בתו של שומר האש [אהבתי]

בתו של שומר האש

בתו של שומר האש / אנג’ליין בולי

על מה הספר?

דוניס היא חצי אינדיאנית. אמה היא לבנה עשירה שנכנסה להריון בגיל 16 מבחור אינדיאני שהיא התאהבה בו, רק כדי לגלות שלושה חודשים אחרי זה שהוא בוגד בה עם מישהי אחרת. דוניס גדלה על קו התפר בין השבט האינדיאני שאליו היא לא שייכת באופן רשמי בגלל האופן בה באה לעולם, ובין המשפחה הלבנה שלה שלא באמת מקבלת את הצד האינדיאני שבה.

יום אחד דוניס עדה למוות כפול של רצח והתאבדות, והיא נגררת לחקירת FBI שבה היא מסייעת כמודיעה מבפנים, על מנת לחשוף רשת הפצת סמים שפרושה באיזור. במהלך החקירה היא נקרעת בין הרצון לעזור ל FBI למצוא את הפושעים שהורסים את הקהילה מבפנים, לבין החשש שהחקירה – ואולי הפתרון שלה – יקרעו את הקהילה אפילו יותר.

מה חשבתי עליו?

בתו של שומר האש הוא רומן התבגרות יפהפה ומרגש על בחורה שחיה בעולם מורכב. היא צריכה להתמודד עם גזענות כלפי אינדיאנים שהיא חווה על בשרה, אבל היא יודעת שהיא פריווילגית בגלל עורה הלבן והיחס המועדף שהיא מקבלת בביקורת הגבולות. היא נמשכת לעולם הכימיה, המדע והרפואה – אבל מכבדת גם תרופות מסורתיות של השבט.

“סיפורים צריכים לעבור מ-א’ ל-ב’ ל-ג'” אני אומרת.
“אולי זאת המדענית שבך. רוצה שהכל יתקדם בסדר מדוייק.” (עמ’ 241)

למרות שבספר יש חקירה, סמים ורצח – זה לא ספר מתח, אלא בעיקר רומן התבגרות. מאה העמודים האחרונים שלו מותחים מאד (סיימתי אותו ב3 לפנות בוקר), אקשן וסצנות שיא מדהימות, אבל רובו מתמקד יותר במה שעובר על דוניס כנערה ועל ההתמודדויות שלה, כולל האבל על הדוד שנהרג כמה חודשים קודם לכן.

אילו ידעת שזאת הפעם האחרונה שתראי מישהו, האם היית אומרת משהו עמוק? האם היית חולקת איתו כמה שהוא חשוב לך? האם היית שואלת שאלות דוחקות? האם היית מבקשת סליחה? האם היית מודה לו? (עמ’ 319)

דוניס חיה עם טראומה מגברים ששיקרו לה, וקשה לה לתת אמון. הספר באופן כללי מאד פמיניסטי ומדבר לא מעט על נשים שנפגעות מגברים בצורות שונות ונאלצות להתמודד עם זה בדרכים משלהן. עם זאת, הספר לא מעודד שנאת גברים, ויש בו גם גברים טובים, תומכים ואמינים.

דודה אמרה לי פעם, שילדה צריכה לפחות גבר בוגר אחד בחייה שיש לה ערך בעיניו כשלעצמה. שהוא מעריך אותה בדיוק כפי שהיא, לא לפי המראה או ההישגים שלה. האם ילדות אבודות הן אלה שמקבלו מסרים אחרים לגבי הערך שלהן? (עמ’ 208)

שם הספר הוא קצת משחק מילים. שם המשפחה של אביה של דוניס הוא פיירקיפר – שומר האש. במסורת האינדיאנית, שומרי האש אחראיים על האש בטקסים שונים. שומרי האש מוודאים שאנשים ישמרו על כללי ההתנהגות הנאותה לכל משך הזמן שהיא בוערת: בלי פוליטיקה, בלי אלכוהול ובלי רכילות. גם דוניס נכנסת לתפקיד הזה בלי כוונה, ובעזרת הסיוע שלה לחקירה היא עוזרת מאחורי הקלעים לאנשי הקהילה להתנהג בצורה נאותה יותר, ושומרת על האש הרוחנית של הקהילה.

אני מודה שכשבחרתי את הספר לסקירה מכנרת חשבתי שמדובר בספר מתח לנוער בוגר, אבל בכל זאת אני ממש שמחה שקראתי אותו. הוא היה כתוב מדהים (סימנתי לי מלא ציטוטים, שרק כמה מהם הבאתי כאן), הוא היה מרגש וכל כך אמיתי (במיוחד לנשים), ומאה העמודים האחרונים היו מותחים מאד. אני לא יכולה להגיד שהפתרון הפיל אותי מהרגליים, אבל הוא ממש לא היה העיקר בספר, אלא יותר כל הדרך שבה הכל קרה.

הספר משלב הרבה מאד מילים בשפת האינדיאנים, ולרובם יש פירוש או שמובן ההקשר – אבל בכל זאת היה חסר לי איזה מילון בסוף. בסוף הספר יש לפני התודות גם את הערת המחברת – שהיא בעצמה בת לשבט אינדיאני – שמסבירה על חופש היצירה שהיא לקחה בספר לגבי השבטים האינדיאנים ופרטי הקהילה, אבל גם על הדברים שמבוססים על המציאות. מומלץ לקרוא ולא לדלג.

טריגרים ותכנים רגישים

מוות, רצח, התאבדות התמודדות עם אבל ואובדן.
גזענות כלפי אינדיאנים.
תקיפה מינית (Fade out, ללא תיאור גרפי), דיבור כללי על נשים שנפגעו מינית.
בגידה (מינית/זוגית).
סמים כולל שימוש אצל נוער (ללא פירוט גרפי של השימוש עצמו, רק תיאור של נער שרואים עליו את השפעות הסם בירידה במשקל וכו’).
יש התמזמזות – אין סצנות מין. הספר מכיל התייחסויות למציאות טבעית: קבלת מחזור, בדיחות על מין, רמיזות לאוננות וכו’.
יש מעט קללות.

הספר מוגדר כנוער בוגר אבל מתאים לחלוטין גם למבוגרים. בגלל כמות הטריגרים אני לא ממליצה עליו לנוער מתחת לגיל תיכון.


כנרת זמורה דביר | תרגום: יעל אכמון | 496 עמ’ | מרץ 2023


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר הוצאת כנרת לחצו כאן. לקבלת 15% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר הוצאת כנרת.
לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.

כתיבת תגובה