אימה בראשון מערב

אימה בראשון מערב - ספר אימה לנוער, עם עובד, אמיר חרש

אימה בראשון מערב / אמיר חרש

כשראיתי את הספר “אימה בראשון מערב” בקטלוג של עם עובד הוא סקרן אותי מיד: ספר אימה – ישראלי – ועוד לנוער? אין כמעט ספרים כאלה והוא היה נראה מענין (והכריכה בכלל! באיורו של בן מירס), לכן ביקשתי מהם את הספר לסקירה. חשבתי שמדובר בספר אימה עלילתי, אבל הספר הוא אסופה של עשרה סיפורי אימה קצרים שהקשר ביניהם הוא הגיבורים הראשיים: כל עשרת הסיפורים קורים לזוג תאומים – דגן וארי, תאומים הלומדים בחטיבה בראשון לציון, ולעתים בכיכוב גם אחותם הצעירה.

כל סיפור סובב סביב נושא “אימתי” אחר: ממתקפת זומבים, דרך ג’וקים מגעילים ועד קללות עתיקות וסייבורגים. באופן אישי הסיפור על הג’וק כגרם לי לבחילה שכמעט גרמה לי לנטוש את הספר, אבל טוב שלא נטשתי כי הסיפורים הלכו והשתבחו עד לסיפור האחרון שהיה בעיני שיא הספר ואהבתי אותו מאד.

עד כמה הספר “אימתי”? זה מאד תלוי. כנערה צעירה לא היה לי שום בעיה לקרוא תעלומות בלשיות עם רצח כמו ספרי אגתה כריסטי, אבל היו לי סיוטי לילה מספרים שכללו על טבעי כמו רוחות, או תיאורים של שלדים. לכל ילד יש את הדברים שיפחידו אותו – כולל ילדים שיפחדו מהכל או לא יפחדו מכלום. הספר כתוב בצורה שמותאמת בערך מגיל 10-12 ומעלה, אבל התוכן בהחלט עלול לעורר סיוטים אצל ילדים מסויימים והנאה אצל אחרים.
הספר אמנם מסופר בצורה קלילה יחסית אבל לא נמנע מתיאורים גרפיים:

הגוף שלו היה מלא סימני נשיכות משיני אדם, המצח שלו נופץ באבן כבדה. והנורא מכול – הגולגולת היתה נקיה מבפנים, כאילו ליקקו אותה. (פרק ראשון, “זומבי בכיתה”)

היה בספר קטע אחד שמאד לא אהבתי, בפרק הראשון, שבו היועצת החינוכית מדברת על סמים, שבעיני ממש לא היתה אמורה להופיע בספר. יש הבדל בין ספר עם תוכן גרפי ומפחיד לבין ספר שממש מעודד שימוש בסמים אצל נוער צעיר:

זה תמיד איתה ככה. את שני שיעורי העברית הקודמים היא הקדישה לשאלה: “למה אנשים פונים לסמים?” והסבירה כל כך טוב מהי “תחושת האושר המדומה” שהסמים גורמים – עד שלא נשארו בכיתה ילד או ילדה שלא השתוקקו לעשן כבר סמים.

שורה תחתונה

הספר כתוב היטב, יש בו קלילות מודרנית (ופרק שלם עם רמיזות לקורונה ופרק שבו יש שיעורים בזום). התוכן מפחיד ואימתי ומתפרש על נושאי גועל, אימה ופחד מגוונים, כך שיהיו ילדים שהספר (או פרקים מסויימים בו) יפחיד אותם מאד, אבל גם מבוגרים יוכלו להנות ממנו בלי בעיה אם אין להם בעיה עם ספרים שיש בהם גיבורים צעירים.

מומלץ לחובבי אימה, לא מומלץ לבעלי לב חלש ולצעירים.

טריגרים ותכנים רגישים

טוב, זה ספר אימה, אז יש די הרבה. אנסה לפרט מהזיכרון: זומבי, רצח, תיאור גרפי של גופה בציטוט למעלה, התייחסות לסמים בציטוט למעלה, דרקון, ג’וקים (תיקנים), הקאה, השמנה והרזיה קיצוניים, קללות עתיקות, מתקפת חייזרים, מסע בזמן, סייבורגים, ועוד כל מיני דברים בין לבין כמו חרדות, מחשבות על דברים רעים ועוד.


עם עובד – הוצאת ספרים | 224 עמ’ | ספטמבר 2023

רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.

כתיבת תגובה