אני והתא [אהבתי]

אני והתא / עומר וינר
רציתם פעם לראות בתלת מימד מה שמוסבר בספר עיון או מדע? עומר וינר, בוגר בצלצל, החליט לעשות את פרוייקט הגמר שלו כספר אינטרקטיבי לילדים בנושא גוף האדם.
הספר גדול ועבה, ולא סתם: הוא מכיל מעין כיס מיוחד שבו מכניסים את הפלאפון (אחרי שהורדתם את האפליקציה המתאימה), והאפליקציה מזהה בכל דפדוף באיזה עמוד אתם ומראה מסך אינטרקטיבי מתאים לאותו עמוד ולציור שסביבו. כך לדוגמה אפשר לראות קטע של סליל DNA בתלת מימד, או לראות איך גוף האדם מורכב ממערכות עצבים, שרירים ועצמות.
מסביב לכיס המיוחד יש את דפי הספר עצמם שיש בהם איורים וטקסט מנוקד. בכל כפולת עמודים – נושא אחר: המערכות השונות בגוף, איברים חשובים, סוגי רקמות, דנ”א ועוד. מאחר וזה ספר לצעירים, המושגים מוסברים ממש “על קצה המזלג” כדי להתאים לקהל היעד.
עומר שלח לי את הספר לסקירה, ואחרי שהתנסיתי בו בעצמי – עשיתי ניסויים על הילדים שלי:
בן ה5 התלהב ממש וכל הזמן שיחק עם האובייקטים באפליקציה, ונהנה גם ממוזיקת הרקע הנעימה. הוא קצת פחות הקשיב להסברים של הספר. 😉
אחרי שסיימנו, השארתי את הספר על עמדת העבודה שלי בבית כדי לזכור לנסות אותו גם עם בן ה8 אבל כל פעם שכחתי או לא הייתי פנויה. בן ה8 מצא אותו לבד, ושאל אם הוא יכול לקרוא. הטלפון שלי בדיוק היה בהטענה אז הוא הציע שהוא ישתמש בטלפון שמשמש אותם למשחק ויעשה הכל בעצמו (אני הייתי עסוקה באותו זמן). ואכן, הילדון בן ה8 הוריד לבד את האפליקציה, הבין לבד איך מתפעלים את הספר, ואחרי רבע שעה כשהגעתי לראות אם הוא הסתדר – גיליתי שהוא יושב עם בן ה5 ומקריא לו וגם נהנה ממש בעצמו מכל ההסברים המדעיים… רק שתבינו כמה זה קל לתפעול!
כמתכנתת, אני מאד אוהבת חידושים טכנולוגים, ואמנם יצירת הספר יקרה מאד (הרבה עבודה ידנית) אבל הרעיון של הספר האינטרקטיבי שעוזר לילדים להמחיש נושאים “כבדים” הוא פשוט גאוני, והביצוע עצמו יפהפה – גם הספר וגם האפליקציה.
יש אמנם טיפטיפה באגים, במיוחד בעמודים האחרונים שלפעמים לא כ”כ מזהים נכון את העמוד אם הספר לא ישר לגמרי, אבל הסתדרנו בכל זאת עם קצת הזזה של הספר ושל הפלאפון.
הספר יצא בליווי מדעי של מכון דוידסון ומתאים מגיל גן עד כיתה ד פחות או יותר.
מצרפת סרטון שמסביר קצת על הספר ונותן טעימה ממנו:

כתיבת תגובה