ספר הבנים הגדול [אהבתי]

ספר הבנים הגדול / קלי דנהאם
ספר הבנים הגדול מיועד לבנים בגיל ההתבגרות או לקראת גיל ההתבגרות, ומנסה לסייע להם להבין מה הם עוברים או עומדים לעבור. הספר מחולק לכמה פרקים שכל פרק מחולק להרבה חלקים קטנים, כך שלא חייבים לקרוא אותו ברצף וגם קל מאד לקפוץ לנושא מסויים או לדלג על נושא אחר.
הנושאים מגוונים ומקיפים מאד: שינויים גופניים ונפשיים, היגיינה, חברים, בחירות אישיות ואחריות אישית, שעות שינה, התמודדות עם הורים ועוד.
אני, כהורה, אהבתי מאד את הגישה של הספר, שמצליחה לאזן בין שפה יומיומית בגובה העיניים וקריצות לקורא, אבל מסרים בוגרים, מעצימים וחשובים. כך למשל בנושא של שעות שינה – הספר לא אומר לקוראים שכמתבגרים הם יכולים ללכת לישון מתי שבא להם, וגם לא מטיף להם ללכת לישון מוקדם. אלא הוא מסביר בצורה מובנת, הגיונית ומכבדת את הרציונל בשמירה על שעות שינה, איך זה משפיע על הגוף, הריכוז בלימודים ועוד, ומעודד את הנער לעשות בחירה אישית ואחראית על שעות השינה שלו. גם בשעות חזרה מאוחרות או שהיה במסיבות, הספר מסייע לנער להבין את הכדאיות בשמירת שיח פתוח עם ההורה על גבולות, וכיבוד כללים.
עוד נקודה שהיתה חשובה בעיני והערכתי מאד – הספר לא נותן עצות רפואיות, אלא רק מפנה את תשומת הלב מתי כדאי להתייעץ עם מבוגר או רופא, ושלפעמים יש פתרונות רפואיים (מלאים או חלקיים) לנושאים שונים כמו אקנה או הרטבת לילה בגיל מאוחר.
הספר מוגדר כמתאים מגיל 9, ואני מסכימה עם ההגדרה. אמנם רוב הבנים יתחילו להתבגר רק בגיל מאוחר יותר, אבל לא כולם. ובכל מקרה עדיף שיכירו את הנושאים לפני שהם קורים להם. לא נעים לנער לגלות שינויים גופניים בלי שהוא יודע מראש שהם נורמלים. הספר מתאים לטווח רחב של גילאים, כך למשל בן 9 אולי יוכל להזדהות עם סממנים גופניים שונים אבל החלק של הגילוח עוד יהיה רחוק ממנו, ובן 12 יזדהה עם החלק שמדבר על מעבר לחטיבה, אבל עוד יהיה רחוק לו לחשוב על אוניברסיטה. אבל החלוקה של הספר להרבה חלקים קטנים מאפשרת לכל אחד לדלג בקלות על חלקים שלא רלוונטים לו באותו רגע, ולחזור אליהם בהמשך.
הספר נכתב בחו”ל אבל עבר התאמות לישראל, כך למשל מוזכר שטיפולי שיניים בישראל הם חינם עד גיל מסויים, ובסוף הספר יש הפניות לאתרים ישראלים וספרים נוספים בעברית בנושא.
מבחינת תכנים לדתיים/שמרנים: בפרק הראשון יש איור קריקטוריסטי עדין של נער עירום בשלבי ההתבגרות כדי להסביר לקורא את השינויים הגופניים. לגיטימי וחשוב בספר מהסוג הזה. יש כמובן גם התייחסות לאיברי גוף בשמותיהם. באחד הפרקים יש התייחסות ליציאה לדייטים עם נערות – אבל אין התייחסות בספר לקיום יחסי מין או אמצעי מניעה.
בהרבה מקומות בספר מתייחסים ל”הורה/הורים” או “אדם מבוגר בקרבתך”. באחד הפרקים שמתייחס למשפחה, מוסבר שההתייחסות היא כזו מאחר וילדים שונים גדלים בבתים שונים: הורות יחידנית, שני אבות/אמהות, משפחות אומנה ועוד.
הספר מלווה באיורים קריקטוריסטים חמודים שמשווים לו טון יותר קליל ונחמד. הספר צבעוני, מרווח ונעים לעיניים. בן ה12 שלי כבר הספיק לסיים אותו ואמר שהוא למד ממנו הרבה. בן ה9 התחיל גם אבל עדיין לא סיים. מעבר למידע החשוב שהספר מביא בצורה מסודרת, בוגרת ומקיפה, הספר מאפשר גם להורה לפתוח שיח עם הילד על הנושאים שמוזכרים בספר, ופותח ערוץ תקשורת על נושאים מביכים.
לספר יש גם ספר מקביל בשם “ספר הבנות הגדול”. מקווה יום אחד שאצטרך לקנות גם אותו. 🙂
אגם הוצאה לאור | איורים: סטיבן ביורקמן | תרגום: מיכל כהן | 160 עמ’

כתיבת תגובה