אם תבוא לכדור הארץ [אהבתי]

אם תבוא לכדור הארץ / סופי בלקול
חשבתם פעם איך נראה כדור הארץ למי שמגיע מבחוץ? לא רק איך הוא נראה ויזואלית, אלא איך הוא יראה אותנו? מה הוא יבין עלינו? הרי אנחנו כל כך שונים ויש בנו כל כך הרבה!
סופי בלקול יצרה ספר ילדים מקורי במיוחד שפונה כביכול לחייזר שמגיע לבקר, ומספר לו על כדור הארץ מצדדים שונים: המיקום שלו בחלל, הפיזור הגיאוגרפי, על כך שיש אנשים עם גוף שונה אחד מהשני, ומשפחות שהן שונות אחת מהשניה, אנחנו מתניידים באמצעי תחבורה שונים, ויש חיות שונות כמו חיות יבשה וחיות מים. וכך ב80 (!!) עמודים מאויירים – היא פורשת בפנינו את המכלול של העולם הנפלא שלנו מהיבטים שונים – מדעיים, חברתיים, רגשיים ועוד. עם כל עמוד שהפכתי נדהמתי מהמגוון הגדול של זויות שסופי הצליחה לחשוב עליהן.

תינוקות לא יכולים לעשות כמעט כלום.
ילדים יכולים לעשות המון דברים.
מבוגרים יכולים לעשות כמעט הכל עד שהם ממש ממש זקנים.
אבל אז התינוקות כבר בוגרים ויכולים לעזור.

הספר הוא לא אנציקלופדיה, הוא לא נכנס לפירוט יתר על מושגים שונים, אלא בעיקר נותן מבט רוחבי (ורחב מאד) על העולם ועל מה שיש בו, ועל כמה מגוון יש סביבנו, מה דומה ומה שונה:

הים נראה ריק… אבל למעשה הוא מלא.
דגים יכולים לשחות, אבל לא ללכת.
רוב בעלי החיים יכולים ללכת או לשחות או לדהור או לדלג.
אבל הם לא יכולים לעוף.
יש ציפורים שיכולות לשחות וללכת ולעוף,
אז אם הייתי יכול לבחור – הייתי ציפור.

באופן כללי, חלק גדול מההסברים בעצם קורים בציורים עצמם. למשל בטקסט כתוב “מבוגרים עושים כל מיני דברים כדי שהעולם ימשיך לעבוד”, אבל את רוב החלל תופס האיור עצמו שמורכב מהרבה תמונות של מבוגרים במקצועות שונים. בעמודים על כך שיש משפחות שונות כתוב רק שיש משפחות מכל מיני סוגים, ובציור רואים דשא גדול עם הרבה פיקניקים של כל מיני מבוגרים עם ילדים בהרכבים שונים.
סופי הקפידה מאד ליצור בספר שוויון מלא לכולם. אפשר לראות בספר גווני עור שונים, אנשים עם מוגבלויות (כמו כסא גלגלים, עוורון וחרשות), ונציגים של דתות שונות כולל יהדות ואיסלאם. בכפולת העמודים שמדברת על מקצועות אפשר לראות שופטת ורופאה לצד רקדן וספר.
“אם תבוא לכדור הארץ” הוא ספר שמתאים לילדים בכל גיל, ונותן להם טעימה מהמגוון שבכדור הארץ והיכרות עם תחומים שונים שאולי לא יצא להם להתקל בהם בסביבתם הקרובה. הוא לא מספר סיפור עלילתי של ממש, אבל הוא מקורי ושונה מאד בנוף – לטובה.
בסוף הספר מצורף גם הסבר על ההשראה שהביאה את המחברת לכתוב אותו. היא עבדה בארגון “הצילו את הילדים” ונחשפה לילדים מכל רחבי העולם. היא נעזרה בילדים, ברעיונות שלהם ובנקודת המבט שלהם כדי ליצור את הספר, ורוב הדמויות שבספר גם מבוססות על אנשים אמיתיים.
הספר מנוקד ויכול להתאים כבר מגיל הגן.
הוצאת כנפיים – ספרים לילדים ולנוער | 80 עמ’ | תרגום: רונית רוקאס Ronit Roccas | ספטמבר 2022

כתיבת תגובה