לא עסק לאישה [אהבתי]

לא עסק לאישה / פ”ד ג’יימס
קורדליה היא בחורה צעירה בת 22, שנכנסת לשותפות עם החוקר הפרטי הנחמד ברני פרייד. אבל כבר בעמוד הראשון של הספר ברני מת, או יותר נכון – מתאבד בגלל מחלה קשה, ומוריש את העסק לקורדליה. קורדליה מחליטה לנסות להיות חוקרת פרטית כמו שברני רצה, על סמך כל מה שלימד אותה, למרות שכולם סביבה אומרים לה שחקירות פרטיות זה “לא עסק לאישה”. הרי אנחנו הנשים כאלה עדינות, אנחנו לא אמורות להתעסק עם גופות, אקדחים או סכנות…
כבר ביום ההלוויה של ברני היא מקבלת את החקירה הראשונה שלה: מדען מפורסם מעוניין להבין למה בנו התאבד והתנהג מוזר בשבועות האחרונים לפני מותו. זה לא עניין למשטרה מאחר ואין פה חקירה פלילית, אלא רק איסוף ידע, ולכן הוא זקוק לחוקר פרטי. קורדליה אוספת את חפציה המעטים ונוסעת לחקור את המקרה – ומגלה שלא הכל פשוט כמו שהיא חשבה.
קורדליה היא בחורה צינית, נחושה, שלא נותנת לאף אחד להבהיל אותה. היא גיבורה מהממת וכיפית שמתעלמת מכל רעשי הרקע של הסביבה על איך אישה אמורה להתנהג או במה היא אמורה לעבוד, וממשיכה במה שהיא מאמינה בו. היה לי כיף להזדהות איתה, במיוחד כאחת שבחרה ללכת להייטק בתקופה שבה היו הרבה פחות נשים בתחום (באופן משמעותי), ורוב הבנות סביבי בחרו תחומים יותר “נשיים” כמו חינוך או עבודה סוציאלית.
הספר הוא מותחן בלשי בריטי שמזכיר באווירה שלו את ספרי אגתה כריסטי, והוא גם די ישן אז יש לו “ניחוח של פעם”. אבל התרגום המחודש קולח ומעניין, כך שהאווירה המיושנת נשארת רק במסגרת תוכן הספר, כמו למשל שאין פלאפונים, תמונות דיגיטליות וכדו’. הציניות של קורדליה מכניסה לאווירה גם הומור מתוחכם שהעלה עוד יותר את ההנאה מהספר.
רוב הספרים של הסופרת פ”ד ג’יימס מתמקדים בבלש אדם דלגליש, שכאן הוא לא הבלש המרכזי, אבל גם חובבי הגיבור הידוע לא ישארו בידיים ריקות: ברני פרייד, הבוס לשעבר של קורדליה, עבד בעבר עם דלגליש וקורדליה נזכרת בהרבה מאד ציטוטים שלו. דלגליש גם מופיע בסוף הספר להופעת אורח נהדרת שנותנת סיום מושלם.
הספר לא ארוך – 240 עמ’ – והוא מצויין, לא נמרח מדי אבל גם לא מרגיש קצר מדי. הייתי שמחה ממש לקרוא עוד ספרים על קורדליה, אבל משיטוט בגוגל נראה שקיים רק עוד ספר אחד בעברית, שתורגם לפני המון שנים. מקווה שהוא מוצלח ושעם עובד יחליטו לתרגם גם אותו מחדש…
עם עובד – הוצאת ספרים | תרגום: יעל רנן | 240 עמ’ | מאי 2022

כתיבת תגובה