משחקי הרעב 1 [אהבתי]

משחקי הרעב סוזן קולינס

משחקי הרעב / סוזן קולינס

על מה הספר?

בעולם דיסטופי עתידני בו ארה”ב נמחקה עקב אסונות והוקמה מדינה חדשה עם 13 מחוזות (כיום רק 12, מאחר ומחוז 13 כבר נהרס), מתרחש מדי שנה משחק ריאליטי בשם “משחקי הרעב” בו שני מתמודדים – בן ובת – מכל מחוז מגיעים למשחק סטייל הישרדות כאשר המטרה היא אחת: להיות השורד האחרון שנשאר חי, ולנצח. המשחקים האלו הוקמו בעקבות מרד אזרחי, ועל מנת להראות לתושבים עד כמה השלטון חזק ויכול לפגוע בהם. כשאחותה הקטנה של קטניס מוגרלת להשתתף במשחק, קטניס בת ה16 ממהרת להתנדב במקומה כדי להציל אותה. יחד איתה מוגרל גם פיטה, בן גילה, נער טוב לב שהיא חבה לו את חייה – מה שמעמיד אותה בבעיה אמיתית לאור העובדה שהיא יודעת שבמשחקים יש רק שורד אחד.

משחקי הרעב הוא הספר הראשון בטרילוגיה דיסטופית לנוער בוגר שהצליחה כל כך בעולם עד שהופקו לה גם סדרת סרטים ויצא ספר פריקוול שבימים אלו הופך גם לסרט. רוב הספר סובב סביב משחק הריאליטי שמובא בצורה מאד אותנטית וקטניס מתייחסת הרבה לכך שהמשחק בעצם מבויים מאד (בדיוק כמו כל משחקי הריאליטי שיש לנו במציאות, גם אם אתם חושבים שהכל אמיתי…). היא מזייפת חיוכים למצלמות הנסתרות כדי שהצופים לא ידעו מה עובר עליה מבפנים וכדי לא להראות חולשה, היא מבינה שאם לא מתרחש מספיק אקשן כנראה שיוצרי המשחק יגרמו בקרוב לאקשן מאולץ כדי שהצופים יהנו ויהיה רייטינג, והיא נאלצת לשחק לפי ציפיות הרייטינג כדי לקבל את אהדת הקהל – דבר שמשפיע ישירות על סיכויי ההישרדות שלה.

מה חשבתי עליו?

כשהספר יצא כבר לא הייתי נוער ועוד לא חזרתי לקרוא ספרי נוער, ולכן לא יצא לי לקרוא אותו יחד עם כולם. לפני כמה שנים השלמתי את הסרטים כדי להשלים פערים בהשכלה ואני חייבת לציין שהסרט הראשון יחסית דומה לספר (יש קטעים שהורידו, ובספר מפרטים יותר את המחשבות והתכנונים של קטניס, אבל הרוב יחסית דומה). הספר היה ממש מרתק וקולח ונהניתי מאד לקרוא אותו למרות שידעתי איך הוא עומד להסתיים. הספר מסתיים בסוף חצי סגור וחצי פתוח, אבל יש לספר עוד שני ספרי המשך עד שמגיעים לסיום הסופי.

העולם שבספר קצת מעורבב: מצד אחד הוא עתידני, יש בו רחפנים ומסכי טלוויזיה ענקיים שבהם תושבי המחוזות יכולים לצפות במשחק, ובקפיטול יש את כל החידושים כמו רפואה מתקדמת ותחבורה מהירה. מצד שני המחוזות חיים בעוני, במיוחד בכפרים, ונאלצים לחיות חלק מהזמן ממש כמו בעבר: להסתמך על ציד, להכין בעצמם מוצרי מזון שונים, ועוד. המטרה היא להדגיש את הדיסוננס והפער העצום בין השליטים העשירים לתושבים העניים, ועד כמה המצב לא צודק ודיסטופי מאד.

חלק מהדמויות בספר היו מאד מפתיעות, ואני זוכרת שהרגשתי את זה גם בסרט. אפי, שמייצגת את הקפיטול ואמורה להיות בצד ה”רע” אבל למרות כל הדברים המעצבנים בה יש לה לב טוב, או היימיטץ’ שנראה בהתחלה כמו שיכור לא מפוקס עד שמבינים שהוא באמת מבין את המשחק יותר טוב מכולם (ואציין לזכות הסרט שהוא מצליח להעביר את הדברים האלה מאד טוב – אולי אפילו יותר ממה שהספר התכוון). אבל הכי הכי מכולם – סיינה, הסטייליסט, שאנחנו מצפים כל כך לדמות מאד מסויימת שיש לנו בראש, של סטייליסט חסר נשמה שמעניין אותו רק נראות – ואנחנו מקבלים את הבנאדם הכי מתוק, רגיש ומבין בכל הספר. אני חושבת שכל מפגש עם סינה בספר היה פשוט סצנה מושלמת.

אני מקווה שיהיה לי זמן לקרוא בקרוב גם את הספרים הבאים בסדרה, למרות שאני זוכרת במעומעם מהסרטים מה קורה שם – אני עדיין רוצה להשלים את הספרים כמו שצריך ולהנות מהם.

טריגרים ותכנים רגישים

התמודדות עם רעב, עוני וסכנות. מוות, כולל אלימות ורצח של נערים ונערות על ידי נערים ונערות אחרים. אין המון פירוט גרפי מזעזע של דם או קרביים שפוכות, אבל כן יש לפעמים תיאור של סצנה (למשל נער שתוקע חנית בתוך נערה אחרת, משהו שאפשר לדמיין בקלות). אחת הדמויות מאבדת גפה. בספר אין תיאורי מין אבל כן יש מעט התייחסות למשל למתמודדת שנותנים דגש על זה שהיא סקסית, או החשש של קטניס שיציגו אותם בעירום כמו שעשו כמה פעמים למתמודדים אחרים. הספר מתאים בעיקר לנוער בוגר ומעלה.


כנרת זמורה דביר | 2010 | תרגום: יעל אכמון | 336 עמ’


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר הוצאת כנרת לחצו כאן. לקבלת 15% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר הוצאת כנרת.
לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.

כתיבת תגובה