הכל בגלל רוזי [אהבתי]

הכל בגלל רוזי / גרהם סימסיון

הכל בגלל רוזי הוא הספר השלישי והאחרון בסדרה על דון טילמן ורוזי. בספר הראשון (פרוייקט רוזי) דון התמודד עם מציאת בת זוג, בספר השני (אפקט רוזי) הוא התמודד עם ההריון, וספר השלישי (הכלל בגלל רוזי) הוא מתמודד עם גידול הבן שלהם.

פרופ’ דון טילמן הוא גבר בן 40 (בספר הראשון), אוטיסט – ככל הנראה תסמונת אספרגר – למרות שמעולם לא אובחן באופן רשמי. הספר הראשון היה פשוט נהדר וסוחף. הספר השני הרגיש לי קצת כמו מיחזור – “הספר הראשון היה טוב אז בואו נעשה עוד אחד כזה”. לכן קצת חששתי לפני השלישי שיהיה מאכזב אבל ידעתי שאהיה חייבת לקרוא אותו בכל מקרה. למזלי הספר לא היה מאכזב בכלל. הוא היה אפילו יותר טוב מהשני.

בספר הזה דון מתמודד עם הבן שלו, שכבר בן 11. הבן שלו מראה סימנים שדומים לאוטיזם אבל יכול להיות שזה נובע גם ממה שהוא רואה בבית אצל אבא שלו. הוא מתמודד עם קשיים – מעבר דירה חזרה לאוסטרליה, בית ספר חדש – והקשיים מציפים את כל הבעיות, גם מצד בית הספר שדורש אבחון רשמי כדי לדעת איך להתמודד עם הילד. גם דון ורוזי מתמודדים עם בעיות משלהם: רוזי מתמודדת עם אפליה בעבודה על רקע היותה אישה ואם, ודון מושעה מהאוניברסיטה עקב הרצאה שהעביר שפורשה באופן שגוי כגזענית.

הספר – מעבר להיותו מרתק – נוגע בהרבה מאד נקודות חשובות: היכולת שלנו להכיל את השונה, האם אבחון הוא יעיל או מזיק (הדבקת תוויות), היכולת של בתי הספר והמורים להתמודד עם ילדים חריגים, היחס בין הורים וילדים ועוד.

האמת שכל הספר תהיתי מה יהיה בסוף הספר ואיך יפתרו את כל הדילמות המהותיות אבל הסופר התמודד איתן יפה מאד וסגר את הספר בצורה מאד יפה בעיני.
ממליצה בחום לכל מי שקרא את שני הספרים הקודמים. ואם לא קראתם – זה הזמן.

כתיבת תגובה