המפלצות של נעם [אהבתי]

המפלצות של נעם / כתב ואייר: רמי טל
נעם לא מצליח להירדם בלילה. הוא נזכר בכל המפלצות שהציקו לו לאורך היום בבית הספר. הוא מחליט לצייר ולכתוב את כל מה שהוא מרגיש וכל מה שקרה לו, וכך גם אנחנו – הקוראים – שומעים את הסיפור של נעם.
“המפלצות של נעם” הוא ספר ילדים שעוסק בבריונות. המפלצות של נעם לא באמת אמיתיות, כמו שההורים בוודאי יבינו מיד ויתווכו לילדים. הן דימוי של הילדים בבית הספר שמציקים לנעם. נעם חווה אותן כמפלצות, כוח גדול שהוא לא יודע איך להתמודד איתן. הספר מעביר היטב את חוויית הבדידות של נעם – איך מדי יום הוא סובל מהצקות אבל גם שאר ילדי הכיתה לא מגיעים לעזור אלא מתעלמים או אפילו מעודדים את הבריונות. בספר אין מבוגרים – רק נעם וההתמודדות שלו.
הסוף קצת פתוח: נעם מגלה בבוקר שהצטרפה אליו מפלצת, אבל מפלצת טובה שנולדה מהדמיון ומהציורים שלו, והיא גורמת לו להרגיש שהוא כבר לא לבד. מהי המפלצת הטובה במציאות שלנו? האם זה חבר דמיוני שנוסך בו ביטחון שהוא לא לבד? האם המפלצת היא אלגוריה לפתרון אמיתי, שמשתנה מילד לילד? האם הוא כוח הרצון של נעם למצוא חברים? כל ילד שסובל מבריונות יוכל לחשוב מה הפתרון שיתאים למקרה שלו, מה או מי המפלצת הצהובה שלו.
רמי טל הוא מאייר מוכשר ומנוסה, וזה הספר הראשון שהוא לא רק מאייר אלא גם כותב. הספר נכתב על פי חוויות הילדות שלו, כילד שסבל מהצקות ובריונות והרגיש לבד. הספר הוא כלי נהדר לפתוח שיח עם ילד על בריונות – הן מהצד של הילד הסובל והן מהצד של הילד שעומד בצד ומתעלם. גם כשקראתי את הספר עם בן ה5.5 שלי, נוצר דיון – מה היית עושה אם היית רואה ילד בגן מציק לילד אחר? איך היית מרגיש אם היו מציקים לך בגן?
נראה לי ברור מאליו להגיד שהספר מלווה באיורים היפהפיים (כרגיל!) של רמי, שאני מאחלת לו שימשיך לאייר (ולכתוב) עוד הרבה ספרים…
הספר הוא גם חלק מ”הספריה שלי” – סדרת ספרונים בהוצאת טל מאי שמיועדת לגילאי הגן ולילדים שמתחילים לקרוא בעצמם. השפה יחסית פשוטה, יש בספר חזרות על משפטים שמקלות על הילד, ויש מעט מלל בכל עמוד.
טל מאי ידיעות ספרים | 47 עמ’ | כריכה קשה, מנוקד ומאוייר

כתיבת תגובה