המסדר [אהבתי]

המסדר דניאל סילבה

המסדר / דניאל סילבה

המסדר הוא ספר מתח-ריגול חדש בסדרת הספרים של דניאל סילבה.

על מה הספר?

גבריאל אלון התקדם והפך בספרים האחרונים לראש המוסד. בספר הנוכחי הוא יוצא סופסוף לחופשה באיטליה עם משפחתו. בצירוף מקרים עצוב, האפיפיור נפטר, ומזכירו האישי חושד שלא מדובר במוות טבעי כמו שהצהיר הרופא. בנוסף, השומר שהיה במשמרת באותו זמן, נעלם. המזכיר פונה לגבריאל אלון שיסייע לו לאתר את השומר, בתקווה שמשם יוכלו להמשיך ולהוכיח שמדובר ברצח, ומי עומד מאחוריו. גבריאל לא מתאפק ומסייע בחקירה, ומוצא את עצמו בעולם של תככים, אנטישמיות ומסדר סודי.

“שמת לב שבכל פעם שאתה מתקרב לוותיקן, משהו משתבש?”
“הייתי אמור להיות בחופשה.”

מה חשבתי עליו?

הסדרה של גבריאל אלון היא סדרת מתח-ריגול. זו לא תעלומת בלשות, ולכן די מהר אנחנו יודעים מי הנבל. הספר מתמקד יותר בדרך בה הגיבור ועוזרי המשנה שלו מנסים להבין מי מאחורי הכל, ולאתר אותם. הכל מסופר בצורה מותחת ומסקרנת, עם סוף נהדר ולאחריו עוד טוויסט נפלא. מאחר ולא מעט מהספרים של גבריאל אלון התרחשו ברומא (ולפחות שניים בוותיקן), הספר מתייחס לאירועים שקרו בספרים קודמים ועלולים לעשות להם ספוילר (אני לא בטוחה איזה ספרים אלה, יכול להיות שזה “השוד” ו”המלאך הנופל” אבל אני לא לגמרי זוכרת מה קורה בכל אחד מהם).

למרות שהספר יצא בחו”ל ב2020, הוא רלוונטי לימינו אפילו יותר מתמיד. לצד עלילת המתח יש הרבה התייחסות לאלפיים שנות אנטישמיות ועלילות דם על היהודים. הספר די מאשים את הנצרות שעשתה דמוניזציה לעם שלם, ויצרה את הבסיס בהמשך גם לנאציזם, שצמח על קרקע פוריה. לצד זאת, הספר גם מתייחס בכבוד לנצרות, שאולי עשתה טעויות יש בה אנשים טובים שכיפרו על הטעויות האלה. הספר גם מבדיל בין הדת עצמה, שהוא רואה בה יופי, לכנסיה – שחלק ממנה מושחת.

שלא תטעו – הסופר לא ישראלי בכלל. דניאל סילבה נולד כנוצרי קתולי אמריקאי. בבגרותו הוא פגש עיתונאית יהודית ובעקבותיה הוא התגייר, והם התחתנו. הוא פרו ישראלי מובהק, וחבר במועצה להנצחת השואה של ארצות הברית. הידע שלו ביהדות ובהיסטוריה של היהודים די מדהימה. בסוף הספר יש גם פירוט לגבי המקורות והתחקיר שהוא עשה וזה מרשים מאד ומורגש בספר.

הספר הזכיר לי את “מלאכים ושדים” של דן בראון, שגם העלילה שלו סביב רצח של אפיפיור ובחירת אפיפיור חדש. אבל בעוד מלאכים ושדים הוא ספר מתח בסגנון חפש את המטמון, המסדר הוא ספר ריגול. אהבתי מאד את הסוף (שהיה צפוי אבל עדיין יפה), והטוויסט בשלושת הפרקים האחרונים היה מעולה. אני חושבת שהספר הזה הוא אחד מהטובים של סילבה, או לפחות אחד מאלה שהכי נהניתי. הדרך בה הוא נגע באנטישמיות העולה ובאי הצדק לעם היהודי היתה ממש מרגשת, במיוחד בתקופה כזאת שאנחנו רואים את הגל האנטישמי המחודש בחו”ל.

טריגרים ותכנים רגישים:

רצח, ירי, שחיתות. אזכור של פרשות ההתעללות המינית בכנסיה שהיו בעבר. אזכור של מקרים מהשואה וניצולי שואה.


כנרת זמורה דביר | 368 עמ’ | דצמבר 2023 | תרגום: ארז אשרוב


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר הוצאת כנרת לחצו כאן. לקבלת 15% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר הוצאת כנרת.
לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.

כתיבת תגובה