ספר שיאי גינס 2024

ספר שיאי גינס 2024

ספר שיאי גינס 2024!

אם תהיתם מה תהיה הסקירה הראשונה שלי ל2024…. אז החלטתי ללכת על משהו סמלי 🙂

לפני כמה חודשים הוצאת ידיעות שלחו לי במתנה את ספר שיאי גינס 2024. קצת לא ברור לי למה ספר של 2024 יוצא בספטמבר 2023, אבל היציאה היתה עולמית בכמה מדינות במקביל וזה מגניב. רציתי לכתוב עליו סקירה בעיקר בשביל הקטע אבל אז היה חגים ומלחמה וזה לא יצא לפועל. לכבוד השנה החדשה ובזכות הניוזלטר של ידיעות ספרים שהזכיר לי על קיומו – ניגשתי לכתוב את הסקירה סופסוף.

כשהייתי נערה, אני זוכרת שהייתי יושבת לפעמים עם חברות בהפסקות בספריית בית הספר והיינו מסתכלות בספרי גינס של השנים הקודמות. היו שם הרבה שיאים מגניבים אבל גם כאלה שגרמו לי חלחלה כמו הציפורניים הכי ארוכות…

כבר שנים לא יצא לי לקרוא את ספרי שיאי גינס אז היה מגניב להיזכר שוב בקונספט. להפתעתי, בנוסף לשיאים הרגילים והנורמלים כמו האדם הכי גבוה, הדונאט הכי גדול ואפילו אביזר התיאטרון הכי עתיק (ששרד), היו גם שיאים די הזויים כמו “האכילה הכי מהירה של תפוז שוקולד” או “האיש שבלע הכי הרבה חרבות בו-זמנית מתחת למים”.

בכלל, אם נראה לכם ששברו את כל השיאים האפשריים, תמיד אפשר להמציא עוד אחד פשוט יותר ממוקד. למה לטרוח לשבור שיא מרתון בריצה אם אפשר פשוט לשבור שיא ספציפי מאד שאף אחד לא טרח לשבור קודם כמו – “המרתון הכי מהיר במכשיר אימונים SkiErg Concept2” או “הכי הרבה קוביות שפוצחו ביד אחת תוך סיבוב חישוק הולה הופ” (אמיתי, שניהם!)

אני והילדים גלגלנו עיניים על כל השיאים המומצאים והמצאנו רעיונות לשיאים אפשריים חדשים, אבל אני חושבת שהחלקים המעניינים באמת היו השיאים שלא קשורים לבני אדם שמנסים בכוח להכנס לספר, אלא לדברים יותר כלליים כמו רכבת ההרים הכי ארוכה (אמאלה), בעל החיים הכי גדול (לווייתן כחול), הכי הרבה זכיות בפרס המוזיקה האמריקאית (טיילור סוויפט!), והשחקן הספורט שמרוויח הכי הרבה (מגיש שמרוויח 43.3 מיליון דולר בשנה. בקטנה).

הספר מחולק לקטגוריות כולל תוכן עניינים כך שקל לנווט לנושאים שמעניינים אותנו יותר – ממדע וטבע (כדור הארץ, בעלי חיים) דרך המין האנושי, ועד היסטוריה, טכנולוגיה, ספורט, אומנות ועוד. בנוסף לשיאים יש בספר עובדות מעניינות בנוסף לשיאים כמו – “הידעת? כמעט 30% מתלמידי התיכון ביפן קוראים קומיקס מז’אנר המנגה מדי יום”, או “המונח רובוט מגיע מהמילה רובוטה בצ’כית שפירושה “עבודת כפיה””.

אני חושבת שהחסרון הגדול של הספר זה דווקא עודף המידע שיש בו. בגלל שיש בו כל כך הרבה שיאים מאד ספציפים (כי הרי לא מספיק מה בעל החיים הכי גדול – צריך גם הטורף היבשתי הכי גדול, המקור הכי גדול, החיידק הכי גדול וקיפוד הים הכי גדול), הספר עמוס, דחוס, ובחלק ממנו יש פונט ממש קטן (ובתודות והקרדיטים צריך זכוכית מגדלת). הוא גם מפוצץ בצבע ותמונות ודי מעייף לקרוא בו ברצף. אני בעד דילול של 70% מהשיאים בספר, ולחזור לרשימת שיאים נורמלית וסבירה במגוון קטגוריות.

עוד משהו שהיה לי חסר זה איזה כפולת עמודים על ההיסטוריה של ספר השיאים ומה הקריטריונים להכנס לספר. במקום זה יש בעיקר מילים כלליות והפניה לאתר ש”שם הכל כתוב”. אגב, בספר יש “רק” 252 עמודים אבל הוא ענק וכבד ועם כריכה קשה. תכינו מקום על המדף.

לסיום – מצאתי לכם שיא אמיתי מתוך הספר, שמתאים לחובבי ספרים. נראה אתכם עוקפים אותו: “הצבה והפלה של עשרה ספרים הכי מהר (13.07 שניות)”.


ידיעות ספרים | ספטמבר 2023 | 252 עמ’ | תרגום: עטרה מוסקוביץ’

כתיבת תגובה