סיבוב המפתח [אהבתי]

סיבוב המפתח / רות וייר

רוואן בת ה27 מוצאת את עבודת החלומות: להיות אומנת בבית משפחה עשירה, עם תנאים מדהימים ומשכורת מעולה. האומנות שלפניה עזבו את העבודה מאד מהר, ככל הנראה בגלל השמועות שהבית רדוף רוחות. רוואן לא מאמינה בשטויות כאלה, ולא מתכוונת לוותר על עבודה מושלמת. אבל אז דברים מוזרים מתחילים לקרות בבית: דלת שננעלת פתאום, מפתח שנעלם, קולות מוזרים בלילה… ולא רק זה אלא שמתברר שבבית כבר היו רציחות ומיתות משונות בהיסטוריה שלו. האם רוחות הרפאים מהעבר באו לרדוף את הבית?

אמאלה, איזה ספר טוב! קראתי אותו כמעט בלי הפסקה כי לא יכולתי לעצור. מתח מטורף בשילוב אימה ומסתורין – מושלם. סיימתי אותו ב2 וחצי בלילה, כי לא היה לי אומץ ללכת לישון – ידעתי שאני אחשוב כל הלילה על הספר אם אני לא אגיע לסוף ואדע מה הפתרון.

הדמות של רוואן ממש טובה – היא אנושית, עושה טעויות, וקל מאד להתחבר אליה. גם הדמויות סביב רוואן מגוונות מאד ומייצגות טיפוסים שונים של אנשים. בספר יחסית אין הרבה דמויות, מה שמאפשר לנו להתמקד מאד במה שקורה לרוואן ובבית. בכל פעם שהספר התחיל להיות קצת ספר-פרוזה שמתמקד בנסיונות של רוואן להתמודד עם הילדות שהיא אמורה לשמור עליהן (ושהתגלו כלא-ממש מלאכיות כמו שעשו רושם בהתחלה), מיד קרה אירוע על-טבעי נוסף שהחזיר את הספר למתח-אימה. גם כשחשדתי בכל מיני כיוונים אפשריים – הסופרת העלתה אותם בעצמה במחשבות של רוואן והתייחסה אליהם, ואני מאד אוהבת שסופרים עושים את זה – הם בעצם אומרים “קורא נכבד, חשבת שאתה מקדים אותי במחשבות? אנחנו מקדימים אותך בכמה צעדים!”. הסופרת גם הכניסה כמה וכמה טוויסטים לאורך הספר – שלא ציפיתי להם בכלל.

אבל חוץ מהמתח עצמו של הספר שהיה בנוי בצורה מעולה – הסוף השאיר אותי עם פה פעור. ככל שהספר התקדם לא היה לי מושג איך הסופרת הולכת לצאת מזה, אבל הסוף הדהים אותי – לא רק פתרון התעלומה (שדווקא יכול להיות שיהיו כאלה שיחשבו על הכיוון) אלא גם ובעיקר הצורה הספרותית שבה היא בחרה להביא את הפתרון לקורא, וכל מילה נוספת תהיה ספוילר. אני מודה שיש פה ושם פרטים קטנים שלא קיבלו הסבר מלא ונשארו קצת פתוחים, אבל כנראה אפשר להשלים אותם בראש לבד. וגם אם לא – זה לא גרע לי מההנאה של הספר. יכול להיות שחלק מהדברים ירגישו לא אמינים לחלק מהקוראים – אבל שוב, לי זה לא הפריע, גם לא בדיעבד, כי ממש נהניתי מעצם הקריאה וחוויית המתח-מסתורין שעברתי.

אני מודה שלא שמעתי על הסופרת לפני שקיבלתי את הספר הזה ממודן למרות שיש לה עוד ספרים שכבר תורגמו, אבל אם כל הספרים שלה כאלה טובים אני הולכת לקרוא את כולם….

מודן הוצאה לאור | 352 עמ’ | תרגום: דורית בריל פולק | מרץ 2022

כתיבת תגובה