ספר יום הדין [אהבתי]

ספר יום הדין

ספר יום הדין / קוני ויליס

בתקופת הקורונה שמעתי לא מעט אנשים שמדברים על ספר יום הדין בהקשר של המגיפה, אבל לא יצא לי מעולם לקרוא את הספר, או כל ספר אחר של קוני ויליס. כשאופוס הכריזו על הוצאת חידוש של הספר שמחתי מאד על ההזדמנות להבין סופסוף על מה ההייפ. החידוש כולל תיקוני תרגום, הקדמה חדשה, וכריכה יפהפיה. הספר ארוך מאד – 700 עמודים – אבל הוא באמת היה שווה את זה.

אזהרה

ההקדמה שבתחילת הספר מכילה מספר ספוילרים – אני ממליצה לדלג עליה, ואז לחזור ולקרוא אותה אחרי שתסיימו את הספר.

על מה הספר?

בשנת 2054, קיוורין (Kivrin) היא היסטוריונית צעירה ששאיפת חייה היא לבקר בימי הביניים. למזלה היא נולדה בתקופה שבה קיים מכון המסע בזמן באוניברסיטת אוקספורד, המאפשר להיסטוריונים לקפוץ לנקודות זמן שונות בהיסטוריה על מנת לחקור אותן. היא קופצת לשנת 1320 אחרי שנתיים ארוכות של הכנות ותחקיר מעמיק. התכנון הוא להישאר שם כשבועיים שלושה ואז מכונת הזמן תשוגר שוב לנקודת המפגש כדי לאסוף אותה.
במקביל לשהותה של קיוורין בימי הביניים, פורצת מגיפה בעולם המודרני – עולם שכבר התרגל לחיות כמעט ללא מחלות בזכות הרפואה המתקדמת והחיסונים השונים. העלילה עוברת לסירוגין בין קיוורין שצריכה להתמודד עם הדברים שלא ציפתה להם בימי הביניים, ועם מר דנוורת’י – המנחה הלא רשמי של קיוורין, שדואג לה מרחוק וצריך להתמודד עם רצף הכשלים שעלולים למנוע ממנו להחזיר את קיוורין הביתה.

מה חשבתי עליו?

תקשיבו, לא סתם משבחים את הספר הזה כל כך הרבה. הוא כתוב נפלא, והוא מרתק. למרות שהוא 700 עמודים, סיימתי אותו ביומיים.

הספר ארוך כי הוא בעיקר מפרט הרבה דברים לפרטי פרטים. הסיפור הוא לא זבנג וגמרנו, יש פירוט ארוך סביב ההתמודדות של שתי הדמויות הראשיות, שכל אחת מהן נתקלת ברצף של דברים לא צפויים שמשבשים לחלוטין את כל התכנונים שלהם. היחס שלהן למה שקורה, ובעיקר למי שסביבן – זה הבשר האמיתי של הספר. יש פעמים שהתאפקתי מאד לא להציץ בסוף כדי לדעת אם יהיה סוף טוב או רע ובהחלט צריך סבלנות בשביל הספר הזה, אבל זה שווה את זה.

למרות שמדובר בספר שמוגדר כספר מדע בדיוני וחצי מהעלילה שלו מתרחשת בעתיד, הוא יכול להתאים מאד גם לחובבי רומנים היסטורים ופרוזה באופן כללי. הספר כן מתייחס להמצאות טכנולוגיות ומילים מומצאות (“קפחום”, למשל) אבל המיקוד לא על המד”ב אלא בעיקר על אנשים. יש בספר מגוון דמויות מהמם ולכל דמות יש אישיות מורכבת משלה: אלו הדואגים לעצמם ואלו הדואגים לאחרים. אלו המנסים למצוא סדר כשהעולם מתהפך ואלו שעסוקים בלהאשים את כולם. אפשר ממש לדמיין אותם ולהרגיש כאילו אנחנו נמצאים שם.

הספר מתעסק הרבה מאד במוות ובקיום האנושי. השיחה של האב רוש וקיוורין בסוף הספר מעבירה גם את המסר שאפילו לדרך בה אנשים מתים יש חשיבות. זה ספר שיגרום לכם לחשוב הרבה על איך אתם חיים את החיים שלכם, על מה ועבור מי אתם מוכנים להילחם, ומה תשאירו אחריכם בעולם. יש גם הרבה התייחסות לדת והמקום שלה בחיים, אבל הספר לא תופס צד, הוא מכבד גם את אלו שהאמונה נותנת להם תקווה ושלווה, וגם את אלו שמעדיפים לחיות בלעדיה.

הומור

למרות שהספר די רציני ומתעסק במוות ומחלות, משובץ בו גם הומור – בעיקר סביב דמויות חסרות מודעות עצמית שגורמות למר דנוורת’י לגלגל עיניים בעייפות. זה הוסיף המון לעלילה ומאד נהניתי מזה. האווירה הכללית של הספר היא די כבדה ומדכאת במיוחד ככל שהספר מתקדם, והבלחות ההומור היו דבר נצרך מאד.

העולם העתידני

הספר יצא בשנת 1992, ונכתב על שנת 2054, כך שהיה קצת קשה לחזות את העתיד. אמנם בספר מוזכר למשל “וידכיס” (וידאו-כיס) שמאפשר לצפות בוידאו בכל מקום בעזרת מכשיר נייד קטן, ויש אפשרות טכנולוגית לקיים שיחות וידאו, אבל טלפונים ניידים הם רק ניידים במובן שאפשר להעביר מחדר לחדר – ולא כמכשיר נפוץ שיש לכל אחד בכיס, ודי משעשע לראות איך אנשים מסתמכים על טלפונים ציבוריים ומקומיים.

פרדוקסים בזמן

לפי הספר, מכונת הזמן אמורה למנוע פרדוקסים בכך שהיא מונעת מההיסטוריון להגיע לתקופה בעייתית שהוא עלול להשפיע על אירוע חשוב. במקרה כזה המכונה לא תעבוד, או שהיא תשנה את זמן ההגעה למספר ימים או שבועות אחרי הזמן המבוקש. עם זאת, אין יותר מדי התעמקות בנושא. למשל, מה קורה אם היסטוריון מגיע ביום רגוע, אבל מחליט להישאר בתקופה הזאת במשך שנים ארוכות עד אירוע היסטורי חשוב? כל זה לא גרע מההנאה של הספר כי ההתמקדות שלו היא באמת פחות במדע הבדיוני.

טריגרים ותכנים רגישים

יש בספר הרבה מאד התייחסות למחלות ומוות בצורה מאד גרפית.
בספר מתפרצת מגיפה, מה שמוביל לסגר, מסכות וכדו’ – מה שמזכיר מאד את תקופת הקורונה.
חלק מהספר מתרחש בימי הביניים, על כל המשמעות שלהם מבחינת היחס והסכנות לנשים. יש סצנה שבה גבר דוחף ידיים למישהי, למשל.


הוצאת אופוס | ינואר 2024 | תרגום: עידית שורר (מהדורה ראשונה), צפריר גרוסמן (תיקונים במהדורה השניה) | 696 עמ’


רכישת הספר בהנחה:

לרכישה באתר דני ספרים לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר דני ספרים.
לרכישה באתר בוקמי לחצו כאן. לקבלת 10% הנחה יש להוסיף את קוד הקופון realbooks באתר בוקמי.

כתיבת תגובה