אחד מאיתנו משקר – סדרת הטלוויזיה

אחד מאיתנו משקר – סדרת הטלוויזיה

“אחד מאיתנו משקר” מבוססת על ספר באותו שם, בעל התקציר הבא:

ביום שני אחר הצהריים נכנסים לכיתה לריתוק:
ברונווין, הגאונה, נמצאת במסלול המהיר לאוניברסיטת “ייל” ולעולם לא מפֵרה את פתרוהכללים.
אָדי, היפָה, הנסיכה הפופולרית המושלמת.
נייט, העבריין, כבר על־תנאי באשמת סחר בסמים.
קופר, הספורטאי, שחקן בייסבול מצטיין.
סיימון, המנודה, היוצר של אפליקציית הרכילות הידועה של התיכון.
חמישה תלמידים נכנסים לכיתת הריתוק, אבל סיימון לא יוצא ממנה. עוד לפני שהעונש נגמר, סיימון מת, וחוקרי המשטרה קובעים שמותו לא היה תאונה. כי למחרת האירוע הוא תיכנן לפרסם חשיפות עסיסיות על כל ארבעת שותפיו לעונש, מה שעושה את כולם חשודים ברצח. ואולי בעצם הם הקורבנות המושלמים של רוצח שעדיין מסתובב חופשי?
לכולם יש סודות. מה שחשוב באמת הוא כמה רחוק הם יהיו מוכנים ללכת כדי להסתיר אותם.

הסדרה, כמו הספר, היא סדרת מתח משולבת ברומן נעורים. הסדרה בנויה בצורה מצויינת: הדרך שבה היא מקלפת את כל הדמויות אחת אחת, שכבה אחרי שכבה; בחירת השירים לפסקול – בעיקר שירי פופ מעודכנים שמתאימים לאווירת הנוער בתיכון; הצילום והפוקוס, העריכה של הסצנות ושילוב המסרים וההתכתבויות – משולבים בצורה מעולה; גם השחקנים היו בחירה טובה – לא רק הגיבורים הראשיים אלא גם דמויות כמו ונסה שמשחקת דמות סטריאוטיפית לחלוטין בצורה מצויינת. למרות שידעתי מראש מה הולך לקרות ומה פחות או יותר מהלך העלילה (וגם מי הרוצח/ת כמובן) – עדיין הצלחתי להיות ממש במתח ורציתי להמשיך להתקדם מפרק לפרק.

כמובן שהסדרה לא נצמדת במאה אחוז לתסריט המקורי ויש שינויים כדי להתאים למדיה או כדי לשפר את הספר. חלק מהספוילרים על הדמויות מתגלים כבר בפרק הראשון או בשלב מוקדם של הסדרה, לעומת הספר. גם חלק מהדמויות קיבלו תפקיד שונה, כמו קילי החברה של קופר. אבל סך הכל מדובר בעיבוד טוב מאד לספר שיחסית נצמד לעיון של העלילה הראשית – גם אם יש שינויים בפרטים עצמם או בסצנות כאלו ואחרות, וחלק מהשינויים היו אפילו יותר טובים מהספר (פרק סיום אדיר!).
עם זאת, ישנם שני שינויים מהותיים בעיני:

  1. [מכיל ספוילר על פרט מסויים שבסדרה מגלים כבר בפרק הראשון אבל בספר מתגלה בשלב מאד מאוחר:] כבר בתקציר ברור לנו שהספר מאד סטריאוטיפי בכוונה: החכמה, הנסיכה, הספורטאי והילד הרע. זה כתוב בתקציר בצורה מאד מפורשת. שלושה נערים תמימים, ואחד שנוח מאד להאשים. אבל אנחנו לא חיים בתוך הספר אלא קוראים מבחוץ, אנחנו יודעים שמדובר בספר מתח, ולכן דווקא בגלל זה נפסול מיד את נייט – החשוד המיידי והילד הרע – או לפחות נעביר אותו לסוף רשימת החשודים, רק למקרה שיש כאן “הפוך על הפוך”. לעומת זאת קופר – שמתואר לא רק כספורטאי מצטיין אלא התגלמות הנער האמריקאי החתיך, הבלונדיני, עם פנים של קפטן אמריקה – מגולם בסדרה כבחור שחור, ולא רק זה אלא גם הומו (זה הספוילר). הליהוק הזה הורס לחלוטין את כל הסטריאוטיפים המכוונים: במציאות של היום היינו מצפים שהמשטרה תחשוד בקופר רק בגלל שהוא שחור, אבל זה לא קורה (בואו נהיה כנים: זה לא אמין), ולעומת זאת אנחנו הצופים מיד שוללים אותו מרשימת החשודים כי אין סיכוי שב2022 הבחור ההומו השחור יהיה הרוצח (וכזכור, בספר מדובר בבחור לבן וכביכול סטרייט עד שהסוד מתגלה). עם כל הכבוד לרצון לגיוון בין השחקנים – כאן זה הרס את כל הרעיון של הסטיגמות.
  2. כשקראתי את תקציר הספר – חמישה נערים סטריאוטיפים נכנסים לריתוק וארבעה יוצאים בחיים – היה לי ברור שיכולים להיות רק שני פתרונות לסיפור, וקראתי את הספר בעיקר כדי לדעת איזה משניהם הנכון. בסדרה, הפתרון שונה. אמנם לא לחלוטין – חלק ממנו דומה למקור – אבל פתרון התעלומה הרבה יותר מורכב ומתוחכם, והאמת שטוב יותר מהספר. הרבה מאד מהקוראים בספר נהנו מהעלילה ומהדמויות אבל הודו שהפתרון לא הפיל אותם מהכסא. בסדרה הצליחו להוסיף לו טוויסט עם צבע.

דבר אחד שהפריע לי בסדרה זה שאף אחד בשום שלב בסדרה לא בודק טביעות אצבעות (בגזרת המשטרה) וגם לא מנסה להשתמש בכפפות, למחות טביעות אצבע או שום דבר שקשור לזה (בגזרת החשודים). כל החשודים מחזיקים ביד חפצים שעלולים להגיע למשטרה ולא מנסים בכלל לטשטש את זה.

בשורה התחתונה – הספר היה נחמד מאד, אבל למרות או אולי בזכות השינויים – הסדרה מצליחה לשדרג אותו הרבה יותר.

תכנים רגישים, טריגרים וכו’: צריכה ומכירה של סמים, יחסי מין (בלי פירוט גרפי), יציאה מהארון והומופוביה, מוות (מן הסתם…).

ספר ההמשך – “אחד מאיתנו הבא בתור” – הוא ספר עם עלילה יחסית נפרדת שמתמקד בדמויות אחרות (ביניהן מייב, אחות של ברונווין), ולדעת הרבה אנשים ואני ביניהם – אפילו יותר מוצלח מהראשון. אני מקווה שתהיה לסדרה עונה שניה שתצליח להעביר את הספר השני למדיה בצורה טובה. מצד שני, הפרק האחרון הסתיים במעין קליף-האנגר שלא מסתדר לגמרי עם העלילה בספר הבא (ששם הגיבורים שלנו מופיעים אבל כדמויות משנה), אז אולי ימציאו עלילה חדשה לחלוטין.
עריכה: טוב, ראיתי את עונה 2. מאכזב מאד. עלילה חדשה לחלוטין שלא קשורה לספר ההמשך, עונה מרוחה, איטית ומלאה בחורי עלילה.

כתיבת תגובה