טיגאנה [לא אהבתי]

טיגאנה / גאי גבריאל קיי

לפני כמה זמן הלכתי לספריה וכרגיל הלכתי למדור המד”ב-פנטזיה לראות מה אצליח לצוד הפעם. תפס לי את העין הספר של טיגאנה (מחולק ל2 כרכים) וזכרתי ששמעתי עליו המלצות אז לקחתי.
אחרי שלקחתי והתלהבתי לחברות, קיבלתי תגובות זהות: “וואו איך נהניתי מהספר! אבל תדעי שהוא נורא מיני.”
אז כן, באמת בספר יש עודף התייחסות למין. אבל זה לא היה הדבר הכי גרוע בספר.

טיגאנה היא שם של מחוז שבגלל משהו שקרה בעבר – הוא קולל כך שהשם שלו ישכח ואף אחד לא יוכל לשמוע או להגיד אותו מלבד מי שנולד שם לפני הקללה, כך שתוך דור או שניים כבר לא יהיה אף אחד שיהיה מסוגל להגיד את השם של המחוז. חבורה של אנשים שנולדו בטיגאנה יוצאת במסע להציל את כבוד המחוז האבוד ואת הגאווה הפצועה שלהם ועל הדרך להילחם בשני השליטים הראשיים.

פוטנציאלית, הספר היה יכול להיות מדהים עם דמויות מגוונות ועלילה מקורית ומרגשת. אז למה זה היה כל כך גרוע בעיני?
קודם כל, היה נורא קשה להתחיל אותו. בליל של שמות, מקומות, מנהגים, ביטויים וכינויים התערבבו לג’יבריש אחד מסובך עד שהצלחתי להבין מי נגד מי (מכשף רשע 1 נגד מכשף רשע 2), איפה (9 מחוזות שונים), ומי הדמויות הראשיות (יש יותר מדי!!!).

אחרי שהצלחתי לעקוב מה קורה העלילה התחילה להשתפר, אבל הספר עצמו לא: כל פרט בעלילה היה עטוף בחפירות על גבי חפירות מילוליות. פעם בתיכון כשלא ידעתי איך לכתוב תשובה מלאה וארוכה לשיעור ספרות – נתנו לי טיפ: פשוט לחזור על אותו משפט בווריאציות שונות ומילים נרדפות כדי למלא את השורות. נראה לי שהסופר השתמש באותו טיפ.

לפעמים הסופר פשוט הפסיק ברגע קריטי – למשל כשדמות שולפת נשק כדי להרוג את הנבל הראשי בשלב מוקדם של העלילה – ואז חופר 2-3 פסקאות על נושאים כמו “מה היה אילו” או נושא ערטילאי אחר, ואז אחרי חפירה ארוכה – חוזר לאותו רגע קריטי כדי להמשיך את הסיפור מאיפה שהפסקנו. זה היה קצת כמו לשוחח עם זקן עם אלצהיימר שמאבד את חוט השיחה בכל פעם.

חלק מהדמויות הראשיות היו אנמיות מדי – פאסיביות מדי או לא מספיק עגולות. הרבה מאד מהמסורות והכללים התרבותיים לא מוסברים בכלל וזה מפריע לרקע של העלילה (החלטת להמציא עולם חדש מופלא? תעשה את זה עד הסוף).

וכן – הספר מיני מאד. לא רק במובן שיש שם כמה “סצנות מיטה” די מפורטות, אלא גם בכל ההתייחסות למין בצורה מאד חופשית ופרועה. יש שם יחסים מכל הסוגים – יחסים בין גבר לאישה, יחסים הומוסקסואלים (הספר יצא ב1990…), פילגשים בהרמון, פדופיליה, ואפילו אח ואחות (בחיי שבקטע הזה כבר רציתי להקיא).

ולא רק מין. יש שם אלימות. יש גם קרבות שזה עוד נסבל אבל יש שם גם אזכורים לעינויים מצד השליטים – כולל נשים וילדים (ואני לא אפרט פה שלא תקיאו גם).

בסוף הספר גם היתה לי אכזבה כששני סודות חשובים “ירדו לקבר” והאנשים שהיו אמורים לגלות אותם לא יגלו אותם לעולם וזה ממש עצוב בעיני (כן, נו, אני יודעת שזה לא סיפור אמיתי).

בקיצור, מתנצלת מראש בפני כל מי שאהב/ה את הספר נורא, אבל אני לא נהניתי בכלל, וחבל כי באמת היה פה פוטנציאל לספר נהדר.

כתיבת תגובה