בלי כיסוי [אהבתי]

בלי כיסוי / ליאת לב-רן Liat Lev Ran
שירלי עובדת כמנהלת קשרי לקוחות בחברת מימון, ומגלה שאחת הלקוחות הכי גדולות שלהם היא בעצם נוכלת שהצליחה להוציא מהם כספים במרמה, וכל החיסכון של שירלי – שאותו היא השקיעה בלי לספר לבעלה – ירד לטמיון. במקביל היא יוצאת לחופשת לידה עם תינוקת ראשונה ומנסה להתמודד עם האימהות. שירלי מכירה את ר’ – מאבטח בבר – שמתגייס לעזרתה לנסות להציל את הכסף של שירלי, אבל לאט לאט נוצר ביניהם קשר מעבר לזה.
“בלי כיסוי” הוא רומן סוחף ולא ארוך על מישהי שאפשר להזדהות איתה בקלות. קראתי אותו שלושה שבועות אחרי לידה אז היה לי קל מאד להתחבר למחשבות והחוויות של תינוק טרי בבית, עייפות מתמדת, ולופ אינסופי של הנקה-טיטולים-הרדמות.

“יש לה רק אותי בעולם. אני רחוקה מלהיות האמא המושלמת בשבילה, אבל יש לי אחריות כלפיה ואני דואגת לה. אני רוצה להיות אמא טובה, אפילו שבעיני עצמי אני אפילו לא אמא טובה דיה.”

אבל שירלי מתמודדת עם הרבה מעבר לזה. היא מתמודדת עם זוגיות מזעזעת, וכל הספר רציתי לחנוק את ליאור בעלה וקיוויתי ששירלי תבין שמגיע לה טוב יותר ותיפרד ממנו.

בנוהל הרגיל, בכל מחמאה שלו יש עוקץ. “העיניים שלך כל כך מיוחדות, עם קמטוטי השמש מסביבן,” או “מת על האף הלא סימטרי שלך.”

בנוסף לזוגיות הרעועה והמקטינה, שירלי מתמודדת עם הרבה חוסר ביטחון עצמי, חששות ואולי גם דיכאון אחרי לידה לא מאובחן – שירלי בעצמה לא יודעת אם העייפות המתמדת וקהות החושים היא מדיכאון או פשוט חוסר שינה.

“זכרו בנות, אמהות היא מהות.”
“או אי-מהות,” אני חושבת לעצמי; חושבת על הקריירה שכבר לא תהיה לי, על השותפות המובטחת שלא תמומש, על הכסף מהחתונה שהלך ומי יודע אם ישוב, על ליאור שכל הזמן טס ואף פעם אני לא יודעת לכמה זמן בדיוק ומתי ישוב.

וכמובן לא מדובר רק בהתמודדות פנימית, יש את כל העולם בחוץ – בעלה שלא מפסיק להעיר לה ולהקטין אותה, חמותה שנכנסת להם לזוגיות (בעידודו של ליאור, שמדבר עליה מאחורי הגב עם אמא שלו), והאמהות האחרות עם ההשוואה הבלתי נמנעת.

“למה נראה שלכולן הולך בקלות ורק אצלי הכול קשה?”

וכש-ר’, המאבטח, נכנס לתמונה, הוא נותן לה בדיוק את אותם צרכים רגשיים שכל כך חסרים לה בזוגיות. מישהו שבאמת יאמין בה, ויסמוך עליה, ויגיד לה שהיא נהדרת. אמנם הקשר ביניהם אמור להיות עסקי בלבד, לנסות להחזיר את הכסף שאבד, אבל שירלי נאבקת ברצון להישאר אישה נאמנה, לבין הרגשות שלה. זה לא קל לחזור הביתה כל פעם לבן זוג שגורם לה להרגיש הכי רע בעולם.

“את לא מרגישה שהבקבוק חם מדי?”
“לא ככה מחזיקים לה את הראש.”
“היא בחיים לא תירדם ככה, הלבשת אותה ביותר מדי שכבות.”
“תני לה ציצי. את לא רואה שזה הדבר היחיד שמרגיע אותה? כבר אמרתי לך שאם היה לי הייתי נותן לה משלי.”
אני מביטה בו בשתיקה, כמעט אף פעם לא עונה.

שירלי מתמודדת הרבה גם עם המחשבות על בגידה. האם בגידה מחשבתית היא בגידה, אם לא קרה שום דבר פיזי? האם היא יכולה לעצור את זה? האם היא תהיה בסוף כמו אבא שלה שבגד? ואולי הכל בגנים? היא לא רוצה לבגוד, היא לא רוצה להיות “האישה ההיא”. והצורה בה המחשבות של שירלי מתוארות ממש יפה בעיני.
הכתיבה של ליאת לב-רן זורמת וקלילה. הרגשתי כאילו שירלי לידי, מספרת לי בצורה קולחת את הסיפור שלה, את המחשבות שלה. בלי שפה גבוהה מדי, בלי סיבוכים. מאד אהבתי את זה.
הסוף של הספר היה לי קצת מהיר מדי, הרגשתי שחסר לי כל ה”בין לבין” מהפרק האחרון ועד האפילוג, הייתי רוצה עוד איזה פרק אחד באמצע או לפחות כמה פסקאות. אבל חוץ מזה – באמת ספר סוחף שאפשר להתחבר אליו בקלות. מתאים במיוחד לנשים שיש להן כבר ילד אחד לפחות – אם כי מעניין אותי גם לשמוע כאלה שלא ילדו או לא נשואות וקראו את הספר, וכמה הן התחברו אליו.
נ.ב. מאד אהבתי את הכריכה ואני חושבת שהיא ממש ממש מתאימה לספר.
עברית הוצאה לאור | 174 עמ’ | אוגוסט 2022

כתיבת תגובה