סאל

סאל / מיק קיטסון
סאל בת ה13 בורחת מביתה עם אחותה הצעירה פפה בת ה10. הן מסתתרות ביער, במטרה לשרוד שם שנה שלמה ואז לחזור לקחת את אמא שלהן. ככל שהסיפור מתקדם, אנחנו מבינים למה הן ברחו, מאיפה הידע של סאל על הישרדות, ומה קרה להורים שלהן.
כמו שהבנתם מסקירות קודמות שלי, אני בדרך כלל לא קוראת ספרי פרוזה. שמעתי על הספר במקרה מאחת מחברות הקבוצה, ולמחרת גיליתי שהספר מחכה לי בתיבת הדואר, וההוצאה (מירבל, הוצאה חדשה!) שלחה לי אותו לסקירה. סתם ככה כנראה שלא היה יוצא לי לקרוא אותו מיוזמתי, אבל אחרי המלצה חמה משני אנשים שונים, ובגלל שהספר כבר ממילא הגיע אלי, החלטתי לתת צ’אנס. וכן, הוא באמת היה מקסים ומרגש.
הספר נכתב בגוף ראשון מנקודת המבט של סאל, נערה אינטיליגנטית מהממוצע אך דיסלקטית, שגדלה במשפחה לא מתפקדת והפכה לנערה בוגרת לגילה שנאלצת לבצע בחירות קשות כדי להגן על מי שהיא אוהבת.
סאל מספרת את הסיפור בצורה מאד עובדתית, בלי הרבה רגש, מה שרק מעצים את ההפתעה של הקורא כשהיא משתפת בנונשלנטיות פרטי מידע מזעזעים. הדבר מקבל התייחסות מפורשת בסוף הספר –

“הוא אמר שאני כל הזמן מדברת על מה שקרה ולא על מה שהרגשתי לגבי מה שקרה ואמרתי לו שזה אותו דבר”.

וגם –

“לא ידעתי למה כולם מודאגים כל כך מהרגשות שלהם. הרגשות לא חשובים. חשוב לדעת ולעשות דברים.”

הדמות של סאל מאד מיוחדת ושונה בנוף, ואני מניחה שחוסר היכולת שלה להתמודד עם רגשות נובעת מהילדות הלא נורמלית שעברה עליה שגרמה לה להדחיק דברים ולהתמקד בפרקטיקה כדי לשרוד.
הסיפור עצמו די קשה וכואב, זה ממש לא ספר קליל. עם זאת, סאל ופפה פוגשות כמה אנשים טובי לב שמהווים תמונת מראה הפוכה לאנשים שגרמו לסאל ופפה לסבול, ומחזירים את האמון באנושות.
תכנים וטריגרים (מכיל ספוילרים): רצח, התעללות במשפחה, אונס, זכרונות של ילדות בצל המלחמה, אלכוהול וסמים, פציעה, סרטן, ציד חיות כולל פירוט גרפי של טיפול בחיה המתה.
הוצאת מירבל | תרגום: שי סנדיק | הגהה: שירי צוק | 270 עמ’ | ספטמבר 2022

כתיבת תגובה