מה קרה? [אהבתי]

מה קרה? / ד”ר דון יובנר
אנחנו מכירים את הסיטואציה: הילד עבר ליד הטלוויזיה, שמע ברדיו, או שדיברו בכיתה על אסון כלשהו, תאונה מחרידה או פשע חמור שקרה במקום אחר. אולי אפילו במדינה אחרת. לילדים יש תפיסה שונה ממבוגרים, והם הרבה פעמים מתחילים לחשוש: אולי זה יקרה גם לי? הפחדים מציפים אותם ולא תמיד הם יודעים איך להתמודד עם זה. גם לא תמיד הם יפנו להורים או למבוגר אחר ויספרו לו איך הם מרגישים.
הספר “מה קרה?” בא לתת כלים בדיוק לסיטואציה הזו. הוא לא מדבר על אסונות אישיים שקרו לילד או לסביבתו הקרובה, אלא על דברים שהילד שמע עליהם וקרו במקום אחר, והילד לא תמיד יודע מה בדיוק קרה או איך להתמודד עם זה, והוא חושש שאולי זה יקרה גם לו ולמשפחתו.
הספר פונה לילדים (מלבד ההקדמה להורים ומטפלים), בני 6 עד 12, מדבר אליהם בגובה העיניים, ומביא דוגמאות מהעולם שלהם, בעזרת איורים וציורים להמחשה. הספר מחולק לפרקים שכל אחד מהם מתמקד בנקודה אחרת סביב הסיטואציה – מה קורה לגוף שלנו, כלים להרגעה עצמית, איך מקבלים מידע, למי אפשר לפנות, הסברים על סיכויים וסטטיסטיקה (בגובה העיניים!!), ועוד. הספר קצר ומאד ממוקד (פחות מ100 עמודים, והרבה מהם איורים), כך שהילדים יכולים לקרוא אותו בקלות ולא “ללכת לאיבוד” או להתייאש באמצע הקריאה.
האיורים מאד ברורים ומצליחים להנגיש ולהמחיש את מה שכתוב בספר, כמו פרופורציות ויחסים. הרגישו גם את ההשקעה בהתאמה לקורא הישראלי, כמו למשל ששמו את הכיתוב “ישראל” על המפה כדי להקל על הילד למצוא את עצמו ביחס לעולם.
בן ה8 שלי כבר התחיל לקרוא אותו והתחבר אליו מאד וכבר הספיק לפתוח איתי כמה דיונים סביב נקודות שעלו בספר.
שם הספר בעברית, אגב, הרבה יותר מוצלח בעיני מהמקור באנגלית – something bad happened.
בשורה התחתונה, מדובר בעיני בספר מאד מאד חשוב ונצרך, במיוחד במדינה כמו שלנו. הספר מצליח להגיע לילדים ולדבר איתם בגובה העיניים בצורה הכי ברורה שיש, ועם זאת לא להרחיב יותר מדי בצורה שתשעמם אותם. מומלץ כמובן גם להורים ומטפלים.
* במקרה שילד לוקח מאד קשה אסון כלשהו שקרה והפחדים שלו הם מעבר לנורמה, כמובן שעדיף לפנות לגורם מטפל כמו רופא או פסיכולוג ולא להסתפק בספר.
כתר ספרים | 2021 | 87 עמ’ | תרגום: ארז אשרוב | איורים: קארה מקהייל

כתיבת תגובה