העתיד מתחיל עכשיו [אהבתי]

העתיד מתחיל עכשיו

העתיד מתחיל עכשיו / הרב יוני לביא

על מה הספר?

העתיד מתחיל עכשיו הוא ספר עיון קצר, קליל וקולח לנוער. הספר מחולק לעשרה חלקים, שמהווים מעין עשרה שיעורים קצרים, כל אחד בנושא אחר. השיעורים מגוונים ומתמקדים בנושאים שונים כמו משמעות החיים, היכולות שלנו, התמודדות עם ההורים, אהבה וזוגיות (לבני הנעורים), וגם אמונה ואלוקים.

כל שיעור מלווה בסיפורים מעניינים ממגוון מקורות – משלים, סיפורים עממיים, אירועים מהתנ”ך ועוד. בשיעורים יש גם דוגמאות מאנשים מפורסמים, או מקרים שהרב יוני פגש בעצמו. כל שיעור מסתיים במשימה קטנה כדי להעביר את השיעור מתיאוריה לפרקטיקה, וקוד QR לסרטון באתר “מילה טובה” שנותן עוד קצת אקסטרא לשיעור (לא צפיתי בהם עדיין).

מה חשבתי עליו?

השיעורים בספר מאד רלוונטים ונוגעים בנושאים בוערים שמאפיינים מתבגרים שמגששים את דרכם בעולם ומתמודדים מול הורים, לחץ חברתי ואהבות ראשונות. התחברתי מאד למה שנכתב בספר, והרגשתי שהוא ממש נוגע בדברים שהיו חשובים לי כמתבגרת. חלק מהשיעורים מתאימים גם לנוער צעיר, כמו הפרק הראשון שמדבר על חיים ששווה לחיות אותם אבל חלק מהשיעורים מתאימים יותר לנוער בוגר, כמו השיעור על אהבה ושמירת נגיעה, החיכוכים עם ההורים (שמאפיינים מתבגרים), ושאלות באמונה, כך שאישית אני ממליצה על הספר יותר למתבגרים בחטיבה ותיכון.

העיצוב של הספר מאד נעים ועדין, קל לקרוא אותו ברצף אם רוצים, ומלווה באיורים של נדב נחמני.

מה שקצת לא ברור לי בספר הוא קהל היעד. מצד אחד, הספר נראה מופנה גם לקהל החילוני: שם הסופר כתוב כ”יוני לביא” בלי ציון “הרב”, לאורך הספר מופיעה המילה “אלוהים” ולא אלוקים, והאיורים בספר הם של ילד ללא כיפה וציצית. מצד שני, בעוד חלק מהשיעורים מתאימים בהחלט לכל האוכלוסיה – כמו שיעורים על היכולות שלנו או על דחיית סיפוקים – חלק מהם מופנים לחלוטין לדתיים, כמו השיעור על אמונה באלוקים, ההתייחסות לשמירת נגיעה, או השו”ת בסוף הספר שהוא בעל אופי דתי לחלוטין.

דבר נוסף שקצת הפריע לי בספר הוא שהוא מאד מאד “גברי”. מעבר לפניה לקוראים שהיא בלשון זכר-רבים, שזה עוד בסדר כי זה תקין לפי כללי השפה העברית, גם כמעט כל הסיפורים, הדוגמאות והמקרים בספר, מיוחסים לבנים. הרב לביא מספר על בחורים שפנו אליו, או מביא דוגמאות לאנשים שהשפיעו על העולם – כולם גברים. כל דוגמה בספר תמיד מבוססת על הצד הזכרי, למשל –

וכאן באה שאלה מטלטלת: האם יתכן שגבר יאמר לאישה “אני אוהב אותך” והכוונה תהיה לאותה ‘אהבה’ שיש לו לפיצה?

למה הדוגמה מדברת על גבר שיאמר לאישה, ולא להפך? אין בספר גיוון, זה תמיד יהיה על הצד של הבנים.

מאחר ויש לי רק בנים, הספר יתאים להם מאד (אחד כבר סיים אותו בשבת), אבל קצת חבל לי שהספר לא מופנה באופן שווה גם לבנות. כלומר, התוכן יתאים גם להן בלי בעיה, אבל הספר נותן מאד הרגשה שהוא ע”י גבר נכתב עבור בנים, בלי הרבה מחשבה על בנות שיקראו אותו, ובלי ניסיון להביא דוגמאות גם מהצד שלהן.

מלבד הנקודות האלו, באמת מדובר בספר מקסים, קליל, קצר, מעניין ומתאים מאד למתבגרים דתיים, ואני ממליצה עליו מאד.


ידיעות ספרים שאוהבים | 112 עמ’ | ינואר 2023
עורך אחראי: דב איכנולד | עורך תחום יהדות: עמיחי ברהולץ| עורך הלשון: שחר פרידמן | איורים: נדב נחמני | עיצוב הספר והכריכה: נרי לוי


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.

כתיבת תגובה