אגם הזאבים [אהבתי]

אגם הזאבים / ג’ון ורדון
דייב גרני הבלש שפרש לגמלאות שוב משועמם, אבל למזלו – ג’ק הארדוויק, האוייב-חבר שלו, מגיע אליו עם תעלומה חדשה: ארבעה גברים מתאבדים בדרך זהה, אחרי שטופלו אצל מהפנט ידוע, שהמשטרה חושדת בו שהיפנט את המתאבדים וגרם להם להתאבד. דייב וג’ק משתפים פעולה כדי להבין מה באמת התרחש.
את סדרת הבלש דייב גרני הפסקתי לקרוא אחרי הספר הקודם – פיטר פן חייב למות – כי הוא היה גם לא מוצלח וגם גרוטסקי, אבל כאן בקבוצה שכנעו אותי שכדאי לי בכל זאת להמשיך ל”אגם הזאבים”, ובאמת מתברר שזו היתה המלצה טובה.
אגם הזאבים הוא ספר מתח-בלשות-רצח מצויין, שנע בין מסתורין למציאות. בניגוד לספרי בלשות אחרים שבהם הסופר/ת מציבים זרקור גדול על דמויות שונות לסירוגין כדי שנחשוד בהן ולא נשים לב לדמויות התמימות כביכול בצדדים, בספר הזה הכל על השולחן וכולם חשודים. כולם. גם אלו שכביכול היינו אמורים לפטור מחשד, כמו אחות של המהפנט שהיא זו שביקשה עזרה, או המהפנט עצמו שמנסים להוכיח את חפותו. הסופר לא נותן לקוראים לצאת מרוצים מעצמם כי הם חשדו ברוצח ראשונים, כשמלכתחילה הבלשים לא פוסלים שום אופציה. ודווקא בגלל שכל הקלפים על השולחן, השאלה היא לא רק מי עומד מאחורי הסיפור אלא גם למה ואיך, שזה העיקר.
בספר הזה ג’ון ורדון עושה מה שהצליח לו כל כך בספר הראשון “חשוב על מספר” (ואולי בחלק מהספרים האחרים): להראות לנו תעלומה מסתורית ולא הגיונית, דברים שלא יתכנו במציאות אלא אם כן אתם מאמינים בעל טבעי, ובסוף למצוא לה פתרון ותשובות רציונליות לחלוטין. ופה, הוא מצליח בהחלט.
מדלן, אשתו של דייב שהיתה מעצבנת ברמת לחנוק-אותה בספרים הקודמים, שתמיד ניסתה למנוע ממנו לחקור כל פרשיה והיתה עסוקה בגננות, טיולי טבע ושטיפת כלים, הופכת כאן לדמות חשובה ומשתפת פעולה (להפתעתו של דייב, אבל הוא מבין את הסיבות בהמשך). היא לא פחות מעצבנת אגב. רק פחות מיותרת.
אפילו ג’ק הארדוויק הופך לנסבל לחלוטין ואפילו אפשר לחבב אותו.
בעיני אפשר לקרוא את הספר גם בלי הספרים הקודמים, את הרקע לדמויות הסופר דואג לספק בפרקים הראשונים: בקצרה – דייב גרני, בלש ידוע, פורש לגמלאות ועובר לגור למרגלות הרי הקטסקיל (כמו הסופר עצמו, אגב!), אבל כל פעם שיש פרשיה חשובה באמת גורמים לו לחזור לייעץ למשטרה ולפתור את התעלומה, למורת רוחה של אשתו המעאפנה. ג’ק הארדוויק הוא בלש/שוטר יריב שהם לא סובלים אחד את השני אבל נאלצים בחלק מהפרשיות לשתף פעולה בלית ברירה תוך עקיצות הדדיות. גם אין ספוילרים לספרים קודמים אז לא נורא אם תשיגו אותו ראשון (אם כי הספר הראשון – חשוב על מספר – הוא לחלוטין הכי מוצלח עד כה מתוך החמישה. את שני הבאים עוד לא קראתי).
עברית הוצאה לאור – כתר ספרים | 413 עמ’ | תרגום: רוני בק | 2016

כתיבת תגובה