סוכן 17 [די אהבתי]

סוכן 17 / ג׳ון בראונלו

על מה הספר?

סוכן 17 הוא המרגל מספר אחת של ארצות הברית. יותר נכון, הוא הסוכן ה-17 שהגיע לטופ שבטופ. הסוכנים שלפניו חוסלו על ידי המחליפים שלהם, חוץ מאחד: סוכן 16 לא מת. הוא רק פרש ונעלם, וסוכן 17 החליק בטבעיות למקומו החדש. אבל אז, הוא מקבל משימה: למצוא את סוכן 16, ולהרוג אותו.

מה חשבתי עליו?

את סוכן 17 לא אני בחרתי לקרוא, בחרו בשבילי. כחלק ממועדון הקריאה של ע-ברית, בכל חודש קוראים ספר מתח אחר שנבחר עבור המועדון. בדרך כלל קוראים ספר בלשות בסגנון ״מי עשה את זה״, אבל הפעם נבחר ספר בסגנון שונה – ספר מתח-ריגול. את הספר קראנו בשלושה חלקים – חלק אחד כל שבוע, כשבסוף כל חלק עצרנו כדי לדסקס בינינו על הספר. שימו לב שהספר עדיין לא יצא לחנויות אלא רק ביולי.

הספר כתוב בגוף ראשון והוא פונה ישירות לקורא, וזה מכניס אותנו לעניינים באופן מיידי. הפרקים קצרצרים וזה מגביר מאד את תחושת הקצב המהיר. להפוך עוד דף ועוד דף. הסגנון קולח, מהיר, ישיר, ציני, חד, לפעמים גם וולגרי ופרובוקטיבי. אפשר בקלות לדמיין סוכן כזה שלא שם על אף אחד, חי חיים מתבודדים שבהם איכפת לו רק מעצמו. לא דמות שהייתי שמחה להיות חברה שלה, אבל כנראה דמות שהייתי שמחה אם היא היתה שומר הראש שלי.

אחד הנושאים שעולים בספר רלוונטיים מאד לימינו: החשש ממלחמה עם איראן, ושאיראן תתקוף את ישראל. נהניתי מזה שהספר הרגיש לי אקטואלי מאד (חוץ מזה ששם חמינאי עדיין חי) אבל קצת לא אהבתי את המסר נגד-מלחמות-בכל-מחיר שיש בספר. מסר מאד אמריקאי ומנותק, כאילו אם נימנע מלהרוג את האויב (כי אנחנו הו כה מוסריים) אז הכל יהיה בסדר, בלי לחשוב על זה שיום אחד הוא יקום ויהרוג אחרים חפים מפשע.

מבחינת אמינות – המדד צונח לאפס. סוכנים שממשיכים לתפקד גם אחרי פציעה קשה ואובדן דם ובלי טיפול רפואי, איכשהו בספר הזה הכל יכול לקרות. מצד שני זה נפוץ בלא מעט ספרי/סרטי ריגול.

אבל סך הכל, אם אתם מחפשים ספר מתח עם אקשן, ריגול ויריות, ואם לא איכפת לכם מקצת חוסר אמינות – זה ספר לגמרי בשבילכם.

טריגרים ותכנים רגישים

פציעות ואלימות, רצח (יש מעט תיאורים גרפיים), אונס קטין, חטיפה.


הוצאת פן | תרגום: יואב כ״ץ | 440 עמ׳ | יולי 2026

כתיבת תגובה