קרדיט [אהבתי]

קרדיט

קרדיט / ליעד שהם 

על מה הספר?

רב-פקד ענת נחמיאס נקראת לזירת פשע, אבל במקום גופה – מתברר שיש רק אצבע. ענת והשותף שלה אדם זוכים לזלזול על הפרשה הלא מעניינת שנפלה עליהם, כשגם ככה הם נמצאים בתקופת יובש משטרתית אחרי הפשלה שלהם בפרשה הקודמת. במקביל, אנחנו מתוודעים לחקירה של איתמר קלנר, עורך דין של חברת ביוטק מצליחה שמעוניין למסור מידע מפליל על החברה בתמורה לשחרורו על אלימות שביצע. מה הקשר בין שתי החקירות? מי משקר ומי דובר אמת? של מי האצבע ביער? איפה שאר הגופה? וכמובן – מי הרוצח?

“קרדיט” הוא הספר החמישי בסדרה של ענת נחמיאס, אבל אין חובה לקרוא את הספרים הקודמים. יש התייחסות ישירה לפרשה שבספר הקודם (“עד מפתח”) אבל ללא ספוילרים (יש ספוילר מינורי אבל לא מגלים מי זהות הרוצח אז זה ממש לא נורא).

מה חשבתי עליו?

למרות שנהניתי מ”עד מפתח“, קרדיט ללא ספק מתעלה עליו בכל פרמטר אפשרי. הייתי מרותקת לספר, ונהניתי מאד מהטוויסטים שרובם המוחלט הצליחו להפתיע אותי. התעלומה היתה מצויינת, הכתיבה קולחת, הדיאלוגים כיפיים, החשודים מבלבלים, והטוויסטים נהדרים. היה גם מותח מאד שעד שלב מאוחר (שליש ספר) אפילו לא יודעים מי הנרצח.

מעבר לספר כספר מתח-בלשות נהדר, היו שני דברים שאהבתי במיוחד בספר הזה שמשדרגים אותו מאד. ענת החוקרת בהריון מתקדם, ואחת החשודות היא אשת עסקים, וליעד שהם מצליח לכתוב את הצד הנשי שלהן בצורה כל כך טובה שכמעט אי אפשר להאמין שגבר כתב את הספר הזה. ההרגשה של אישה בחדר מלא גברים, הזלזול התמידי, הכאבים וההרגשה שבהריון, שליחת הידיים לבטן, ההסגברה, ועוד.

“הנה, ידעתי,” נאנח, “איך שאספתי אותך ידעתי שיבוא ביאוס. אמרתי לאדם, כבר מאיך שעמדת על המדרכה מחוץ לבית שלך, היה לי ברור. חמש בנות, נחמיאס, הופכות גם מישהו כמוני למומחה. איך שאמרת לנו ‘בוקר טוב’ ידעתי שהמוח שלך עובד בכיוונים אחרים משלי.”
“אתה רוצה לשמוע, שאולי?” ההקבלה שעשה לבנות שלו עצבנה אותה. לא רק בפטרונות שיש בהתייחסות אליה כאילו היתה ילדה קטנה, אלא בעיקר בכך שכמו הרבה מאד גברים, שאולי חושב שיש מנגנון הפעלה אחיד לכל הנשים. (עמ’ 329)

הדבר השני שאהבתי במיוחד זה שיש בספר הרבה מטא על ספרים (בדגש על ספרי מתח) וסדרות, במיוחד שחלק מהעלילה מתרחשת סביב סדרת טלוויזיה. זה פשוט כיף ממש ומעלה חיוך בכל קטע כזה, ולא מעט פעמים גם קורץ לקוראים (למשל בהסבר על רד-הרינג, שברור שיש שימוש ברד-הרינגים בספר בלשות כזה).

“אני רואה שהסדרה הזאת השפיעה עליך יותר מדי… אולי גם קראת יותר מדי ספרים,” נזף בה.
“כלומר?”
[…]
“היחסים הסטנדרטיים בין הבלש למפקד בספרים ובסדרות טלוויזיה,” הוסיף את מה שנראה לו משום מה מובן מאליו.
היא שתקה כי עדיין לא הבינה.
“נו, אני צריך להסביר לך הכל? הבלש מביא ראיה שלא מוצאת חן בעיני המפקד שלו ואז המפקד אומר לו שלא מעניינות אותו ראיות מזכות, רק מרשיעות, וזורק את הבלש מהחקירה רק כדי שהבלש ימשיך לחקור לבד ולתפוס את הפושע. תני לי את התג שלך והאקדח, רב-פקד נחמיאס, you’re off this case, זה לא מה שקורה עכשיו?”
“אחד אפס, שאולי,” היא חייכה אליו. (עמ’ 242)

וכן, הנה עוד ספר ישראלי שלמרות שהוא מאד ישראלי באופיו – הוא מצליח להביא עלילה מרתקת בלי גיבור מיוסר, בלי המון עישון וקללות, בלי סצנות מיטה שלא קשורות לעלילה, בלי סכסוכים פנים-ישראליים, בלי פוליטיקה. פשוט ספר נהדר, והלוואי וכל הספרים הישראלים יהיו כאלה, ואני מקווה שזו מגמה חדשה וטובה בספרות הישראלית. אסקפיזם במיטבו.

“מתי היה כאן בפעם האחרונה דבר כזה?” חזר לבחון את הגופה.
“כזה מה?” שאלה, מנסה להתעלם מהריח שחתר להסתנן לאפה, למרות משחת המתנה שמרחה סביב הנחיריים שלה.
“ביתור גופות,” ענה, “ישראלים אוהבים את הרצח שלהם חם, מהיר, ספונטני, לא אוהבים להשקיע ברציחות. אין סטייל.” (עמ’ 113)

טריגרים ותכנים רגישים:

גופה מבותרת, רצח. ועוד שני דברים שהם ספוילר אז אשים למטה ותקראו רק אם אתם ממש רגישים לטריגרים וחוששים שזה ימנע מכם למנוע את הספר.


כנרת זמורה דביר | 384 עמ’ | מרץ 2023 (ראיתי שבאתר evrit – עברית כבר יש אותו גם בפורמט קולי, אם רלוונטי למישהו)


טריגרים שהם ספוילר: חשד לבגידה זוגית. חשש להפלה.


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר הוצאת כנרת לחצו כאן. לקבלת 15% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר הוצאת כנרת.
לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.

כתיבת תגובה