו חוקרים נערים בעלי יכולות מיוחדות – טלקניזיס וטלפתיה. הילדים מתחלפים שם בקצב די מהיר – כל ילד עובר אחרי זמן קצר של ניסויים שונים לשלב הבא, שממנו אף אחד לא חוזר ואף אחד לא יודע מה בדיוק קורה בו. לוק בן ה12 מבין שימיו ספורים, ואם הוא רוצה להציל את עצמו ואת חבריו הוא חייב לברוח.

מה חשבתי עליו?

פעם נמנעתי מלקרוא את הספרים של סטיבן קינג כי חשבתי שכולם ספרי אימה, ובתור פחדנית גדולה חשבתי שזה לא בשבילי. אבל מאז גם קראתי בטעות ספר אימה של לינקולן צ’ילד וגיליתי שזה לא נורא כמו שחשבתי (סרטי אימה עדיין מחוץ לתחום), וגם גיליתי שלא כל הספרים של קינג הם אימה. קראתי את בילי סאמרס (פרוזה עם קצת מתח) ואת סיפור אגדה (פנטזיה) ונחשפתי לכתיבה היפהפיה שלו. בעקבות זה, חברה חובבת סטיבן קינג החליטה לעשות לי חינוך מחדש והשאילה לי את “המכון” כדי להשלים חסכים.

המכון הוא לא ספר אימה בהגדרתו, אבל הוא עדיין מזעזע ומטריד כמו שספר שואה הוא מזעזע ומטריד. אין בספר חייזרים או מפלצות דמיוניות – אבל יש בו מפלצות אדם, אנשים קרי לב ואכזריים, ובניגוד לספרי פנטזיה – “המכון” מזכיר לנו שוב ושוב שמקרים כאלה כבר קרו בעבר, למשל בתקופת השואה בניסויים של מנגלה.

הילדים במכון הם בעלי יכולות על טבעיות מיוחדות אבל הספר הזה הוא לא לגמרי ספר פנטזיה קלאסי. הוא כמעט לא נותן הסבר מעמיק על היכולות האלו ובכלל לרוב הילדים במכון יש יכולות חלשות עד בינוניות. אל תצפו לספר של גיבורי על. מלבד כמה סצנות בעיקר באמצע וסוף הספר – היכולות שלהם באות לידי ביטוי מעט יחסית ורוב העלילה לא סובבת סביב זה. הספר מתמקד הרבה יותר באנושיות של הילדים (ומבוגרים נוספים בהמשך הספר) מול חוסר האנושיות של צוות המכון. אני חושבת שגם אנשים שפחות מתחברים לפנטזיה יוכלו להתחבר לספר הזה.

הספר הוא כן ספר מתח, ויש בו קטעים מאד קשים של עינויים, פגיעה ואפילו מוות. הספר היה מרתק והיה קל מאד להתחבר לדמויות הראשיות שלו ולשנוא את הנבלים. לא היו הרבה דמויות אפורות, רובן היו או בצד הטוב או בצד הרע. הוא הרגיש לי קצת שילוב של “דברים מוזרים” עם המשחק של אנדר (מבחינת העובדה שמדובר בחבורת ילדים חכמים ומוכשרים בתנאי פנימיה קשוחים עם התעללות נפשית/פסיכולוגית).

אני רוצה להגיד שנהניתי לקרוא את הספר – אבל אני לא יכולה להגיד “נהניתי” על ספר שהוא באמת קשה ומטריד, אז אני אכתוב שזה היה ספר טוב, כתוב היטב, מותח, סוחף ומרתק. זה לא ספר טיסה קליל. זה ספר לקרוא ביום השואה אם אתם לא מתחברים לספרי שואה וסיפורים שקרו באמת.

קחו בחשבון שהספר לא קצר – מעל 500 עמודים – וזה אופייני מאד לקינג. הוא אוהב לפרט על הדמויות שלו מהתחלה. הוא לא רוצה להתחיל את העלילה מהאמצע, הוא חייב לפרט לנו היטב איך כל דמות חשובה הגיעה לאותה נקודה ברצף המקום והזמן, איך כל החלטה שהיא קיבלה גרמה לה להיות ניצב על לוח השחמט, הדמות הנכונה במקום הנכון ובזמן הנכון. קינג גם חוזר על זה לאורך הספר – איך החלטות קטנות יכולות להיות בעלות השפעות גדולות בהמשך. אם רק היה לנו כדור בדולח לדעת מראש איזו החלטה לקחת…

טריגרים ותכנים רגישים

חטיפת ילדים, רצח, התאבדות, עינויים, אכזריות והתאכזרות, שימוש באלכוהול אצל ילדים, ילדים במצבים פסיכותיים וקטטוניים, יריות, פציעה, מוות (כולל ילדים). כן, כבר כתבתי שזה ספר קשה?


מודן הוצאה לאור | תרגום: אינגה מיכאלי | 554 עמ’ | מרץ 2020


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.

כתיבת תגובה