סיפור ; הגדה [אהבתי]

סיפור ; הגדה / יהודה גזבר Yehuda Gizbar Fenigstein
זום-אין על ליל סדר משפחתי: יאיר וריקי, שהזוגיות שלהם כבר לא מה שהיתה בהתחלה. נורית, אחות של יאיר, סטודנטית שלא בטוחה בבחירות שלה. האבא, האכפתי מבפנים ואדיש כלפי חוץ, והאמא שרוצה לדאוג לכולם אבל בלי לפגוע. וכמובן הדודה המבוגרת והרווקה, חסרת הטקט. כולנו מכירים את הסיטואציה. ליל הסדר הסמלי הזה משקף בממוצע את רוב המשפחות בארץ שמתכנסות יחד לחגוג יחד ערב משפחתי ומסורתי, אבל המטענים האישיים של כל אחד מתנגשים לקלחת אחת עם הרבה פיצוצים.
“סיפור; הגדה” הוא לא ספר רגיל. הוא בעצם משלב שלושה חוטים שזורים:
הראשון הוא ההגדה עצמה. מי שרוצה, יוכל להשתמש בספר הזה כהגדה לכל דבר – חלקי ההגדה מסומנים בפונט שונה ובצבע שונה.
השני – הגיגים ומחשבות על ההגדה, ובעיקר חיבור של ההגדה לפן האישי שלנו. על יציאת מצריים הפרטית שלנו, על הבחירות שלנו בחיים, על ההתמודדויות שלנו – לפעמים משולבים גם באפיזודות אישיות מהחיים של יהודה עצמו. גם החלקים האלו בפונט שונה.
השלישי – הסיפור על ליל הסדר. מדובר במעין סיפור קצר שמתחיל ומסתיים בזוגיות של יאיר וריקי ובהתמודדות שלהם ומשולב באמצעיתו במה שקרה בליל הסדר המשפחתי. גם כאן, כל דמות מתמודדת עם קשיים שונים בחיים – בעבודה, בזוגיות, בהורות – והקורא יכול להתחבר לדמויות השונות ואל הקושי שלהן.

“ובליל הסדר הזה, כשאלישבע עסוקה בלעקוץ את ריקי – בכוונה, בלי כוונה, מי בכלל יודעת – ריקי רק נזכרת בדפנה ומתגעגעת אליה קצת, וחושבת איך כשאלישבע אומרת ‘איך הולך עם יאיר’ או ‘הורדת את הקילואים של איתמר’ היא בעצם מדברת קצת על עצמה, שאין לה יאיר או איתמר משלה, ואולי היתה רוצה שיהיה.”

זה ספר שמתאים מאד לקריאה עוד לפני חג הפסח – כהכנה רוחנית ואישית לחג, במיוחד לאלו שלא מחפשים פרשנויות גבוהות על עם-תורה-ארץ אלא יותר את החיבור האישי והפרטי לדברים שאפשר ללמוד מההגדה על עצמנו. הספר יכול להתאים בהחלט גם לאנשים לא דתיים, וגם הדמויות המשתתפות בו הן לא דתיות.

“אפשר גם להיות עשירים בכסף ועדיין להיות עניים ברוח, עניים בחברים, עניים בנפש. גם זה צורך, וגם זה רעב. מסוג אחר, כמובן, לא מהסוג שחופר חורים בבטן, ועדיין – רעב. כשההגדרה אומרת ‘כל מי שרעב יבוא ויאכל’, היא בעצם מזמינה ואומרת – גאולה היא לא רק אוכל, גאולה היא גם הכרה בקושי. גאולה מתחילה בתשומת לב.”

בגלל שקראתי את הספר רק בחג הראשון ולא יכולתי להמליץ עליו קודם, אולי זה יהיה רלוונטי לכם רק לשנה הבאה (אלא אם תספיקו לקנות אותו לסופ”ש הקרוב!), אבל אפשר לקנות אותו כבר עכשיו כשהוא עוד במלאי ולשמור אותו לעוד שנה, שלא תשכחו.
ידיעות ספרים שאוהבים | מרץ 2022 | 120 עמ’

כתיבת תגובה