משחקי הירושה [אהבתי]

משחקי הירושה

משחקי הירושה (מורשת הותורן #1) / ג’ניפר לין ברנס

איך, איך מתחילים לכתוב סקירה על הספר הזה?
להתחיל בזה שנשארתי ערה עד 2 בלילה בערב שבת כדי לקרוא אותו?
בדפיקות הלב שהיו לי בכל פתירת חידה או קטע מותח?
בקטעים שגרמו לי לצחוק? או להתרגש?
בתחושת הרווחה שסופסוף אני קוראת ספר מתח באמת מותח אחרי רצף של ספרי מתח מאכזבים?

על מה הספר?

אייברי בת ה17 היא חסרת כל. אביה לא בתמונה, אמה נפטרה לפני שנתיים. יש לה חצי-אחות שאייברי גרה איתה חלק מהזמן, אבל מעבר לזה – אייברי בעיקר צריכה לדאוג בעצמה להכל, תוך כדי שהיא מנסה לקבל ציונים מספיק טובים בבית הספר כדי להתקדם לתואר שיוכל לפרנס אותה. אייברי היא בחורה מאד חכמה, פרקטית ולוגית והחיים שלה מתוכננים היטב. אבל אז הקלפים נטרפים: היא מגלה שהיא היורשת העיקרית של איל הון שהיא לא פגשה מעולם, אבל בשביל לקבל את ההון הזה היא חייבת לגור באחוזה שלו במשך שנה שלמה, יחד עם כל המשפחה המטורפת שלו. תוך זמן קצר אייברי מגלה שהנפטר (שהיא עוד מנסה להבין למה הוא בחר דווקא בה), היה חובב מושבע של חידות, והיא והנכדים שלו מנסים להבין מה הסיפור האמיתי מאחורי הירושה המוזרה הזאת.

למשפחה לא קל לקבל את העובדה שרוב ההון עובר לאייברי במקום אליהם, ואייברי צריכה להתמודד במקביל עם נסיונות של המשפחה להתנגד לכל הסיפור, וגם עם העולם שבחוץ – שמגלה את המולטי-מיליונרית החדשה ורודף אחריה עם פפראצ’י.

“אני באמת שונא אותך,” ענה זנדר בזמן שטרף את הסקון השלישי שלו. “אם לא שמת לב, שמרתי לעצמי את הסקונס עם מילוי האוכמניות, ונתתי לך…” הוא הצטמרר, “…את אלה בטעם לימון. זה עומק השנאה שלי אלייך באופן אישי ועקרוני.”

למה הספר הזה כל כך טוב? מהרבה סיבות.

התפאורה

הסיפור מתרחש באחוזה רחבה שיש בה הכל: מגרשי כדורסל וטניס, חדר מסאז’, ארבע ספריות, אולם באולינג (אבל רק ארבעה מסלולים). ולא רק זה: היא מלאה במעברים סודיים וחדרים מסתוריים שמציתים את הדמיון. אז עוד לפני שבכלל צוללים לעלילה, אנחנו כבר בגן עדן לחובבי קריאה (ארבע ספריות!) ולחובבי חידות (אני! אני!).

“יכול להיות שטיפה קשה לנווט בבית הותורן. תדמייני שמבוך עשה תינוק עם ‘איפה אפי?’ ושאפי הוא האגף שלך.”

הדמויות

כבר בתחילת העמוד השני התאהבתי לגמרי באייברי. יחד איתה יש כמה דמויות נהדרות כמו אליסה המהממת או רבקה המסתורית, אבל הכי חשוב: ארבעת הנכדים שמשתתפים (או לא?) במשחק החידות האחרון של הזקן. כל נכד והאופי שלו, שיחד מהווים חבורה מטריפה – מגרייסון הקפדן ועד זנדר הקליל.

“אין מפסידים במועדון הקרב הרובוטי עד המוות,” אמר זנדר בשלווה. “יש רק מנצחים ואנשים שהרובוטים שלהם סוג של מתפוצצים.”

המתח והתחכום

הספר הוא כמו חדר בריחה ענקי. בכל פעם שאייברי והבנים מצליחים להתקדם בפתרון אחת החידות, ממש הרגשתי פרפורי התרגשות. בקטעי האקשן והחלקים הממש-מותחים כל כך נהניתי והרגשתי את המתח בכל הגוף. גם כשחשבתי שיש חלקים צפויים, הסופרת מהר מאד אומרת לקורא בפרצוף: זה לא מה שאתה חושב, אני יותר מתוחכמת מזה.

“גרייסון חושב שאת מין אשפית מניפולציות. דודה שלי משוכנעת שאת בת למשפחת הותורן.”

ההומור

טוב, קבלו ציטוט אחד לדוגמה:

“אליסה”, סיננתי, “למשרד שלך יש מתנקש שכיר?”
“לא.” אליסה שמרה על נימת דיבור מקצועית. “אבל אני רבת-תושייה. אני יכולה לחקור בעניין.”

הכתיבה העדינה

הספר מיועד לנוער בוגר ומעלה, אבל למרות זאת אין בו שום דבר גרפי, והוא אפילו די מצונזר מקללות. לאייברי יש חברה שגדלה בבית מאד שמרני שבו אסור לקלל, ולכן אנחנו מקבלים מקבצי קללות מצונזרות מצחיקות מאד:

“הזית המזוייף הזה יכול ללכת להזדחל ולאכול תחש!!!”

מבחינה מינית יש נשיקה לוהטת ולא מעט תשוקה ומשיכה מינית שכוללת פרפרים בבטן, מגע אקראי מרגש ודפיקות לב (ואזכורים של הריונות ללא נישואין) – בכל זאת אייברי מוקפת בארבעה בחורים צעירים וחתיכים שגרים איתה בבית – אבל שום דבר מעבר לזה, הכל כתוב בצורה עדינה ומרומזת:

החמצתי הרבה חוויות ראשונות אחרי שאמא שלי מתה. דייטים ראשונים. נשיקות ראשונות. פעמים ראשונות.

התרגום

ענבל מלכה – אני מורידה בפניך את הכובע. קודם כל, כל התרגום של הקללות המצונזרות היה פשוט קורע מצחוק ומלאכת מחשבת אמיתית. דבר שני היה צורך להתמודד עם כל מיני משחקי מילים – וגם כאן, איפה שהיה אפשר המתרגמת תרגמה, ואיפה שלא היה אפשר להעביר את התרגום – היא דאגה להערת-המתרגמת בשביל ההסבר לקוראי העברית.

הספר הוא ראשון בטרילוגיה ונגמר בסוף חצי סגור. מצליחים לפענח את רוב החידה של הנפטר, אבל יש עוד הרבה דברים שנשארו פתוחים ויקבלו מענה בספרים הבאים. אבל אל דאגה: הספר השני אמור לצאת בעוד כחצי שנה, ביולי, וגם השלישי בתכנון. כן, אין לי מושג איך אני מחכה עכשיו חצי שנה לספר השני, אולי אני פשוט אקרא את הראשון בלופים עד אז. כמו כן, למי מכם שחושב לחכות עם הקריאה עד שהכל יצא – חבל, אתם מפספסים בינתיים ספר מצויין ממש. אל תחכו.

טריגרים ותכנים רגישים

לאייברי יש אחות עם חבר אלים שפוגע בה; יש אזכור לניכור הורי ואזכור לאלימות הורית – לא מפורט יותר מדי; אלימות נוספת מעבר לזה היא לא יותר מספרי נוער רגילים, אין משהו גרפי מפחיד. מבחינת מיניות וקללות מעבר לזה – פירטתי למעלה. הספר מוגדר לנוער בוגר ומעלה.

גם הספר הזה יכנס בוודאות לTop10 שלי לשנת 2023 למרות שאנחנו רק בפברואר.


ידיעות ספרים שאוהבים | 368 עמ’ | מרץ 2023 | תרגום: ענבל מלכה


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.

כתיבת תגובה