שוברים ת’ראש [אהבתי]

שוברים ת’ראש / חיים ברנסון (כתיבה) וחננאל תורגמן (איור)
שוברים ת’ראש הוא ספר לימוד הלכה מקורי במיוחד: כל כפולת עמודים מוקדשת להלכה אחרת, כאשר בעמוד הראשון יש את ההלכה עצמה בצורה מפורטת וברורה בגובה העיניים, ובעמוד השני יש איור וחידות מתאימות, שחלקן מתמקדות בהבנת ההלכה, חלקן מבוססות על ידע כללי או היגיון, וחלקן על האיור עצמו, שדורש חדות עין ושימת לב לפרטים.

בנוסף, לפני כל הלכה יש קטע סיפורי/דיאלוג קצר בין הדמויות המופיעות באיור, שעוזר לחבר את ההלכה והאיור לחיי היומיום, ושני קטעי מידע: אחד מוקדש לידע כללי הקשור לעמוד (וזה באמת יכול להיות על כל נושא שבעולם), והשני על רב – כולל רבנים לא מוכרים בכלל לאורך ההיסטוריה. בתחתית העמוד ניתן למצוא גם הפניה למקורות ההלכה.
הדמויות לאורך הספר (שמופיעות באיורים ובקטעי הסיפור/דיאלוגים) הן דמויות קבועות שמרכיבות יחד עץ משפחתי ודי מייצג של משפחה דתית ממוצעת, עם האח בצבא, האחות הקומונרית והאחיין שבגן ועוד יש לו קוקו – ובנוסף להם גם חברים ושכנים קרובים. הדמויות מגוונות מאד ויש בספר בנים ובנות באופן שווה, וגם מוצאים שונים וצבעי עור שונים.
בספר יש 56 הלכות, שלכל אחת 3 חידות (ולעתים חידת בונוס). החידות לא תמיד קלות ובהחלט דורשות “לשבור את הראש”, ולכן מתאימות לכל המשפחה – גם כלימוד משפחתי, מהקטנים עד הגדולים. חידת הבונוס דורשת מאמץ קצת יותר גדול והפתרון שלה יכול להיות בעמודים אחרים. בסוף הספר כמובן מצורפים פתרונות לכל החידות.
הספר מבוסס על מדור שמתפרסם באופן קבוע בעיתון אותיות וילדים, אך במעבר לספר הוא הורחב הרבה יותר: נוספו קטעי הדיאלוג וקטעי המידע, ההלכה עצמה עברה עריכה ונכתבה בצורה יותר מפורטת ומובנת, ולעתים גם החידות עברו שינוי (כולל חידות הבונוס שאפשר לפתור רק כשיש את הספר המלא). אני מצרפת כאן דוגמה למדור כפי שהוא בעיתון שמצאתי בבית, וכמו שהוא בספר אחרי העריכה והתוספות.
ההלכות מתמקדות בעיקר בהלכות היומיום כמו השכמת הבוקר ותפילה, כשרות וברכות, וכדו’. לא כל החידות שהתפרסמו בעיתון נכנסו לספר אז אני מקווה שיוציאו ספר המשך עם הלכות בנושאים נוספים (כמו חגים).
גם עיצוב הספר מאד נעים לעין ומאד נעים לקרוא בו, ובאופן כללי – אולי גם בזכות הכריכה הקשה – הוא מרגיש כמו ספר מאד מושקע ומוקפד, שמתאים לכל משפחה וגם כספר מתנה שמצליח לשלב בהצלחה גדולה לימוד והנאה.
ידיעות ספרים | 134 עמ’ | נובמבר 2022

כתיבת תגובה