ילדה טובה, דם רע [אהבתי]

ילדה טובה, דם רע

ילדה טובה, דם רע / הולי ג’קסון

ילדה טובה דם רע הוא ספר ההמשך של “המדריך לרצח לילדות טובות” – ספר מתח לנוער בוגר ומעלה. ב”ילדה טובה דם רע” יש עלילה נפרדת ותעלומה חדשה, ואין חובה לקרוא את הספר הקודם בשביל להבין אותה (יש תזכורת קלה על מה שקרה, לטובת הקוראים השכחנים), אבל הוא בהחלט נותן ספוילרים גדולים מאד לספר הראשון כך שאני ממליצה מאד לקרוא לפי הסדר (וחוץ מזה שגם הספר הראשון מעולה ממש אז חבל לפספס).

על מה הספר?

פיפ (פיפה), נערה בסוף התיכון, תפסה פושע. פיפ מנסה לחזור לשגרה ולחיים נורמלים, אבל החיים לא נותנים לה. קודם כל, מתברר שלתפוס פושע זה לא מספיק, כי יש עוד את תהליך המשפט המפרך והאיטי שמעלה באוב מחדש את כל מה שקרה. ושנית, בחור צעיר מהשכונה נעלם בנסיבות חשודות, המשטרה מסרבת להתייחס לזה בחומרה מכיוון שהוא בגיר וזכותו לעזוב את הבית, ואחיו של הבחור לוחץ על פיפ לנסות לעזור לו לאתר את אח שלו, כי אולי היא תצליח שוב. בניגוד לספר הקודם בו פיפ ניסתה לפתור תעלומת רצח בת כמה שנים, כאן המצב שונה: אין גופה, וכל שעה שעוברת היא קריטית ומורידה את הסיכוי למצוא אותו בחיים.

מה חשבתי עליו?

ילדה טובה דם רע הוא ספר מתח בלשי נהדר. לא רק התעלומה שלו, אלא גם החווייה הכוללת: את הספר מלווים אלמנטים חזותיים שונים שהופכים את הספר לחוויה רב מימדית: נתזי דם שמעטרים את ראשי הפרקים, צילום של הקלטת אודיו, תצלומים מזירות פשע, “קבצים” מצורפים, קטעי שיחות מהרשת ועוד. זה הפך את הקריאה בספר להרבה יותר אותנטית, כאילו אני ממש חלק מצוות החקירה.

אבל הספר הוא לא רק תעלומת מתח אלא הרבה יותר מזה: אנחנו מקבלים הצצה על מה שצריכות לעבור קורבנות פשע כשהן צריכות להתמודד עם המשפט של הפושע. יש גם ביקורת נוקבת על מערכת המשפט והמשטרה, שלא תמיד האמת והצדק הם מה שמובילים אותם. יש גם את ההיבט של משפחות הפושע ועל מה הן צריכות לעבור, וגם על התמודדות עם טראומה ומצוקה.

המרפק של פיפ התרומם, האמה צמודה לצוואר של […] ומרתקת אותו למקומו. היא נעצה לו מבט בעיניים, למרות ששלה בערו לאפר, וסוף-סוף שיחררה הכל.
היא צרחה לו בפרצוף. הצרחה נתלשה לה מהגרון וקרעה לה את העיניים, מזינה את עצמה מהבור האינסופי בבטן שלה.
פיפ צרחה, וזה כל מה שהתקיים. רק היא והצרחה.

למרות שאין בספר תיאורים גרפיים ממשיים, הוא הרגיש לי הרבה יותר קשה ואפל. יש שם כמה תיאורים שממש ממש צמררו אותי – דווקא סביב התגובות וההתמודדות הנפשית של חלק מהנפשות בסיפור, כמו בציטוט למעלה.

הספר מסתיים בסוף סגור יחסית, כלומר יש פתרון לתעלומה הנוכחית, אבל בהחלט ארצה להמשיך לספר הבא כשיתורגם, ולהמשיך ללוות את פיפ בחייה.

טריגרים ותכנים רגישים

כמו בספר הקודם ובהמשך אליו, יש דיבור על אונס וסם אונס, אזכור של סמים ובלדרי סמים, אזכור של רוצח סדרתי, דיבור על הורות שתלטנית, בריונות ושיימינג, יריות.


כנרת זמורה דביר | 352 עמ’ | תרגום: יעל אכמון | מאי 2023


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר הוצאת כנרת לחצו כאן. לקבלת 15% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר הוצאת כנרת.
לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.

כתיבת תגובה